Blowoff ventiler

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Blowoff ventiler

#1 Indlæg af Mads B (dk) »

Hey.... sad lige og lurede lidt på blowoff ventiler...... og.... hvad er forskellen på en med enkelt stempel og en med dobbelt ?

Jeg er blevet lidt enig med mig selv om at en dobbelt stemplet egenlig bare er en bov med 2 forskellige dia. på stemplet..... men jeg er langt fra sikker....


Er der nogen som har nogen tegninger eller et eller andet...... overvejer nemlig at lave en ordenlig bandit selv ;-)
Billede
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#2 Indlæg af Martin! »

Lige det du skriver der, kunnejeg også godt tænke mig og vide.. For vil også lave en selv i alu eller rustfri..

Så er lige med på en lytter..
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#3 Indlæg af JPP »

Tænk på det som et enkelt stempel som er skåret over i to. Når moten står i tomgang eller der køres dellast (vakum) så hiver vakummet op i det øverste stempel og det nederste bliver. Det har den fordel at det ikke genere en luftmængdemåler. En justerbar enkeltstemplet kan nu også justeres så den ikke genere en luftmasse måler.

Derudover snakker man om en sekventiel/hybrid bov. Her er der blot tale om forskudte udgangshuller. Det nederste typisk til recirkulering og øverste til fri udblæsning. På den måde opnåes to ekstra funktioner - luften recirkulere ved dellast OG der er kun lyd ved fuld pude :wink:
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#4 Indlæg af Mads B (dk) »

okay..... sidder der så en "svag" fjerder i mellem de 2 stempler hvordan ?
Billede
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

#5 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

Mads B 405 2.0 skrev:okay..... sidder der så en "svag" fjerder i mellem de 2 stempler hvordan ?


precis.

på den dobbelt stemplede sidder der en svag fjeder mellem de to stempler sådan at vakumet i manifolden trækker det øverste stempel op, det nederste stempel som bliver holdt nede af den svage fjeder og bliver så trykket op af ladetrykket, så snart ladetrykket er væk lukker den så tæt igen så man på den måde ikke snyder sin luft mængde måler til at tro at motoren bruger mindre luft end den rent faktisk gør. problemet er nogengange med luftmængde måler at hvis man kruser ud af landevejen så kan der godt være vakum i manifolden og dermed vil det stemplet være trukket op, hvis man har luft mængde måler så ville den blive snydt til at tro at motoren bruger mindre luft end den rent faktisk gør da den vil trække en del af luften ind gennem ventilen. derfor dobbelt stemplet.
ved ikke hvor meget det har at sige men en dobbelt stemplet vil jo ha lidt modstand i sig da det er ladetrykket der trykker det nederste stempel op.
når jer får min ms. til at køre har jeg tænkt mig at pille det nederste stempel ud
første gear er for biler uden moment
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#6 Indlæg af Mads B (dk) »

Nu tror jeg at jeg har luret det :-)

Er der nogen som mener der er nogen ulæmper ved at lave en blowoff med 2.5" stempel.... uover det sikkert er total overkill på min lille 1.8'er ;-)

Det jeg ser som fordelen af at have en STOR blowoff, er at jo lettere turbo kan komme af med trykket mellem gearskift jo mindre omdr. taber den
Billede
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#7 Indlæg af Saab-Daniel »

For stort et stempel kan måske skabe problemer med at få den til at lufte ordentligt ud, ligesom reaktionstiden måske vil blive større=langsommere...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#8 Indlæg af Martin! »

Den jeg har lavet er godt nok kun med et stempel, og er stemplet "kun" ø40mm..

Den er 90mm lang, 8 kantet, 20mm hul der hvor lade trykket kommer ind og 8 stk 10mm der hvor den lukker tryk ud..

Her er lige et par billeder...

Billede
Billede
Billede
Billede
Brugeravatar
david
Mester Medlem
Indlæg: 502
Tilmeldt: 13 jan 2004, 10:46
Geografisk sted: 9000

#9 Indlæg af david »

Saab-Daniel skrev:For stort et stempel kan måske skabe problemer med at få den til at lufte ordentligt ud, ligesom reaktionstiden måske vil blive større=langsommere...
Daniel.

For at hindre dette problem, kan du evt. udhule stemplet fra oven. lave det i alu (så er vægten også nede) og stikke spor til O-ringe på siden af stemplet og i bunden (anlægsfladen). det gør også at metallet ikke rives... Så er den også 99.7% tæt. Tror ikke at det bliver et problem med stort stempel, hvis man tænker sig lidt om.
God fornøjelse. Der er jo også muligheder i nylon, teflon og andre fibermaterialer,,
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Rent funktions mæssigt er der intet der slår en original fra Bosch.
Men den har jo så ikke lyden.
Og den pulserende lyd mange desværre er ude efter, er kun et tegn på en fejlkonstruktion, der ikke passer på motoren.
En oring tænk lige efter på hvad det vil give af øget friktion, og dermed træghed.
Er man glad for sin turbo og ikke er så bekymret for at det lyder som en racer, så findes der Bosch ventiler der kan holde til 1,2 bars tryk.
Et 2" stempel hvad ville fordelen være med det?
Medmindre du har en turbo fra en færge, så er der ikke nogen grund til at gå op i diameter.
Og vægten vil blive et problem.
Hvad er billigst at skifte en ventil 1 gang om året, eller en turbo hvert andet år?


MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar