Hjælp til at læse turbo maps

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
kolbaldt
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14 mar 2006, 17:38

Hjælp til at læse turbo maps

#1 Indlæg af kolbaldt »

Hej powerfreaks!
Da jeg leder efter en ny turbo til min bil, ville jeg gerne hvis en af jer havde tid til at hjælpe mig med råd.
bilen er en renault 5 gtt, og på 1400 ccm. ville gerne have omkring 230 hk, men kan ikke rigtigt bestemme mig for et turbo valg.
Har kigget lidt på følgende:
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 1578_2.htm
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 1171_3.htm
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 2214_3.htm
men er i vilrede om hvad der er bedst, unden at give alt for meget "lag"
Har en ide om at hvis man kunne læse dem ville det gøre det nemmere :D
Mvh Andreas
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#2 Indlæg af Martin! »

Hvor meget tryk skal den ca køre med..? Kig evt her http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=15341
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#3 Indlæg af Martin! »

Jeg vil mene den her passer dig meget godt, http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 1171_3.htm
Vis du ikkke skal over 1,2 bar..

Men efter hvad jeg kan se, skal din lbs ligge ca sådan her ved 6000 omdr..

0,5 bar=12lbs
0,7 bar=13lbs
1 bar=17lbs

Lbs kan du regne ud her.. http://www.powerpage.dk/regnemaskiner-f ... askine.htm

Men er ny i tunning så det kan nemt være jeg tar fejl..
kolbaldt
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14 mar 2006, 17:38

#4 Indlæg af kolbaldt »

Hej Martin og tak for svarene.
Har prøvet at sidde og leje med "regnemaskinen" men problemet er at jeg ikke ved hvad ladetryk de forskellige turboer skal udsættes for, før jeg har de 230 hk ca. men der skal mere til end 1 bar :)
mvh andreas
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#5 Indlæg af Martin! »

kolbaldt skrev:Hej Martin og tak for svarene.
Har prøvet at sidde og leje med "regnemaskinen" men problemet er at jeg ikke ved hvad ladetryk de forskellige turboer skal udsættes for, før jeg har de 230 hk ca. men der skal mere til end 1 bar :)
mvh andreas


Det var så lidt, ja du skal nok ha et godt tryk på for og få de hk..
HansPuntoGT25RHald
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23 mar 2006, 09:39
Geografisk sted: Sydjylland
Kontakt:

#6 Indlæg af HansPuntoGT25RHald »

Må jeg komme med en lille sammenligning.

Min Punto har en GT25R lader på, og yder pt. 208.5 HK ved et tryk på 1.5 bar.

Motoren er urørt, dvs. der er ingen knaster eller nogen anden form for tunings ting i motoren.

Min er jo osse en 1,4 L. så mon ikk der skal mere til end blot en større lader ??
HansPuntoGT25RHald
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#7 Indlæg af grydesvamp »

hvis det var mig der stod med en sådan bil i baragen havde jeg nok skrottet den gamle kaburator og monteret sprøjt og elektronisk tænding sammen med portet top anden lader, ic, downpipe og udstødning.. men tror du render i et problem med varmen den vil give da det jo er en lille motor der virkelig bliver presset.. men lur da lidt på hvad ham gutten fra vmax gjorde ved sin.. tror han har rimelig styr over sagerne..
Fri bane fuld hane! :-)
CoooL
Junior Medlem
Indlæg: 48
Tilmeldt: 20 mar 2005, 13:38

#8 Indlæg af CoooL »

hey.. snak lidt med Peter med den sølvgrå renault 5.. hans bil er på powerpage.. :)
Besvar