Tændrør..

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

Tændrør..

#1 Indlæg af Martin! »

Er ved og lave ny motor til min bmw, det er en 2,5 m20 motor hvor der skal noget tryk på..

Men hvad for nogle tændrør vil i anbefale, den kommer til og kører med et tryk på 0,7-0,9..

Martin..
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Jeg personligt vilde starte med et 2 trin koldere tændrør end standart.
Fabrikatet er under ordnet.
Dernæs få den kørt ind på et rulle felt og studer tændrørsfarven.
er den sort, så skal der et varmere rør til.
Hvid og der skal et koldere rør i.
Glem alt om platinrør, og rør med mange side elektroder.

Man kan også prøve at skifte fabrikat, da deres temperatur område er forskelligt.
Start med et for koldt rør, og ikke et for varmt, da det sidste kan give huller i stemplerne.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#3 Indlæg af Martin! »

Morten VJ skrev:Jeg personligt vilde starte med et 2 trin koldere tændrør end standart.
Fabrikatet er under ordnet.
Dernæs få den kørt ind på et rulle felt og studer tændrørsfarven.
er den sort, så skal der et varmere rør til.
Hvid og der skal et koldere rør i.
Glem alt om platinrør, og rør med mange side elektroder.

Man kan også prøve at skifte fabrikat, da deres temperatur område er forskelligt.
Start med et for koldt rør, og ikke et for varmt, da det sidste kan give huller i stemplerne.

MVH



Morten


Ok takker..
Senest rettet af Martin! 01 jan 2006, 20:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Staalanden
Mester Medlem
Indlæg: 591
Tilmeldt: 23 nov 2003, 12:13
Geografisk sted: Slagelse

#4 Indlæg af Staalanden »

Morten VJ skrev:Glem alt om platinrør, og rør med mange side elektroder.



Hvorfor fra råde rør med flere side elektroder? Er det dårligere på den måde?

Undskyld jeg lige stjæler tråden
Nissan Sunny GTI-R

I took an IQ test and the results were negative.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Staalanden skrev:
Morten VJ skrev:Glem alt om platinrør, og rør med mange side elektroder.



Hvorfor fra råde rør med flere side elektroder? Er det dårligere på den måde?

Undskyld jeg lige stjæler tråden


Svenskerne har haft flere eksempler på volvomotorer(hårdt pumpede godt nok) der er stået i smadder netop pga fancy tændrør.

Personligt har jeg brugt mange forskellige fabrikater igennem årene, men vender hver eneste gang tilbage til NGK. Ved ikke hvorfor, men hverken champion, bosch, eller equim(eller hvad dælen den nu hedder?) har kunnet kommet i nærheden af NGKs rør.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Staalanden skrev:
Morten VJ skrev:Glem alt om platinrør, og rør med mange side elektroder.



Hvorfor fra råde rør med flere side elektroder? Er det dårligere på den måde?

Undskyld jeg lige stjæler tråden


Nej de er ikke dårligere men noget dyrere.
Platinrør og mange side elektroderør.
Er først og fremmest udviklet for en besparelse i service omkostninger.
Feks tager det en lille time at skifte tændrør i en rover 75 med v6 motor.
Så derfor har de rør der holder i lang tid, men de koster også det 3 doppelte af et alm rør.
Hvis vi nu skal igennem 4 forkellige tændrør for at finde det optimale.
Hvorfor så betale overpris for samme vare?
Og når man har fundet det optmale rør, er det så besværligt at skifte det for hver 15-20 000 km?
Da det kan give en rimelig god indikation hvordan motoren har det.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:
Staalanden skrev:
Morten VJ skrev:Glem alt om platinrør, og rør med mange side elektroder.



Hvorfor fra råde rør med flere side elektroder? Er det dårligere på den måde?

Undskyld jeg lige stjæler tråden


Svenskerne har haft flere eksempler på volvomotorer(hårdt pumpede godt nok) der er stået i smadder netop pga fancy tændrør.

Personligt har jeg brugt mange forskellige fabrikater igennem årene, men vender hver eneste gang tilbage til NGK. Ved ikke hvorfor, men hverken champion, bosch, eller equim(eller hvad dælen den nu hedder?) har kunnet kommet i nærheden af NGKs rør.


Jeg er kommet til samme konklusion NGK virker bedst i en gl turbo volvo.
Alt andet virker ikke nær så godt.
Og det må have noget at gøre med det temperatur område hvor de virker optimalt
Hvilket er forskelligt imellem fabrikaterne.
Selv om de passer på motoren.
ift. deres tabeller.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#8 Indlæg af Martin! »

Morten VJ skrev:
HenrikGM skrev:
Staalanden skrev:
Morten VJ skrev:Glem alt om platinrør, og rør med mange side elektroder.



Hvorfor fra råde rør med flere side elektroder? Er det dårligere på den måde?

Undskyld jeg lige stjæler tråden


Svenskerne har haft flere eksempler på volvomotorer(hårdt pumpede godt nok) der er stået i smadder netop pga fancy tændrør.

Personligt har jeg brugt mange forskellige fabrikater igennem årene, men vender hver eneste gang tilbage til NGK. Ved ikke hvorfor, men hverken champion, bosch, eller equim(eller hvad dælen den nu hedder?) har kunnet kommet i nærheden af NGKs rør.


Jeg er kommet til samme konklusion NGK virker bedst i en gl turbo volvo.
Alt andet virker ikke nær så godt.
Og det må have noget at gøre med det temperatur område hvor de virker optimalt
Hvilket er forskelligt imellem fabrikaterne.
Selv om de passer på motoren.
ift. deres tabeller.

MVH

Morten


Ok hvad for et NGK rør vil i så tror jeg skulle prøve starte med og købe..?
Brugeravatar
Staalanden
Mester Medlem
Indlæg: 591
Tilmeldt: 23 nov 2003, 12:13
Geografisk sted: Slagelse

#9 Indlæg af Staalanden »

Ok. Tak for svarene :)
Nissan Sunny GTI-R

I took an IQ test and the results were negative.
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#10 Indlæg af Saab-Daniel »

NGK er også absolut bedst i en saab-motor. Kører selv med BP7ES i min.
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Besvar