Halve omdrejninger på MS i forhold til omdrejningstæller

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

Halve omdrejninger på MS i forhold til omdrejningstæller

#1 Indlæg af Saab-Daniel »

Hej alle kloge ms-mennesker.
Efter at have monteret diverse ledninger der er nødvendige i tændingsmodulet, gik vi igang med at sætte MSnS op (jeg skal kun køre tænding i første omgang). Fulgte vejledningen her, til punkt og prikke: http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html Jeg bruger den eksisterende strømfordeler med hall-giver (saab 900 T8 fra '83). Det lykkedes fint, finder trigger-punktet, måler og indtaster det (Det ender på 124, dvs 79+45, jævnfør megtune). Vi starter bilen op, og den starter rigtig nok. Første problem er herefter, at MS kun ser ca. det halve antal omdrejninger, i forhold til, hvad min omdrejningstæller viser. MS ser således ca 360 omdrejninger mens bilen hugger og hakker i tomgang (den er kun lige blevet startet på dette punkt, dvs trigger er stadig 124), men omdrejningstælleren viser ca 700, måske lidt mere. Hvordan kan det være? Nogen ideer?
Vi forsøger at indstille lidt mere på bilen, ændrer trigger-vinkel. Når ned på ca 10 grader (igen i følge vejledningen), med en trigger-vinkel på 39. Bilen har her meget svært ved at gå i tomgang. Vi fortsætter vores test, sætter "fixed angle" til "-10", således den skal køre på mappet. Vi forsøger at starte bilen igen, hvilket den også gør, selvom det er svært. Den går meget dårligt. Så her står vi så nu. Min egen hjemmebryggede teori er, at siden MS kun ser det halve antal omdrejninger, så tænder den heller ikke som den skal, således graderne fra MS ikke kommer til at passe overens med de egentlige grader som motoren tænder ved...
Alle input er velkomne, for jeg er selv på bar bund nu...
Mvh,
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#2 Indlæg af Brisse »

Hvor mange gange trigger strømfordeleren pr. omgang?

Strømfordeleren køre jo kun med 50% af krumtappens omdrejningstal.
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#3 Indlæg af Saab-Daniel »

Hmm, mener du som en opsætning i MS, eller på bilen i sig selv?
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#4 Indlæg af Brisse »

Jeg kender ikke MS så jeg ved ikke om du kan stille noget dér - men min første tanke var, at når du trigger på fordeleren, så har du umiddelbart kun det halve antal RPM i forhold til krumtappen og det skal der kompeseres for enten i omsætningen af MS eller rent mekanisk i fordeleren.

Når strømfordeleren kun drejer en omgang hver gang motoren har drejet to, så passer det meget godt med at du kun trigger een gang pr omdrejning af fordeleren (hvor MS så forventer 2) og så får du kun det halve RPM på motoren når du kigger på MS.


/Brian
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#5 Indlæg af Saab-Daniel »

Ja, det var også det jeg tænkte, men eftersom det hele er lavet som det bør, i følge vejledningen, så ved ikke om jeg skal ændre noget i MS...
Umiddelbart skulle man jo syntes, at hall-giveren giver det rigtige omdrejnings-signal ud, og giver den kun det halve, burde der være taget højde for dette i softwaren...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Du har glemt at ændre cylinderantallet, så boksen tror den sidder på en V8, ikke sandt?

:idea:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#7 Indlæg af Saab-Daniel »

For pokker, jo, den stod stadig på v8... Jeg havde ellers brændt den rigtige opsætning til den for lang tid siden, men glemte det, da smed MSnS ned i den anden gang... Tja, man lærer så længe man lever, og da det er hands-on experience hver gang, og første gang jeg har med det at gøre, så må man spørge når man er i tvivl :D
Nå, så må jeg jo igang med at teste endnu en gang... Det er godt det er vejr til det idag :)
Vender tilbage med nyt når der er noget...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

:wink:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#9 Indlæg af Saab-Daniel »

Succes!
Så fik jeg bilen op at stå med MS! Skal have lavet lidt mere lednings-mæssigt, men tændingen er styret af MS nu!
Se evt mere her: http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=14148
Mvh,
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Besvar