tykkelse af triggerhjul ?

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

tykkelse af triggerhjul ?

#1 Indlæg af grydesvamp »

ja ville lige høre om det er nødvændigt at lave et 5-6mm tykt hjul eller om man kan nøjes med 1-2 mm ? fordele ulemper ?
Fri bane fuld hane! :-)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Det kommer helt an på din giver, og om den skal læse hjulet på kanten, eller fra siden af triggerhjulet.
Personligt vilde jeg ikke gå under 3 mm hvis den læser fra siden, igen betinget af giveren.
Tykkelsen giver stabilitet, og et hjul der ikke slår sig så meget.
Mit hjul på 1,5 mm slår sig ca 2 mm, men da giveren ikke er berørt af dette, så er det ikke noget problem.
Hvis man bruger en hybrid hall giver, dvs en indugiver der giver et hall signal,, og læser på kanten.
Så vil jeg mene at triggerhjulet skal være 2 mm tykkere, end magneten i giveren.
Kun for at konpensere for slag, og det faktum at krumtappen flytter sig.
i langsgående retning.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#3 Indlæg af grydesvamp »

hvilken sensor kører du da med siden du ikke har problemer på din maskine ? er ikke så bange for at lave hjulet i 2mm da det originale krumtapshjul understøtter det rigtig godt eller krumptapshjulet er 150mm i diameter og trigger"pladen" bliver 170mm i dia til yderkanten af tandhjulet. så det er 10-20 cm vi snakker om..

Det med at læse hjulet fra siden af havde jeg slet ikke overvejet men hvad er der af fordele og ulemper ved at montere sensoren så den læser på kanten altså i samme vinkel som hjulet.

Den sensor jeg bruger er fra Gm ligesom resten af mit setup.
Fri bane fuld hane! :-)
Escort 3
Senior Medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 16 okt 2004, 19:44

#4 Indlæg af Escort 3 »

grydesvamp skrev:hvilken sensor kører du da med siden du ikke har problemer på din maskine ? er ikke så bange for at lave hjulet i 2mm da det originale krumtapshjul understøtter det rigtig godt eller krumptapshjulet er 150mm i diameter og trigger"pladen" bliver 170mm i dia til yderkanten af tandhjulet. så det er 10-20 cm vi snakker om..

Det med at læse hjulet fra siden af havde jeg slet ikke overvejet men hvad er der af fordele og ulemper ved at montere sensoren så den læser på kanten altså i samme vinkel som hjulet.

Den sensor jeg bruger er fra Gm ligesom resten af mit setup.

Tror det er lige godt hvor du trigger fra :?: Forskellen tror jeg er noget at gøre med hvordan du kan få pladsen til at montere det
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

grydesvamp skrev:hvilken sensor kører du da med siden du ikke har problemer på din maskine ? er ikke så bange for at lave hjulet i 2mm da det originale krumtapshjul understøtter det rigtig godt eller krumptapshjulet er 150mm i diameter og trigger"pladen" bliver 170mm i dia til yderkanten af tandhjulet. så det er 10-20 cm vi snakker om..

Det med at læse hjulet fra siden af havde jeg slet ikke overvejet men hvad er der af fordele og ulemper ved at montere sensoren så den læser på kanten altså i samme vinkel som hjulet.

Den sensor jeg bruger er fra Gm ligesom resten af mit setup.


Min giver er en modeficeret HALL giver fra en strømfordeler, spalten er ca. 3 mm bredere end original, og der er monteret en ekstra magnet.
Et billede af den monteret på motoren
Billede

Jeg vil gætte på at den type sensor du har kræver en minimumsbredde for at trigge pålideligt, og et maks spaltemål imellem sensor og hjul.
Side eller kant montering af sensoren, er som såddan ligegyldigt.
Begge metoder kan bruges.
Men Generelt er den kant monterede mindre problemfyldt.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#6 Indlæg af grydesvamp »

også kan metoden jeg har tænkt mig at benytte pga plads osv. men alt i alt burde det altså ikke være noget problem at trigge på et 2mm hjul..
stabiliteten ved jeg godt kan spille et puds men det er jo lige det med at få fremstillet et tandhjul i tykkere materiale der samtidigt også er helt precist.

men jeg prøver emd de 2 mm tak for hjælpen.. smider nok lige et billede op når jeg har fabrikeret mit hjul.
Fri bane fuld hane! :-)
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#7 Indlæg af Wildert »

Jeg har også en Henrik-sensor, og her kører jeg med en triggerskive i 3 mm. jernplade (se projekter for en del info) - trigger på kanten, og det virker i hvert fald helt fint og stabilt. Ingen udfald der.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#8 Indlæg af grydesvamp »

hvad brugte du til at fabrikere dit hjul med ? finere maskiner eller en vinkelsliber med gefüel og en drejebænk?
Fri bane fuld hane! :-)
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#9 Indlæg af Wildert »

grydesvamp skrev:hvad brugte du til at fabrikere dit hjul med ? finere maskiner eller en vinkelsliber med gefüel og en drejebænk?


Tror faktisk det står i tråden, men bare for hyggens skyld kan jeg gentage :-).

Kørnerprik på pladen, passer i til at tegne indre og ydre diameter, samt hul til remhjulet. Så findes der et geometri-trick der jo benytter sig af at omkredsen af en cirkel er tæt på 6 gange dens radius (O = 2*pi*r - hvor Pi jo ikke helt er 3, men det er jo riiimeligt tæt på :-)) - dvs. at har man lige tegnet cirklen og ønsker at dele den op i 60 grader så kan man lige mærke omkredsen rundt op med den radius man har brugt til at tegne cirklen (se billederne - giver nok lidt mere mening når man kigger efter ridsemærkerne). Det gav mig de 2 60 graders "tænder" og de to 120 graders "mellemrum".
Herefter savede jeg cirklerne ud med en ganske almindelig billig stiksav med en metalklinge på (HN har nogle ganske ok til rimelige penge). Det tager lidt tid - men kan blive ganske præcist.
Herefter havde jeg det egentligt i drejebænken bare fordi det var nemmest, men jeg eksperimenterede lidt for at have erfaringer med hvad der kunne gøres uden en drejebænk. Og er man omhyggelig nok, så kan man faktisk komme meget langt bare med en fil til lige at rette det sidste af. Drejebænken er noget nemmere, men med en fil og lidt trial and error og omhyggelig opmåling, så kan man komme meget langt bare med en fil.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#10 Indlæg af grydesvamp »

synes ikke lige jeg kan finde dine billeder af dit hjul trds søgning her på siden og på din hjemme side.. ved ikke om det bare er mig der er blind ? i så fald må du godt lige smide et link ;)
Fri bane fuld hane! :-)
Besvar