Side 1 af 2

AFR tabeller og letteste fremgangsmetode

: 26 jan 2006, 14:36
af wbx manden
Hejsa...

Jeg har netop installeret MS 2.2 i min VW transporter 2,1 fra '89

- MT 2.25 717, msns-extra (dog uden tændingsdelen endnu)
- LC-1 widebandsensor

Syntes jeg har læst og læst på MS hjemmeside og forum, men har svært ved at samle alle informationerne i mit hoved.

Hvordan får jeg nemmest trimmet skidtet ind ?
Det skulle være så nemt med WB-lamda :roll:

Jeg har fået den til at starte, gå i tomgang og kører ok, ja faktisk ganske udemærket, men kan se på mine loggings at der stadig er spikes på kurverne.. også GEGO.

Derudover har jeg ingen idé om hvordan AFR tabellen bør se ud for en sugemotor som min!?

Jeg har forløbig sat værdierne til:

100 kPa = 13.5
90 = 14.1
80 = 14.7
65 = 15.4
55 = 16.1
45 = 16.5
35 = 16.5
20 = 17

Jeg har ikke rigtig fået MStweak til at virke og heller ikke AutoTune :(

Hvad gør jeg for at komme videre ?

Mvh.
Rasmus

: 26 jan 2006, 17:36
af HenrikGM
Har du spikes på dit RPM signal?
Hvis ja, så glem al videre justering før dette er fikset. Hvor får du rpm signalet fra?

Indsæt gerne et billede af en logfil.

: 26 jan 2006, 18:31
af wbx manden
Der kan sjældent forkomme rpm spikes, men det er som regel hvis motoren går ud og den startes igen.
Har kun oplevet ganske få spikes ved normal drift.

Jeg tager signalet fra tændspolens negative pol... :roll:

Dette er et screenshot fra min seneste log

: 26 jan 2006, 18:43
af wbx manden
Lidt mere her ...

: 27 jan 2006, 01:09
af Gæst
de AFR værdier du nævner er for magre! motoren kommer til at køre både dårligt og mærkeligt..... hvis du altså får disse værdier kørt ind. på den gamle(!) motor er der sikkert ingen grund til at starte på under (over!) 14-1.... prøv dig lidt frem. MVH. søren

: 27 jan 2006, 08:14
af wbx manden
Grunden til jeg kører så magert er, jeg læste en post hvor der blev nævnt at der ikke var nogen grund til at køre fedt under 80-90 kPa
Specielt biler uden kat. som min :roll:
Man kan også se på mine logs, at acc enrichments sørger for forbrændingen ikke bliver for mager ved acceleration.

Men er det nok, hvad si'r I til logs'ne ?

Hvordan kommer jeg videre og hvordan sikre jeg mig den ikke kommer til at kører for magert.

Hvad er "std." AFR tabel og hvad er grænsen ved vedvarende belastning ?

Mvh.
Rasmus

: 27 jan 2006, 08:26
af wbx manden
Btw, hvordan får jeg autotune til at virke?
Når jeg klikker på Autotune skriver den efter kort tid et eller andet med "tabel outside window"
Jeg kan huske den helt eksakte sætning :roll:

: 27 jan 2006, 18:03
af Morten VJ
Jeg personligt vilde nok fede 0,5 op over 70 KPA, og kører resten 14,7-1.
Til at starte med.
Loggen køres igennem dette program.
http://www.jaypsc.co.uk/vexme/
Efter dette, dvs mange logs kan man forsøge at magre manuelt ud for at se hvad motoren kan klare.

MVH

Morten

: 28 jan 2006, 09:46
af Postal DK
OT:

Hvordan får jeg trækket en VEX tabel ud af megatune.
Feltet hvor der står"Tabel Export" kan jeg ikke trykke på ?

: 30 jan 2006, 13:41
af wbx manden
Hej igen

Jeg har nu kørt nogle logs og løbende kørt dem igennem det program Morten henviser til.
Resultatet er fint og jeg går udfra at store udsving (-+10-20 %) på gego ved acc. og dacc er i orden ?

Ved konstant rpm og kPa ligger den og svinger +- 2 % det er vel ok !?

Men stadig, findes der ingen tommelfinger regel for AFR mht. motorstørrelse, rpm, kPa, mv. ?
Det kan være lidt svært at finde ud af, hvor magert man kan køre...

Jeg er interesseret i at lave et økoprogram, hvor jeg kører på (eller i nærheden) grænsen til "too lean", men selvfølgelig med sikkerhed margen.