Problemer med gearskifte når motoren er varm

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
volvo300
Nyt Medlem
Indlæg: 37
Tilmeldt: 23 maj 2004, 23:25
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Problemer med gearskifte når motoren er varm

#1 Indlæg af volvo300 »

Hej.

Jeg har en Volvo 360 GLT fra 1987.
I sommers skiftede jeg motor og i samme omgang også kobling (SACHS) og det lille leje i enden af krumtappen.
Siden da har det været svært at skifte gear når motoren bliver varm.
Det er som om at kardanakslen bliver trukket med rundt selvom koblingen er trykket ind. Jeg er 100% sikker på at koblingen slipper svinghjulet.
Jeg kan godt få den i gear hvis bilen triller fremad, men næsten ikke når den holder stille. Det er stort set umuligt at sætte bilen i bakgear når motoren er varm.
Hvad kan forårsage dette problem?
Info:
- B230 motor
- M47R gearkasse (ligger bagi)

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.
Peter
Volvo 360 GLT med B230 motor, K-knast og Megasquirt, http://www.volvo300.dk
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af zky »

Jeg har haft det problem med en peugeot 106, den fik noget andet gearolie - og kørte perfekt bagefter
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt
volvo300
Nyt Medlem
Indlæg: 37
Tilmeldt: 23 maj 2004, 23:25
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

#3 Indlæg af volvo300 »

zky skrev:Jeg har haft det problem med en peugeot 106, den fik noget andet gearolie - og kørte perfekt bagefter


Hej Kenneth.

Jeg har prøvet at skifte gearolien, men lige lidt har det hjulpet!

Mvh.
Peter
Volvo 360 GLT med B230 motor, K-knast og Megasquirt, http://www.volvo300.dk
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af zky »

Har du kommet noget fedt på strålerne da du skiftede kobling ?
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt
volvo300
Nyt Medlem
Indlæg: 37
Tilmeldt: 23 maj 2004, 23:25
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

#5 Indlæg af volvo300 »

zky skrev:Har du kommet noget fedt på strålerne da du skiftede kobling ?


Jeg brugte det fedt der fulgte med koblingssættet, men jeg ved ikke om det var nok!
Har du erfaringer med om der skal meget på strålerne eller bare en lille smule?

Hvis jeg kører og kobler ud, så kobler den fint ud, men hvis jeg holder stille er det som om den ikke gør det!

Mvh.
Peter
Volvo 360 GLT med B230 motor, K-knast og Megasquirt, http://www.volvo300.dk
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

#6 Indlæg af Wankel »

Slidte synchromesher ???
volvo300
Nyt Medlem
Indlæg: 37
Tilmeldt: 23 maj 2004, 23:25
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

#7 Indlæg af volvo300 »

Wanker skrev:Slidte synchromesher ???


Jeg mener at kunne udelukke denne, da det kom kort tid efter jeg satte den anden motor i! Før dette var der ikke noget galt.

Jeg er nok kommet frem til at det enten skyldes koblingen eller det lille akselleje i enden af krumtappen (som forøvrigt også blev skiftet da jeg skiftede koblingen).

Men hvad og hvordan!
Jeg bliver nok ikke klogere før jeg tager motoren ud.

Mvh.
Peter
Volvo 360 GLT med B230 motor, K-knast og Megasquirt, http://www.volvo300.dk
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af zky »

Det lyder som at navet ikke slipper svinghjulet helt, det kan være fordi den ikke har fået fedt nok, men normalt skal der ikke ret meget på, men du kommer nok til at skille det ad igen :(
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt
volvo300
Nyt Medlem
Indlæg: 37
Tilmeldt: 23 maj 2004, 23:25
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

#9 Indlæg af volvo300 »

zky skrev:Det lyder som at navet ikke slipper svinghjulet helt, det kan være fordi den ikke har fået fedt nok, men normalt skal der ikke ret meget på, men du kommer nok til at skille det ad igen :(


Ja, der er nok ikke nogen vej udenom :-(

Tak for alle de gode og hurtige svar :-)

Mvh.
Peter
Volvo 360 GLT med B230 motor, K-knast og Megasquirt, http://www.volvo300.dk
Thommas..

#10 Indlæg af Thommas.. »

Er kablet justeret rigtigt op?
Besvar