En flok Volvo spørgsmål ang. effektforøgelse

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

En flok Volvo spørgsmål ang. effektforøgelse

#1 Indlæg af Morten Lunde »

Jeg skal til at bygge en motor med effekten liggende mellem 300-400 hk og et ukendt NM.

Jeg har to "dårlige" motorblokke som jeg satser på at kunne få lavet en god ud af.
Jeg har lige fået dem splittet ad og skal til at ha målt slid osv. på dem.

Som det ser ud nu ligner det at der er:
- 1 krumtap
- 8 plejlstænger
- 4 stempler
- 2 oliepumper
- 2 blokke
som er i orden, men det vil målingerne vise.

Hvad vil de ovennævnte interne dele kunne tåle af belastning længerevarende, og skal krumtap og plejlstænger afbalanceres/vejes?

Vil stemplerne kunne bruges når den ene af blokkene bliver honet op og så bare skifte stempelringene?

Eller kortere sagt, hvad er opskriften på en holdbar B21ET motor hvis vi snakker motorkomponenter?

Mvh Morten
MVJ

#2 Indlæg af MVJ »

Hvis krumtap, og plejlstænger er ok o leje diminsionerne, så skal de kontrolleres for rethed. og hvis man er hysterisk for revnedannelser.
Brugte stempler med nye ringe er et lavbuget løsning. nye stempler med en opboring til næste overstørrelse er et min til de effekter.
Det samme gælder olie pumpen. find en pumpe fra en b230 et efter 92, den har højere kapacitet.
En desideret afbalancering er ikke strengt nødvendig på en 4 cyl række motor. sålænge man har ens vægt på dtempler, og plejlstænger.
svinghjul og kobling er dog et must at få afbalanceret.
Holdbarhed er lidt sværere, hvor lang tid skal den holde, og hvad bliver den brugt til?

Jeg regner/håber selv på 100.000 km med 350 hk b23 et motor, til alm. gadebrug.

Transmisionen skal opgraderes, dvs kobling og gearkasse, da de brokker sig ved ca 200 hk, og springer garenteret i luften ved 350 hk.

MVH

Morten
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#3 Indlæg af Morten Lunde »

Ok.
Ja, så er der lidt at forholde sig til.
Motoren skal bruges til hverdags kørsel, og skal benyttes fuldt ud når lysten melder sig ( alt med måde selvfølgelig ).
Hvis jeg tager svinghjulet fra en B230A går jeg selvfølgelig ud fra at koblingen jeg skal investeres i er det større end den som originalt sidder på en B21ET. Men, hvilken kobling ville være et godt valg, hvad kunne du finde på at investere i og hvor henne?

Du ligger vel ikke inde med nogle 340 ccm dyser fra en Saab 9000 turbo?

Mvh Morten
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Morten Lunde skrev:Du ligger vel ikke inde med nogle 340 ccm dyser fra en Saab 9000 turbo?

Mvh Morten



Som kan forsyne 300-400hk????

Eller er de til en anden bil?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#5 Indlæg af Havneren »

Eller er de til ekstra tilskuds dyser???
Morten Lunde (uden login)

#6 Indlæg af Morten Lunde (uden login) »

Jeg var inde på siden med regnemaskinen og de ser ud til at ville kunne bruges til den effekt, ja.
Tager jeg fejl?? Ellers kan benzintrykket vel hæves til den ønskede benzinmænge.

Mvh Morten
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

du. OG REGNEMASKINEN! tager en hel del fejl! heldigvis er store dyser slet ikke så dyre mere. MVH. søren
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Morten Lunde (uden login) skrev:Jeg var inde på siden med regnemaskinen og de ser ud til at ville kunne bruges til den effekt, ja.
Tager jeg fejl?? Ellers kan benzintrykket vel hæves til den ønskede benzinmænge.

Mvh Morten


Du tager ikke fejl. Det eneste det kræver er at du ombygger din overdimensionerede volvomotor til en ægte lean burn maskine, så skal de nok lave den effekt, men regn med at det koster kassen,(som i et par hundrede tusinde) at få den motor opgraderer i den grad....

Get the point? De dyser er _ALT_ for små. Kender du nogen motor der std laver den effekt med de dyser? Hvad laver saaben originalt??
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#9 Indlæg af Saab-Daniel »

Morten, har du et nummer på de dysser? For så kan jeg lige finde ud af hvilken bil de kommer fra, hvad disse biler kører med standard, og hvad det er alment kendt, de kan køre med... Ikke dermed sagt de kan klare 350 hk, det er der ikke nogen af de ældre saab'ers dysser der kan håndtere...
Mvh
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#10 Indlæg af JPP »

Morten Lunde (uden login) skrev:Jeg var inde på siden med regnemaskinen og de ser ud til at ville kunne bruges til den effekt, ja.
Tager jeg fejl?? Ellers kan benzintrykket vel hæves til den ønskede benzinmænge.

Mvh Morten


Regnemaskinen siger 245 hk med 340ml ved 3 bar og 282 hk ved 4 bar. 340ml er for lidt til 300-400 hk.

lqs skrev:du. OG REGNEMASKINEN! tager en hel del fejl! heldigvis er store dyser slet ikke så dyre mere. MVH. søren


Regnemaskinerne omkring dyser/hk er ment som en pejling inden for en træskolængde. Jeg mener den rammer meget godt, men hører gerne hvis der er ting som bør ændres :wink:

Mvh Jakob
Besvar