Mere benzin med standard pumpe!

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Westmus

Mere benzin med standard pumpe!

#1 Indlæg af Westmus »

I forbindelse med eget projekt kom jeg forbi den her spændingsstyring til benzinpumper. Ved hjælp af en føler i manifolden kan den booste spændingen på pumpen op til max 17.5V, som dermed kan levere ekstra benzin. Plus spændingen til pumpen altid er helt stabil, bare spændingen til styringen er over 10V.

www.kennebell.net/accessories/boostapump/boostapump.htm

Kennebell er et kendt tunings/kompressor firma "overthere". Lige umiddelbart lyder ideen slet ikke så dum og deres forklaringer/argumenter nogenlunde rigtige.

Nogen der har nogen gode modargumenter mod selve konceptet? :)
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Mere benzin med standard pumpe!

#2 Indlæg af Mads B (dk) »

Westmus skrev:I forbindelse med eget projekt kom jeg forbi den her spændingsstyring til benzinpumper. Ved hjælp af en føler i manifolden kan den booste spændingen på pumpen op til max 17.5V, som dermed kan levere ekstra benzin. Plus spændingen til pumpen altid er helt stabil, bare spændingen til styringen er over 10V.

www.kennebell.net/accessories/boostapump/boostapump.htm

Kennebell er et kendt tunings/kompressor firma "overthere". Lige umiddelbart lyder ideen slet ikke så dum og deres forklaringer/argumenter nogenlunde rigtige.

Nogen der har nogen gode modargumenter mod selve konceptet? :)


Jeg har også hørt om flere der har hævet spændingen på deres pumpe for at få mere benz...... men kan det holde i længden.... pumpen er jo kun lavet til 12-14volt
Billede
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#3 Indlæg af Spirillen »

Uden at være ekspert på området, vil jeg nu nok alligevel hellere, bruge mine penge, på en større pumpe.
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
Westmus

Re: Mere benzin med standard pumpe!

#4 Indlæg af Westmus »

Mads B 405 2.0 skrev:...... men kan det holde i længden.... pumpen er jo kun lavet til 12-14volt


Tja de hævder nærmest det modsatte. Deres forklaring er ca: Den hævede spænding under fuld gas betyder at pumpen skal arbejde mindre hårdt (mekanisk) for at levere nok benzin.
Her kører pumpen jo kun med hævet spænding under fuld gas. Konstant høj spænding ville jeg også gætte på ville påvirke levetiden...uden at vide ret meget om sådanne pumper. :)
Gæst

#5 Indlæg af Gæst »

Spirillen skrev:Uden at være ekspert på området, vil jeg nu nok alligevel hellere, bruge mine penge, på en større pumpe.


Det er vel ikke alle biler man bare lige smider en større pumpe på. Tænker her på f.eks indbyggede pumper, eller behov for nye kraftigere ledninger til den større pumpe som bruger mere strøm.

Den her box sættes "bare" på originalledningerne til pumpen og så trækkes en forbindelse ud til føleren på motoren, så er originalpumpen der måske er lige i det mindste "reddet". Eller hvis man er godt oppe i heste, kunne man undgå at skulle op i den af de dyre racerpumper og stadig nøjes med en billigere "standard" model.
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

#6 Indlæg af FALFA »

det er et ok princip køre selv med et lignende til min tændspole dr får 20 volt ved mere end 0,4 bar lade tryk
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#7 Indlæg af Spirillen »

Anonymous skrev:
Spirillen skrev:Uden at være ekspert på området, vil jeg nu nok alligevel hellere, bruge mine penge, på en større pumpe.


Det er vel ikke alle biler man bare lige smider en større pumpe på. Tænker her på f.eks indbyggede pumper, eller behov for nye kraftigere ledninger til den større pumpe som bruger mere strøm.

Den her box sættes "bare" på originalledningerne til pumpen og så trækkes en forbindelse ud til føleren på motoren, så er originalpumpen der måske er lige i det mindste "reddet". Eller hvis man er godt oppe i heste, kunne man undgå at skulle op i den af de dyre racerpumper og stadig nøjes med en billigere "standard" model.


Jo det har du selvfølgelig ret, jeg tænkte bare lige gamle Volvoer og lignende, det må en gammel drukskade der er sprunget op :shock:

MVH
Palle
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#8 Indlæg af Mads B (dk) »

Anonymous skrev:
Spirillen skrev:Uden at være ekspert på området, vil jeg nu nok alligevel hellere, bruge mine penge, på en større pumpe.


Det er vel ikke alle biler man bare lige smider en større pumpe på. Tænker her på f.eks indbyggede pumper, eller behov for nye kraftigere ledninger til den større pumpe som bruger mere strøm.

Den her box sættes "bare" på originalledningerne til pumpen og så trækkes en forbindelse ud til føleren på motoren, så er originalpumpen der måske er lige i det mindste "reddet". Eller hvis man er godt oppe i heste, kunne man undgå at skulle op i den af de dyre racerpumper og stadig nøjes med en billigere "standard" model.


jeg har lige skiftet pumpe på min nissan...... og det er en pumpe som sidder monteret nede i tanken..... det tog lidt over 1 time..... pumpen er en walbro gss341 som udmærker sig ved at have høj flow ved "højt" tryk, samtidig med den har et lavt strøm forbrug, kræver derfor ikke andre ledninger...... pris 1100-1200kr

Fås som "kit" til rigtig mange biler
Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#9 Indlæg af Morten VJ »

Mads B 405 2.0 skrev:
Anonymous skrev:
Spirillen skrev:Uden at være ekspert på området, vil jeg nu nok alligevel hellere, bruge mine penge, på en større pumpe.


Det er vel ikke alle biler man bare lige smider en større pumpe på. Tænker her på f.eks indbyggede pumper, eller behov for nye kraftigere ledninger til den større pumpe som bruger mere strøm.

Den her box sættes "bare" på originalledningerne til pumpen og så trækkes en forbindelse ud til føleren på motoren, så er originalpumpen der måske er lige i det mindste "reddet". Eller hvis man er godt oppe i heste, kunne man undgå at skulle op i den af de dyre racerpumper og stadig nøjes med en billigere "standard" model.


jeg har lige skiftet pumpe på min nissan...... og det er en pumpe som sidder monteret nede i tanken..... det tog lidt over 1 time..... pumpen er en walbro gss341 som udmærker sig ved at have høj flow ved "højt" tryk, samtidig med den har et lavt strøm forbrug, kræver derfor ikke andre ledninger...... pris 1100-1200kr

Fås som "kit" til rigtig mange biler

Du har vel ikke et link til specifikationerne på denne særdeles effektive pumpe?
Da den åbenbart har en meget effektiv pumpe, som ikke kræver den helt store elmotor.
Og det er jeg meget tvivlende overfor da det er et amerikansk produkt.
Men vil gerne overbevises.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Undersøgte det selv.
En Wallbro pumpe er billig, men ikke særlig effektiv.
Strømtrækket er på 12 Amp ved 6 bar og 162 l/t. ved 13,5 volt i spænding.
En doppelt så dyr Bosch pumpe trækker 13 amp. ved 8 bars tryk, og kan levere over 200 l/t ved dette tryk og stadig med 13,5 volt i spænding.
Det første man bør gøre er at opgradere lednings føringen til pumpen, for at mindske spændingsfaldet, og der efter opgradere pumpen.
Alle elektriske nødløsninger ala boost a pump, er efter min mening kun nødløsninger, der kan fejle når det er mest kritisk.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar