Megasquirt for langsom ? - 60-2 takthjul

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
mikkel
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 20 sep 2005, 10:53
Geografisk sted: Ringkøbing Vestjylland.
Kontakt:

Megasquirt for langsom ? - 60-2 takthjul

#1 Indlæg af mikkel »

Vi har fået monteret MS på en 6-cyl motor med 60-2 triggerhjul, strømfordeler.

Vi monterede først en hallgiver, til at føle på hjulet.
Der kunne vi lige starte motoren indtil ca, 450 omdrejninger, kan MS godt finde ud af omdrejninger, men over de omdrejninger kan vi se at den registrer omdrejninger helt helt forkert, den skriver mange forskellige omdrejninger mellem 0 og 2500 (meget hurtigt skiftende), selvom motoren kun tager de ca . 450 stykker.

Det bevirker at den hakker, sprutter og skyder lidt.
Vi fik da at vide at hall giveren var for langsom.

Så monterede vi en indugiver, som normalt sidder på netop den selvsamme motor, ( bmw e30 M20, Motronic,) , men den havde det samme problem, dog først ved ca. 1200 omdrejninger kom problemet.

Nogen der har en ide til løsning af dette problem ?
hvis man regner lidt på opdateringshastigheden ms skal være med til er det 60 tænder gange ca. 1200 hvor den begynder at gå dårlig det bliver 72000 opdateringer den kan klare i minuttet... kan det passe den ikke kan "mere"...

Vi har overvejet at tage en hall-giver fra f.eks en Astra GSi evotech motor, da den kører med en hallgiver og et triggerhjul med de 60-2 tænder.
MEN... Er det Megasquirt der simpelthen ikke er hurtig nok til et sådant hjul.


Vi er dog blevet opfordret til at lave et triggerhjul, med en 3-tands inddeling, fordi så behøver hall-giveren ikke være så hurtig, men vi har ikke sådan lige adgang til værktøjer der kan fremstille et sådant hjul.

- Brøderne Amby
vognbjerg
Senior Medlem
Indlæg: 290
Tilmeldt: 30 jan 2006, 23:39
Geografisk sted: dk

#2 Indlæg af vognbjerg »

bmw kører jo selv som du siger med det setup . og jeg tvivler på motronic boksen er hurtigere end MS

så har jeg hørt noget om at ford muligvis kører med en 32 tands ??

sidst men ikke mindst har du mulighed for at bruge det gamle trigger fra din svinghjul og bore det 12 mm hul og det 6mm gevind der er mærket af til i din gearkasse op og mont din sensor der..

hvordan den tæller kan jeg ikke huske men det er jo til at finde ud af (kan jo rende ud og kigge

sidst men ikke mindst har jeg grej nok til at lave noget ud af .. jeg har drejebænk ,bore maskine og vinkelsliber...
en gradmåler kunne jo være en passende pris for at låne "maskinparken"

:lol:
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Megasquirt for langsom ? - 60-2 takthjul

#3 Indlæg af HenrikGM »

mikkel skrev:Vi har fået monteret MS på en 6-cyl motor med 60-2 triggerhjul, strømfordeler.

Vi monterede først en hallgiver, til at føle på hjulet.
Der kunne vi lige starte motoren indtil ca, 450 omdrejninger, kan MS godt finde ud af omdrejninger, men over de omdrejninger kan vi se at den registrer omdrejninger helt helt forkert, den skriver mange forskellige omdrejninger mellem 0 og 2500 (meget hurtigt skiftende), selvom motoren kun tager de ca . 450 stykker.

Det bevirker at den hakker, sprutter og skyder lidt.
Vi fik da at vide at hall giveren var for langsom.

Så monterede vi en indugiver, som normalt sidder på netop den selvsamme motor, ( bmw e30 M20, Motronic,) , men den havde det samme problem, dog først ved ca. 1200 omdrejninger kom problemet.

Nogen der har en ide til løsning af dette problem ?
hvis man regner lidt på opdateringshastigheden ms skal være med til er det 60 tænder gange ca. 1200 hvor den begynder at gå dårlig det bliver 72000 opdateringer den kan klare i minuttet... kan det passe den ikke kan "mere"...

Vi har overvejet at tage en hall-giver fra f.eks en Astra GSi evotech motor, da den kører med en hallgiver og et triggerhjul med de 60-2 tænder.
MEN... Er det Megasquirt der simpelthen ikke er hurtig nok til et sådant hjul.


Vi er dog blevet opfordret til at lave et triggerhjul, med en 3-tands inddeling, fordi så behøver hall-giveren ikke være så hurtig, men vi har ikke sådan lige adgang til værktøjer der kan fremstille et sådant hjul.

- Brøderne Amby


Hej Mikkel.

Det gik galt første gang da du valgte den lille sensor. Den er ikke hurtig nok til et 60-2 hjul. Dernæst vil jeg næsten vædde på at tænderne på dit 60-2hjul sidder meget meget tæt, og derfor er potentielt problemgivende.
Hjulet er sandsynligvist lavet til induktiv giver fra ny, og det _kan_ give problemer hvis du sætter en hallgiver direkte på.

Opdateringshastigheden er absolut intet problem. Ms kører nærmest tomgang for at tumle et 60-2 hjul.

Som vi snakkede om for snart længe siden, så er "3tands" hjulet meget nemt at lave, og kræver ikke meget mere end en vinkelsliber(hvis man VIL) og det var jo det du valgte din sensor efter.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

Re: Megasquirt for langsom ? - 60-2 takthjul

#4 Indlæg af Havneren »

mikkel skrev:Så monterede vi en indugiver, som normalt sidder på netop den selvsamme motor, ( bmw e30 M20, Motronic,) , men den havde det samme problem, dog først ved ca. 1200 omdrejninger kom problemet.


Dvs. i har altså en ren induktiver giver koblet op nu? Hvor stabilt er sådan en løsning på Renes boks??? Og uden yderligere mods. i boksen?

Kan det været jeres problem med den nye giver, at boksen ikke kan tumle det signal...?

V/h Chr
xillur
Senior Medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af xillur »

Er Der proppet en indu-giver på boksen uden en VR-conditioner? Det tror jeg altså ikke spiller uden rpm spikes, hvilket du også selv siger at du oplever...
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

xillur skrev:Er Der proppet en indu-giver på boksen uden en VR-conditioner? Det tror jeg altså ikke spiller uden rpm spikes, hvilket du også selv siger at du oplever...


Der er ingen VR conditioner på. Det undrer mig at det overhovedet kan lade sig gøre at få rpm signal uden. Normalt kan VR ikke trække optokobleren ordentligt..?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
xillur
Senior Medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af xillur »

HenrikGM skrev:
xillur skrev:Er Der proppet en indu-giver på boksen uden en VR-conditioner? Det tror jeg altså ikke spiller uden rpm spikes, hvilket du også selv siger at du oplever...


Der er ingen VR conditioner på. Det undrer mig at det overhovedet kan lade sig gøre at få rpm signal uden. Normalt kan VR ikke trække optokobleren ordentligt..?


Ja, jeg undre mig også... i teorien burde den vel faktisk virke bedre og bedre jo flere omdr...

anyway, mikkel.. Det du f.eks kan bruge er et GM HEI 4pin modul som vist i megamanualen, det har en indbygget VR-conditioner, hvis du bruger 7pin modulet, kan det samtidig trække spolen...
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

xillur skrev:
HenrikGM skrev:
xillur skrev:Er Der proppet en indu-giver på boksen uden en VR-conditioner? Det tror jeg altså ikke spiller uden rpm spikes, hvilket du også selv siger at du oplever...


Der er ingen VR conditioner på. Det undrer mig at det overhovedet kan lade sig gøre at få rpm signal uden. Normalt kan VR ikke trække optokobleren ordentligt..?


Ja, jeg undre mig også... i teorien burde den vel faktisk virke bedre og bedre jo flere omdr...

anyway, mikkel.. Det du f.eks kan bruge er et GM HEI 4pin modul som vist i megamanualen, det har en indbygget VR-conditioner, hvis du bruger 7pin modulet, kan det samtidig trække spolen...


Hei modulet virker efter hvad jeg har læst ikke på et multitands hjul.
Derfor lavede man div conditioner kredse for at omforme signalet.
MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
xillur
Senior Medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

#9 Indlæg af xillur »

Morten VJ skrev:
Hei modulet virker efter hvad jeg har læst ikke på et multitands hjul.
Derfor lavede man div conditioner kredse for at omforme signalet.
MVH

Morten


Det er bare løgn Morten ... aaargh!!! der ødelagde du min plan :cry:

Så skal jeg ha´ gang i de LM1815´ere, jeg har liggende i skuffen...

(kan du huske, hvorfor det ikke virker?)
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Som jeg husker det er den for langsom.
Da den kun er begernet til 4 pulser pr omdrejning.
Og det er ikke særligt mange omdrejninger på et 60-2 hjul.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar