MS & EDIS - Så kom der liv.....
Redaktør: Moderatorer
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
MS & EDIS - Så kom der liv.....
Skrev et indlæg igår pga. lidt startvanskeligheder med MS & EDIS.
Jeg fik det til at køre idag.
Det viste sig, at ledningerne fra VR-sensoren LIGE skulle byttes rundt.
(Note to self: RTFM)
Nå, men der kom liv efter en del roden rundt - jeg anede ikke, hvad standarddyserne gav af benzin. Mente dog det måtte ligge omkring 200cc.
Men hvor kan man dog tage fejl..... Måtte helt op på en REQ_FUEL på 20ms, før den ville holde sig igang. Selv efter den nåede drifttemp.
Nå, men der er liv. Resten må komme i næste uge.
/Nolan
Jeg fik det til at køre idag.
Det viste sig, at ledningerne fra VR-sensoren LIGE skulle byttes rundt.
(Note to self: RTFM)
Nå, men der kom liv efter en del roden rundt - jeg anede ikke, hvad standarddyserne gav af benzin. Mente dog det måtte ligge omkring 200cc.
Men hvor kan man dog tage fejl..... Måtte helt op på en REQ_FUEL på 20ms, før den ville holde sig igang. Selv efter den nåede drifttemp.
Nå, men der er liv. Resten må komme i næste uge.
/Nolan
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
Kom lidt videre idag. Det er også fandens, at man skal passe alle de andre ting i livet, når det nu er sjovere at skrue bil.
Fik PWM-idle til at køre ok. Da den ikke kan gå i tomgang med ventilen helt lukket, kan jeg kun køre closed-loop. Dvs. den ikke regulerer under after-start men bare åbner ventilen helt..... Hmm. Underligt men det er nok ok. Den starter da og går i tomgang selvom den lige vræler op i snoninger inden den falder til ro omkring 850 rpm.
Nu er problemet så bare, at jeg ikke aner hvad dyserne giver (jeg har ikke den oprindelige beregnede REQ_FUEL), så jeg kan ikke skalere VE-tabellen ordentligt. Jeg har nu en REQ_FUEL på 23ms, hvilket gjorde at jeg måtte sætte den til to squirts per cycle og simultant for at få åbningstiden ned, så den ikke ryger i taget under ACCEL.
Hvis det er korrekt vil det sige at dyserne giver i omegnen af 135cc, hvilket lyder som MEGET lidt i mine ører. Megamanual-regnemaskinen siger 177cc for de 115hk maskinen yder nu
Hvis det er rigtigt, skal jeg vist have de 440 dyser jeg har liggende monteret inden jeg går videre med eksperimenterne :x
Der skulle jo gerne være noget at føde møllen med til den tid.
/Nolan
Fik PWM-idle til at køre ok. Da den ikke kan gå i tomgang med ventilen helt lukket, kan jeg kun køre closed-loop. Dvs. den ikke regulerer under after-start men bare åbner ventilen helt..... Hmm. Underligt men det er nok ok. Den starter da og går i tomgang selvom den lige vræler op i snoninger inden den falder til ro omkring 850 rpm.
Nu er problemet så bare, at jeg ikke aner hvad dyserne giver (jeg har ikke den oprindelige beregnede REQ_FUEL), så jeg kan ikke skalere VE-tabellen ordentligt. Jeg har nu en REQ_FUEL på 23ms, hvilket gjorde at jeg måtte sætte den til to squirts per cycle og simultant for at få åbningstiden ned, så den ikke ryger i taget under ACCEL.
Hvis det er korrekt vil det sige at dyserne giver i omegnen af 135cc, hvilket lyder som MEGET lidt i mine ører. Megamanual-regnemaskinen siger 177cc for de 115hk maskinen yder nu
Hvis det er rigtigt, skal jeg vist have de 440 dyser jeg har liggende monteret inden jeg går videre med eksperimenterne :x
Der skulle jo gerne være noget at føde møllen med til den tid.
/Nolan
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Det er en stor stor hjælp hvis du konkret kender dysestørrelsen. Så hvis du ikke kan fremskaffe de data via dysenummeret, så vil jeg kraftigt anbefale dig at måle dem! Det kan godt svare sig. 
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
HenrikGM skrev:Det er en stor stor hjælp hvis du konkret kender dysestørrelsen. Så hvis du ikke kan fremskaffe de data via dysenummeret, så vil jeg kraftigt anbefale dig at måle dem! Det kan godt svare sig.
Ja, jeg kan sagtens se fordelen af at kende dysestørrelsen.
Hvordan får jeg dem målt ?
Kan jeg 'tricke' MS til at give mig en kendt mængde og så regne baglæns udfra det ?
Det er Ford's sidefødte dyser, så de er noget vanskelige at spænde op i en testbænk.
Mvh
Nolan
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Afmonter fuel railen med dyser.
Behold benzinslangerne tilsluttet.
Såt en passende beholder under den dyse du vil måle.
Sæt 2 ledninger på dysen den ene til batte, og den anden løs. Kobl dig forbi benzin pumpe relæet så ledes at pumpen kører konstant.
Start stoppeuret samtidig med at du sætter den sidste ledning til batteri -.
Mål over en tidsperiode, et min er nemmest, men 30 sek er også brugbart.
Fjern stellen, og hæld op i et ml indelt måleglas.
Mål min 3 gange for at fjerne måleusikkerhed.
På samme måde kan benzin pumpens mængde kontrolleres, dvs om den giver nok.
Hertil kræves et manometer til aflæsning af benzin tryk, og aktivering af alle dyser.
Falder trykket så er pumpen for lille.
Eller der er en restriktion på tryksiden.
MVH
Morten
Behold benzinslangerne tilsluttet.
Såt en passende beholder under den dyse du vil måle.
Sæt 2 ledninger på dysen den ene til batte, og den anden løs. Kobl dig forbi benzin pumpe relæet så ledes at pumpen kører konstant.
Start stoppeuret samtidig med at du sætter den sidste ledning til batteri -.
Mål over en tidsperiode, et min er nemmest, men 30 sek er også brugbart.
Fjern stellen, og hæld op i et ml indelt måleglas.
Mål min 3 gange for at fjerne måleusikkerhed.
På samme måde kan benzin pumpens mængde kontrolleres, dvs om den giver nok.
Hertil kræves et manometer til aflæsning af benzin tryk, og aktivering af alle dyser.
Falder trykket så er pumpen for lille.
Eller der er en restriktion på tryksiden.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Dyserne kan sagtens holde.
Grunden til at man anbefaler en dc på 80-85 % er ikke grundet dysernes holbarhed, men mere at selve ECuen kan følge med.
Jeg har selv målt mine dyser en gang, og benzinpumpen 2 gange, uden at dyserne har taget skade.
Mine er også højoms, lavohms kan jeg ikke udtale mig om ligeså sikkert, men jeg kan umiddelbart ikke se nogle problemer med dem.
Da benzinen køler dyserne, og spolen i disse.
MVH
Morten
Grunden til at man anbefaler en dc på 80-85 % er ikke grundet dysernes holbarhed, men mere at selve ECuen kan følge med.
Jeg har selv målt mine dyser en gang, og benzinpumpen 2 gange, uden at dyserne har taget skade.
Mine er også højoms, lavohms kan jeg ikke udtale mig om ligeså sikkert, men jeg kan umiddelbart ikke se nogle problemer med dem.
Da benzinen køler dyserne, og spolen i disse.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Lavohms kan godt tage skade af direkte tilslutning til 12volt.
Så det lader man være med at gøre. Men hvordan så....
tænke---tænke.....
Hvis man nu serieforbinder dyserne 2 og 2, så er strømtrækket halveret, og ligeledes effektafsætningen i dyserne. Nu kan de meget bedre holde til "direkte" 12volt, og ihvertfald nemt de par minutter der er tale om.
Det er ikke forbudt at bruge fantasien
Så det lader man være med at gøre. Men hvordan så....
tænke---tænke.....
Hvis man nu serieforbinder dyserne 2 og 2, så er strømtrækket halveret, og ligeledes effektafsætningen i dyserne. Nu kan de meget bedre holde til "direkte" 12volt, og ihvertfald nemt de par minutter der er tale om.
Det er ikke forbudt at bruge fantasien
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
Ok, takker for input.
Det må jo prøves så.
Bliver nok først lige i morgen. Har været i haven hele dagen idag og er efterånden RET smadret.
Dvs, at når jeg så har det korrekte tal, så sætter jeg REQ_FUEL efter dette og skalerer VE-tabellen med det tal jeg har i REQ_FUEL nu ?
Er det forstået korrekt ?
Mvh
Nolan
Det må jo prøves så.
Bliver nok først lige i morgen. Har været i haven hele dagen idag og er efterånden RET smadret.
Dvs, at når jeg så har det korrekte tal, så sætter jeg REQ_FUEL efter dette og skalerer VE-tabellen med det tal jeg har i REQ_FUEL nu ?
Er det forstået korrekt ?
Mvh
Nolan
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
I MT b 531 findes der en funktion i ve tabellen der hedder reset REQ fuel, og den skulde lave din ve tabel om til den rigtige REQ fuel.
Jeg har dog ikke prøvet det, da jeg målte mine dyser først, og har ikke skiftet dem siden.
Egentlig er det ment som en hjælp til første start, hvor det er nemmere at ændre på req fuel, end at ændre hele ve tabellen.
MVH
Morten
Jeg har dog ikke prøvet det, da jeg målte mine dyser først, og har ikke skiftet dem siden.
Egentlig er det ment som en hjælp til første start, hvor det er nemmere at ændre på req fuel, end at ændre hele ve tabellen.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html