Tuning af 2.0 OHC Sierra motor.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
needspeed
Mester Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Geografisk sted: Ribe

Tuning af 2.0 OHC Sierra motor.

#1 Indlæg af needspeed »

Nu når jeg en gang i fremtiden har lavet rusten færdig i min Escort mk2. Så vil jeg i gang med den sjovere del..
Nemlig Tuning..
Bilen er en kedelig 1.3, men planen er en 2.0 OHC fra en Sierra.
Den motor skal ha turbo monteret, men her kommer så spørgsmålene :wink:

Hvad skal jeg bruge? Turbo med manifold er vel en selvfølge.. Men hvilken turbo? Og hva med tænding, benzin osv. har fået anbefaldet Megasqurit til at styre det?
Hva siger I?
Er der mere jeg skal bruge/lave?
Har søgt rundt på forumet, men har ikke rigtig fundet noget jég kunne bruge.. Så er I rigtig velkommen til at skrive det :D



På forhånd tak
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#2 Indlæg af JPP »

Hejsa
Prøv at kigge lidt nærmere på Lasses gamle ford OHC med Turbo - det kan give lidt inspiration http://www.powerpage.dk/tuningshistorie ... /ford.htm#

Valg af turbo, motorstyring osv. afhænger af dit budget, ønsker og tid. Hvad går du efter af hk?.... ladetryk/kompression.. osv.

Den hurtige løsning kan være en billig T3 turbo, MF2 tilskudssystem, dyser, intercooler, tykkere toppakning + det løse. MF2 systemet har den fordel at den er nem/hurtig at gå til, men den kan kun styre benzin.
Prøv evt. at læse om johans toyota (se video). Han kører T3 turbo og MF2 http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=14445

Megasquirt er et meget fint (og billigt) valg af motorstyring hvis du vil have fuld kontrol over motoren. Men som ved en hver motorstyring skal du forvente en del tid til at sætte dig ind i tingene. Men det er den eneste rigtige vej at gå ved større projekter og hvis du brænder for sagen :wink:
Brugeravatar
needspeed
Mester Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Geografisk sted: Ribe

#3 Indlæg af needspeed »

Har planer om at det bliver et projekt der gerne må tage lang tid..
Planen er omkring de 200 hk, med mulighed for videreudvikling..
Pengene er noget der vil komme løbende, da jeg jo har planer om at det skal gå stille og rolig...
Regner med at motoren skal renoveres inden tuning kommer på banen, så vil det være en fordel at få andre stempler med lavere kompression, fremfor en tykkere toppakning?

Så kort sagt, så brænder jeg for sagen :wink:
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

bor op til første overstørrelse, monter cossie stempler og toppakning. gerne sammen med cossie oliepumpe og oliesprøjt. resultatet er en af de turbomotorer der er sværest at ødelægge! mulighed for mange heste.... 2 gange 200..... eller med dyre topbolte og toppakning 3 gange 200!! MVH. søren ps. resten af motoren skal selvfølgelig være tip top. men standard dele klarer den nænvte ydelse.
Gæst

#5 Indlæg af Gæst »

Og hvor kan stumperne så skaffes henne?
Rart med folk der er inde i det 8)
Brugeravatar
needspeed
Mester Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Geografisk sted: Ribe

#6 Indlæg af needspeed »

Hilsen mig, havde lige glemt at logge ind :?
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Brugeravatar
Shelby 500
Senior Medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Geografisk sted: kbh

#7 Indlæg af Shelby 500 »

inden du bruger 15.000 på den motor...se lige her : http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=14620
RS-
Brugeravatar
LasseW
Senior Medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Brøndby Strand
Kontakt:

#8 Indlæg af LasseW »

Se nu kan jeg jo næsten ikke lade være med og blande mig lidt :D

Behold motoren som den er, gå efter en 205 blok fra 2.0i, den har langt det bedste topstykke, god blok og er klart den fineste motor af dem alle (OHC) brug pengene på en motorstyring OMEX500 eller 600 en SAAB T3 eller Cossi T3 er fin og giver dig 200-250hk på piv standard motor.

Turbo
Intercooler
Motorstyring
MAP sensor
2½" udstødning
Tændspole
440ml dyser
Takthjul sensor

Og det holder

Skal du over 250 glem den gamle motor, det bliver for dyrt. Køb en cossi motor eller en zetec i stedet
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#9 Indlæg af s@g »

needspeed skrev:Og hvor kan stumperne så skaffes henne?
Rart med folk der er inde i det 8)


HER: https://www.burtonpower.com
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#10 Indlæg af lqs »

eller VESTSPEED .... BO i KVONG. tænker det bliver omkring 7500kr for opboring, fire ny stempler og toppakning. MVH. søren
Besvar