Går og lure lidt på at der måske skal MS og turbo på min gamle GS550'er når den engang bliver samlet.
Men hvordan ligger det lige med "vandtemp" på sådan en luftkølet fætter. Kan man bare sætte temp-føleren på topstykket i stedet eller skal jeg bruge olietemp?
MS på luftkølet?
Redaktør: Moderatorer
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Det problem har jeg også tænkt lidt på, da mit projekt jo også er luft kølet.
I mit tilfælde har jeg svejst en møtrik i på´undersiden af det ene ventildæksel(bokser motor), og tager der ved olie temperaturen istedet for vand temp. Håber på og regner med at det skulle virke, men lyter lige med om der skulle komme flere guldkorn.
I dit tilfælde ville jeg montere føleren i en sanwits mellem olie filteret, så den sider i olieflowet. Der sider mine følere til olie tryk og temp. og det virker ok.
I mit tilfælde har jeg svejst en møtrik i på´undersiden af det ene ventildæksel(bokser motor), og tager der ved olie temperaturen istedet for vand temp. Håber på og regner med at det skulle virke, men lyter lige med om der skulle komme flere guldkorn.
I dit tilfælde ville jeg montere føleren i en sanwits mellem olie filteret, så den sider i olieflowet. Der sider mine følere til olie tryk og temp. og det virker ok.
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
Jeg har surfet lidt mere rundt på nettet og kigget på hvordan VW-folkene gør på deres luftkølede.
Det ser ud til at nogle bruger en temp-sensor på topstykket (en standart-komponent til de luftkølede). Andre bruger en "normal" tempsensor og placerer den i luftstrømmen på bagsiden af topstykket.
Den sidste løsning giver ikke den eksakte temp, men åbenbart nok til at man kan måle en forskel som MS kan bruge til at styre warmup-enrichment.
Jeg tror jeg går efter en løsning med en tempføler direkte i/på topstykket. Det burde heller ikke være svært at lave.
Det ser ud til at nogle bruger en temp-sensor på topstykket (en standart-komponent til de luftkølede). Andre bruger en "normal" tempsensor og placerer den i luftstrømmen på bagsiden af topstykket.
Den sidste løsning giver ikke den eksakte temp, men åbenbart nok til at man kan måle en forskel som MS kan bruge til at styre warmup-enrichment.
Jeg tror jeg går efter en løsning med en tempføler direkte i/på topstykket. Det burde heller ikke være svært at lave.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Pas på med temperaturen, hvis i bolter direkte på topstykket. Der bliver ofte temmeligt varmt, og også mere end hvad sensorer normalt håndterer.
Da det er en varmup situation, så er olien gangbar, men ofte for langsom. Topstykket er fint, men for varmt(eller vælg en sensor med omhu!), og så er der dem der sætter den på blokken i så tilpas højde at temperaturen ikke bliver for høj
Da det er en varmup situation, så er olien gangbar, men ofte for langsom. Topstykket er fint, men for varmt(eller vælg en sensor med omhu!), og så er der dem der sætter den på blokken i så tilpas højde at temperaturen ikke bliver for høj
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Lige en hurtig tanke:
Nu køre vi begge to nok rundt med manuel chokker. Tanken var så at monterte et trim potmeter for enden af kablet, med et stop så trukket ud svare til ca. 10-15grader, og i bund svare til driftsvarm ca 80-90 grader.
Nok en lidt grov måde at styre det på, men enkel og simpel.
Ps. om sommeren køre jeg kun de første par km. med chokke. Alt over 30-40 grader olie temp = ingen chokker, heller ikke ved start.
Nu køre vi begge to nok rundt med manuel chokker. Tanken var så at monterte et trim potmeter for enden af kablet, med et stop så trukket ud svare til ca. 10-15grader, og i bund svare til driftsvarm ca 80-90 grader.
Nok en lidt grov måde at styre det på, men enkel og simpel.
Ps. om sommeren køre jeg kun de første par km. med chokke. Alt over 30-40 grader olie temp = ingen chokker, heller ikke ved start.
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
