condensator

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
escort
Senior Medlem
Indlæg: 292
Tilmeldt: 08 apr 2004, 17:02
Geografisk sted: falster

condensator

#1 Indlæg af escort »

Er der nogen der har en tegning eller noget der viser hvordan man tilslutter en condensator????
Vil du stå forrest i flokken skal der stå FORD på blokken.
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#2 Indlæg af grydesvamp »

hvad skal den bruges til ?
Fri bane fuld hane! :-)
escort
Senior Medlem
Indlæg: 292
Tilmeldt: 08 apr 2004, 17:02
Geografisk sted: falster

#3 Indlæg af escort »

det er til ice.
Vil du stå forrest i flokken skal der stå FORD på blokken.
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#4 Indlæg af grydesvamp »

paralelt over over + og - på forstærkeren.. OBS plus til plus og minus til minus ellers vil den sprænge i luften bogstaveligt talt!
Fri bane fuld hane! :-)
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#5 Indlæg af Mads B (dk) »

Plus fra batteriet til Plus på kondensatoren til Plus på forstærkeren...... kondensatoren skal side så tæt på forstærkeren som muligt

Minus på kondensatoren skal "bare" forbindes til et GODT stel punkt på karrosen
Billede
escort
Senior Medlem
Indlæg: 292
Tilmeldt: 08 apr 2004, 17:02
Geografisk sted: falster

#6 Indlæg af escort »

okay tak for svarene..
Vil du stå forrest i flokken skal der stå FORD på blokken.
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#7 Indlæg af grydesvamp »

ja det var hvis en lidt bedre forklaring.. bliv ikke overrasket over at der slå lidt gnister når du igen vil montere + på batteriet men condensatoren skal lades op og trækker derfor strøm..
Fri bane fuld hane! :-)
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#8 Indlæg af Brisse »

grydesvamp skrev:ja det var hvis en lidt bedre forklaring.. bliv ikke overrasket over at der slå lidt gnister når du igen vil montere + på batteriet men condensatoren skal lades op og trækker derfor strøm..


En god ide er at lade den op gennem en modstand første gang den tilsluttes. F.eks. en forlygte-pære eller lign. Når pæren slukker er den ladet op og kan så tilsluttes på normal vis (uden pære)

Det er ret kraftige strømme der er tale og når man bare lader den op uden modstand og det kan godt skade kondensatoren.
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#9 Indlæg af grydesvamp »

har aldrig hørt om at det kan skade kondensatoren at blive ladet op hurtigt ? well men den mæd pæren kendte jeg ikke men så skal pæren jo også bruge energi og det tagerjo også strøm.. så alt i alt er det bare at sætte det sammen.. har dog erfaring med at sikringen kan finde på at svejse sig fast på holderen når man sætter den i holderen..
Fri bane fuld hane! :-)
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#10 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

grydesvamp skrev:har aldrig hørt om at det kan skade kondensatoren at blive ladet op hurtigt ?


Til nogen kondensatorer følger en lade modstand med, der skal sættes ind, ved førstegangs tilslutning, så der må være lidt om snakken ;)
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Besvar