Hey.... sad lige og lurede lidt på blowoff ventiler...... og.... hvad er forskellen på en med enkelt stempel og en med dobbelt ?
Jeg er blevet lidt enig med mig selv om at en dobbelt stemplet egenlig bare er en bov med 2 forskellige dia. på stemplet..... men jeg er langt fra sikker....
Er der nogen som har nogen tegninger eller et eller andet...... overvejer nemlig at lave en ordenlig bandit selv
Tænk på det som et enkelt stempel som er skåret over i to. Når moten står i tomgang eller der køres dellast (vakum) så hiver vakummet op i det øverste stempel og det nederste bliver. Det har den fordel at det ikke genere en luftmængdemåler. En justerbar enkeltstemplet kan nu også justeres så den ikke genere en luftmasse måler.
Derudover snakker man om en sekventiel/hybrid bov. Her er der blot tale om forskudte udgangshuller. Det nederste typisk til recirkulering og øverste til fri udblæsning. På den måde opnåes to ekstra funktioner - luften recirkulere ved dellast OG der er kun lyd ved fuld pude
Mads B 405 2.0 skrev:okay..... sidder der så en "svag" fjerder i mellem de 2 stempler hvordan ?
precis.
på den dobbelt stemplede sidder der en svag fjeder mellem de to stempler sådan at vakumet i manifolden trækker det øverste stempel op, det nederste stempel som bliver holdt nede af den svage fjeder og bliver så trykket op af ladetrykket, så snart ladetrykket er væk lukker den så tæt igen så man på den måde ikke snyder sin luft mængde måler til at tro at motoren bruger mindre luft end den rent faktisk gør. problemet er nogengange med luftmængde måler at hvis man kruser ud af landevejen så kan der godt være vakum i manifolden og dermed vil det stemplet være trukket op, hvis man har luft mængde måler så ville den blive snydt til at tro at motoren bruger mindre luft end den rent faktisk gør da den vil trække en del af luften ind gennem ventilen. derfor dobbelt stemplet.
ved ikke hvor meget det har at sige men en dobbelt stemplet vil jo ha lidt modstand i sig da det er ladetrykket der trykker det nederste stempel op.
når jer får min ms. til at køre har jeg tænkt mig at pille det nederste stempel ud
For stort et stempel kan måske skabe problemer med at få den til at lufte ordentligt ud, ligesom reaktionstiden måske vil blive større=langsommere...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Saab-Daniel skrev:For stort et stempel kan måske skabe problemer med at få den til at lufte ordentligt ud, ligesom reaktionstiden måske vil blive større=langsommere... Daniel.
For at hindre dette problem, kan du evt. udhule stemplet fra oven. lave det i alu (så er vægten også nede) og stikke spor til O-ringe på siden af stemplet og i bunden (anlægsfladen). det gør også at metallet ikke rives... Så er den også 99.7% tæt. Tror ikke at det bliver et problem med stort stempel, hvis man tænker sig lidt om.
God fornøjelse. Der er jo også muligheder i nylon, teflon og andre fibermaterialer,,
Rent funktions mæssigt er der intet der slår en original fra Bosch.
Men den har jo så ikke lyden.
Og den pulserende lyd mange desværre er ude efter, er kun et tegn på en fejlkonstruktion, der ikke passer på motoren.
En oring tænk lige efter på hvad det vil give af øget friktion, og dermed træghed.
Er man glad for sin turbo og ikke er så bekymret for at det lyder som en racer, så findes der Bosch ventiler der kan holde til 1,2 bars tryk.
Et 2" stempel hvad ville fordelen være med det?
Medmindre du har en turbo fra en færge, så er der ikke nogen grund til at gå op i diameter.
Og vægten vil blive et problem.
Hvad er billigst at skifte en ventil 1 gang om året, eller en turbo hvert andet år?