Side 1 af 2
MS: Konstruktion af triggerhjul + ?omkring tændingsmodul
: 10 apr 2006, 20:25
af JesperKonge
Hey nu går mit projekt for alvor i gang, bilen bliver skildt ad onsdag, men mangler lige, at få de sidste ting på plads.
Bl.a. Mit triggerhjul. Er det rigtigt forståetat det skal leves som på billedet, vist neden for. hvor jeg "skærer" det væk, hvor jeg har lavet "trekanter"?!
http://img348.imageshack.us/img348/2492/triggerhjuludskring7pt.jpg
Venlig Hilsen
Jesper Konge
: 10 apr 2006, 22:06
af Morten VJ
Det ser rigtigt ud, hvis det er ud for tdc at sensoren står, når motoren staå i tdc. Og den roterer i urets retning.
MVH
Morten
: 10 apr 2006, 22:45
af JesperKonge
Tdc er ud for sensoren, det er der taget højde for... så var jeg på rette spor.
Et lille ekstra spørgsmål: På min motor (c18nz) er monteret et tændingsmodul, med kun 4 stik-ben, vil dette kunne bruges på lige fod med bosch-modulet med 7 stikben, eller skal jeg have fat i det?
De 4 forbindelser er:
1: til Kl. 1 på tændspole
2: Stel
3: Kl 15
4: Firkant-signal ("stelles") fra ECU
Kan ikke lige finde noget data for om den har dwell-styring, nogen erfaringer?
: 11 apr 2006, 06:31
af Morten VJ
Lige en ting.
Din remskive ligner en svingningsdæmper.
Aka. 2 stykker metal med en gummiring imellem.
Det kan godt give nogen unøjagtighed mht. tændingstidspunktet.
Og i værstefald kan den yderste ring skride ift. den inderste.
Tændingsmodulet er med 99% sikkerhed et dumt modul, Når det bliver styret af motordtyringen.
Alle de smarte moduler jeg er stødt på er kun styret af giveren i strømfordeleren.
MVH
Morten
: 11 apr 2006, 09:09
af JesperKonge
Morten VJ skrev:Lige en ting.
Din remskive ligner en svingningsdæmper.
Aka. 2 stykker metal med en gummiring imellem.
Det kan godt give nogen unøjagtighed mht. tændingstidspunktet.
Og i værstefald kan den yderste ring skride ift. den inderste.
Ved godt det ikke er den helt rigtige måde, at gøre det på, men da den lå lige for håden, bliver det udfært sadan. Hjulet trækker heldigvis kun generatoren, så der er ikke så meget belastning på hjulet + at jeg ikke regner med at skulle pine min motor, så et tændingstidspunkt ±1*, kan jeg leve med
Morten VJ skrev:Tændingsmodulet er med 99% sikkerhed et dumt modul, Når det bliver styret af motordtyringen.
Alle de smarte moduler jeg er stødt på er kun styret af giveren i strømfordeleren.
Hmm... Det vil sige at jeg bør få fat i et sådan bosch 124 modul?! eller kan jeg styre det i boksen (HenrikGM)?
VH
Jesper
: 11 apr 2006, 13:28
af JesperKonge
Så er hjulet konstrueret, med det grove værktøj, men det virker efter hensigten

billeder nedenfor:
Det har lige været boltet løst fast, med sensoren moteret, og den blinker som den skal, så jeg er en heldig mand
VH
Jesper Konge
: 11 apr 2006, 14:22
af grydesvamp
det ser da fint ud.. har selv været MEGET nervøs ved udskæring af mit triggerhjul da det jo er en meget vigtig del men er efterhånden Pænt sikker på at det kommer til at du.. billede vedlagt.

: 11 apr 2006, 16:53
af HenrikGM
JesperKonge skrev:Tdc er ud for sensoren, det er der taget højde for... så var jeg på rette spor.
Et lille ekstra spørgsmål: På min motor (c18nz) er monteret et tændingsmodul, med kun 4 stik-ben, vil dette kunne bruges på lige fod med bosch-modulet med 7 stikben, eller skal jeg have fat i det?
De 4 forbindelser er:
1: til Kl. 1 på tændspole
2: Stel
3: Kl 15
4: Firkant-signal ("stelles") fra ECU
Kan ikke lige finde noget data for om den har dwell-styring, nogen erfaringer?
Tændingsudgangen fra MS sættes på pin4(måske skal der en pullup på, måske ikke)
Den er dum, dvs nul dwell, så den sætter du selv op i softwaren, se under dwell....
: 11 apr 2006, 17:02
af JesperKonge
HenrikGM skrev:
....(måske skal der en pullup på, måske ikke)...
Skal jeg gøre det ud fra princippet "går den, så går den"? altså bare at prøve uden at gøre noget?
VH
Jesper Konge
: 11 apr 2006, 17:16
af HenrikGM
Ja der er to muligheder:
1: du måler dig frem til hvordan det signal reelt at lavet(altså hvordan den nuværende boks forholder sig til det nuværende tændingsmodul) og bruger nogle kræfter på det, og tilslutter så MS udfra den viden.
2: Du tilslutter MS til ovennævnte klemme, og prøver at tørne motoren. Er der gnist, så var det rigtigt, eler der ikke så var det forkert.
Eftersom jeg udfra dit sprg. vurderer du ikke kan bruge metode 1, så er mulighederne jo til at overskue.