Turbo fra diesel over på benzin bil..

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Turbo fra diesel over på benzin bil..

#1 Indlæg af Zorak »

Hej..

Hvordan opfører en turbo fra en diesel spand hvis man smider den over på en benzinbil? Kan man sige generelle ting om sådan en ting, eller er det forskelligt? Leverer den ladetryk tidligt når den kommer fra en diesel eller hvordan hænger det sammen..? :oops:

Det var mere fordi at en kollega har en turbo+manifold fra en Mercedes Sprinter diesel som man sikkert kunne købe billigt.. Og ville så høre om det var noget man kunne få til at spille nogenlunde ok som ens første turbo..

Hilsen
Jesper Andersen
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#2 Indlæg af Zorak »

Slet ingen som har nogen kommentarer til mit indlæg? :( Vil en turbo fra en diesel virke fint på en benzin motor?
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Brugeravatar
Bjarki
Medlem
Indlæg: 145
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København

#3 Indlæg af Bjarki »

Så vidt jeg husker skal du vælge en turbo fra en diesel motor der er dobbelt så stor som den benzin motor du vil bruge den på. Dvs. at hvis vil montere turbo en 1,6 liters benzin motor, skal du lede efter en turbo der kommer fra en dieselmotor på omkring 3 liter.
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#4 Indlæg af grydesvamp »

du skal bare være sikker på at turboen ikke æder alt olien hva jeg tror den gjorde p åmin den tidligere turbo men der er heldigvis råd for det med en indsnævring så olietrykket ikke forbliver katastrofalsk lavt.. og jo en diesel turbo skal ca være dobbelt så stor som en benz turbo.. her kigges på A/R forholdet hvilket er kompressor og udstødningshusenes størrelse (såen ca) men at vælge en en diesel turbo fra en 3,5 til en benz 1,5 er ikke helt galt..
Fri bane fuld hane! :-)
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#5 Indlæg af Zorak »

Bjarki skrev:Så vidt jeg husker skal du vælge en turbo fra en diesel motor der er dobbelt så stor som den benzin motor du vil bruge den på. Dvs. at hvis vil montere turbo en 1,6 liters benzin motor, skal du lede efter en turbo der kommer fra en dieselmotor på omkring 3 liter.


Så passer det jo rimeligt godt.. Den turbo som min kollega har er fra en Mercedes Sprinter, og ifølge powerpage's side over turbo på hvilke biler er den på 2,9 liter... Hvilket burde passe fint til min 1,6 motor...
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Frank_Andersen
Nyt Medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 nov 2004, 17:27
Geografisk sted: Byrsted Nibe

Turbo

#6 Indlæg af Frank_Andersen »

Jeg har en bekendt der for nogen år siden satte en turbo fra en Golf 1,6D på en Golf 1,6 bensin med indsprøjtningen fra en GTI.
Den kørte fint i mange år, men ydede jo nok ikke 400HK som er normalt her på nettet i dag.
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#7 Indlæg af grydesvamp »

Zorak skrev:
Bjarki skrev:Så vidt jeg husker skal du vælge en turbo fra en diesel motor der er dobbelt så stor som den benzin motor du vil bruge den på. Dvs. at hvis vil montere turbo en 1,6 liters benzin motor, skal du lede efter en turbo der kommer fra en dieselmotor på omkring 3 liter.


Så passer det jo rimeligt godt.. Den turbo som min kollega har er fra en Mercedes Sprinter, og ifølge powerpage's side over turbo på hvilke biler er den på 2,9 liter... Hvilket burde passe fint til min 1,6 motor...


jeg valgte en turbo fra en 1,9 diesel til min lada 1,2 og det kørte rigtig godt.. jeg kunne ikke klemme den over 2000 omd uden at lave tryk men ellers lavede den et pænt og hurtigt tryk.. men nok i det mindste.. ville nok kigge efter en turbo der lige er lidt større.. men ellers prøv dig frem som jeg gjorde.. held og lykke..
Fri bane fuld hane! :-)
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Turbo

#8 Indlæg af Zorak »

Frank_Andersen skrev:Jeg har en bekendt der for nogen år siden satte en turbo fra en Golf 1,6D på en Golf 1,6 bensin med indsprøjtningen fra en GTI.
Den kørte fint i mange år, men ydede jo nok ikke 400HK som er normalt her på nettet i dag.


Er bestemt ikke ude efter mange hk, vil bare godt komme igang med at prøve turbo.. Kunne være ok hvis man kunne få 30 - 40 hk mere med sådan en turbo.. Så kan man jo altid købe en større senere når grundteknikken ligger på plads.. Min kollega snakkede om det var en 2,8 turbodiesel den stammede fra, så burde ikke være helt af vejen for min 1,6..?
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Gæst

#9 Indlæg af Gæst »

grunden til at en disel turbo skal være ca dobbelt så stor som en benzin turbo, er pga at en disel er mere effektiv, når dens forbrænding er slut indeholder dens udstødning mindre termisk energi end en tilsvarende benzin motor. altså mindre mad til turboen
Brugeravatar
Bjarki
Medlem
Indlæg: 145
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København

Re: Turbo

#10 Indlæg af Bjarki »

Zorak skrev: Min kollega snakkede om det var en 2,8 turbodiesel den stammede fra, så burde ikke være helt af vejen for min 1,6..?


Den er ikke helt af vejen, nej. Så sprøv dig frem. Du kan altid som du selv skriver opgradere senere hen.
Besvar