Nu når jeg en gang i fremtiden har lavet rusten færdig i min Escort mk2. Så vil jeg i gang med den sjovere del..
Nemlig Tuning..
Bilen er en kedelig 1.3, men planen er en 2.0 OHC fra en Sierra.
Den motor skal ha turbo monteret, men her kommer så spørgsmålene
Hvad skal jeg bruge? Turbo med manifold er vel en selvfølge.. Men hvilken turbo? Og hva med tænding, benzin osv. har fået anbefaldet Megasqurit til at styre det?
Hva siger I?
Er der mere jeg skal bruge/lave?
Har søgt rundt på forumet, men har ikke rigtig fundet noget jég kunne bruge.. Så er I rigtig velkommen til at skrive det
På forhånd tak
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Valg af turbo, motorstyring osv. afhænger af dit budget, ønsker og tid. Hvad går du efter af hk?.... ladetryk/kompression.. osv.
Den hurtige løsning kan være en billig T3 turbo, MF2 tilskudssystem, dyser, intercooler, tykkere toppakning + det løse. MF2 systemet har den fordel at den er nem/hurtig at gå til, men den kan kun styre benzin.
Prøv evt. at læse om johans toyota (se video). Han kører T3 turbo og MF2 http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=14445
Megasquirt er et meget fint (og billigt) valg af motorstyring hvis du vil have fuld kontrol over motoren. Men som ved en hver motorstyring skal du forvente en del tid til at sætte dig ind i tingene. Men det er den eneste rigtige vej at gå ved større projekter og hvis du brænder for sagen
Har planer om at det bliver et projekt der gerne må tage lang tid..
Planen er omkring de 200 hk, med mulighed for videreudvikling..
Pengene er noget der vil komme løbende, da jeg jo har planer om at det skal gå stille og rolig...
Regner med at motoren skal renoveres inden tuning kommer på banen, så vil det være en fordel at få andre stempler med lavere kompression, fremfor en tykkere toppakning?
Så kort sagt, så brænder jeg for sagen
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
bor op til første overstørrelse, monter cossie stempler og toppakning. gerne sammen med cossie oliepumpe og oliesprøjt. resultatet er en af de turbomotorer der er sværest at ødelægge! mulighed for mange heste.... 2 gange 200..... eller med dyre topbolte og toppakning 3 gange 200!! MVH. søren ps. resten af motoren skal selvfølgelig være tip top. men standard dele klarer den nænvte ydelse.
Se nu kan jeg jo næsten ikke lade være med og blande mig lidt
Behold motoren som den er, gå efter en 205 blok fra 2.0i, den har langt det bedste topstykke, god blok og er klart den fineste motor af dem alle (OHC) brug pengene på en motorstyring OMEX500 eller 600 en SAAB T3 eller Cossi T3 er fin og giver dig 200-250hk på piv standard motor.