Hvordan kan man beregne HK
Redaktør: Moderatorer
-
Thomas - Clio
- Medlem
- Indlæg: 183
- Tilmeldt: 22 jul 2003, 17:15
Hvordan kan man beregne HK
Kan man på nogen måde beregne hestekrafter ud fra nogle faktor. F.eks. tid, omdringer, og hastighed.
Jeg ved godt man kan køre den på rullefelt. Jeg grunden til jeg spørg er at jeg er ved at købe et datalogger prog jeg kan forbinde til ecu'en, og med en bærbar, ka jeg se forskellige dataer fra motoren, et prog til at ændre forskellige til.
Er der nogen der kan formlen.
Jeg ved godt man kan køre den på rullefelt. Jeg grunden til jeg spørg er at jeg er ved at købe et datalogger prog jeg kan forbinde til ecu'en, og med en bærbar, ka jeg se forskellige dataer fra motoren, et prog til at ændre forskellige til.
Er der nogen der kan formlen.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Hvordan kan man beregne HK
Thomas - Clio skrev:Kan man på nogen måde beregne hestekrafter ud fra nogle faktor. F.eks. tid, omdringer, og hastighed.
Jeg ved godt man kan køre den på rullefelt. Jeg grunden til jeg spørg er at jeg er ved at købe et datalogger prog jeg kan forbinde til ecu'en, og med en bærbar, ka jeg se forskellige dataer fra motoren, et prog til at ændre forskellige til.
Er der nogen der kan formlen.
Ja, det kan man da, hvis man kan skaffe målinger nok.
Kan du feks skaffe data på motorens tab via vandkøleren?
Vandflow x (temperaturforskellen på tilløb og afgang fra køleren)?
Eller udstødningsgastabet i form af EGT og flow?
Det er ikke bare lige en fancy formel du lige kan tæske ind i din lommeregner....men det kan lade sig gøre!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
FALFA
- Senior Medlem
- Indlæg: 263
- Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
- Geografisk sted: tæt på kbh
- Kontakt:
http://www.stealth316.com/2-calc-hp-et-mph.htm
husk vægt i pund http://www.escapeartist.com/Conversions ... ounds.html
mit svar på det modsatte spørgsmål tid udfra hk men kan også bruges omvendt.
502 cui = 8,2 liter sån ca
0-1 ja det ved jeg ikke men min gamle tommelfingerregl siger
f:eks: hvis bilen vejer 1700 kg med føre hvilket jeg tror passe ok.
1700/630 hk =2,7 kg/ hk
og læg så 0,5 til 1,5 til alt efter gearkasse og dæk konfiguration altså + 1,5 ved automatgear 0g +0,5 ved manuel superbil sliks.
dette hoilder ikke helt i extremerne men passe ret godt på "almindelige biler"
nå men altså 2,7 + 1 = 3,7 sek fra 0-100
altså bare min egen lommeuldstommelfingerregel.
så hvis din bil køre 0-100 på 6 sek og vejer 1800 kg og du ellers har std dæk så
6 sek - 1 sek =5
1800/5 =360 hk
dette er kun min egen tommelfinger regel men den passer ret godt i de fleste tilfælle.
men ellers brug stelth formlerne men husk at de giver hk på hjulene og så kan du jo læse denne artikkel af en klogere end gennemsnittet amerikaner
http://www.superstang.com/horsepower.htm
og hvis du er rigtig doven kan du downloade den som mp3 her
http://www.wroum.dk/div/gndiv/mp3text/U ... Horse1.mp3
men vælg gem som og lyt så bagefter
husk vægt i pund http://www.escapeartist.com/Conversions ... ounds.html
mit svar på det modsatte spørgsmål tid udfra hk men kan også bruges omvendt.
502 cui = 8,2 liter sån ca
0-1 ja det ved jeg ikke men min gamle tommelfingerregl siger
f:eks: hvis bilen vejer 1700 kg med føre hvilket jeg tror passe ok.
1700/630 hk =2,7 kg/ hk
og læg så 0,5 til 1,5 til alt efter gearkasse og dæk konfiguration altså + 1,5 ved automatgear 0g +0,5 ved manuel superbil sliks.
dette hoilder ikke helt i extremerne men passe ret godt på "almindelige biler"
nå men altså 2,7 + 1 = 3,7 sek fra 0-100
altså bare min egen lommeuldstommelfingerregel.
så hvis din bil køre 0-100 på 6 sek og vejer 1800 kg og du ellers har std dæk så
6 sek - 1 sek =5
1800/5 =360 hk
dette er kun min egen tommelfinger regel men den passer ret godt i de fleste tilfælle.
men ellers brug stelth formlerne men husk at de giver hk på hjulene og så kan du jo læse denne artikkel af en klogere end gennemsnittet amerikaner
http://www.superstang.com/horsepower.htm
og hvis du er rigtig doven kan du downloade den som mp3 her
http://www.wroum.dk/div/gndiv/mp3text/U ... Horse1.mp3
men vælg gem som og lyt så bagefter
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.
-
Thomas - Clio
- Medlem
- Indlæg: 183
- Tilmeldt: 22 jul 2003, 17:15
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Øh... Den ligning på den side skyder da langt ved siden af. Med mindre jeg bruger det forkert selvf.
Data.
Vægt - 2420 pounds
Tid - 14,12 sek........ 2 sek langtsommere end Yugo T.
Fik det til 360hk ca... Aaaaaaaaaaa!!!!!!!
Var det nemmeste dog ikke at smide en G-tech måler i frontruden?
V/h Christian
Data.
Vægt - 2420 pounds
Tid - 14,12 sek........ 2 sek langtsommere end Yugo T.
Fik det til 360hk ca... Aaaaaaaaaaa!!!!!!!
Var det nemmeste dog ikke at smide en G-tech måler i frontruden?
V/h Christian
-
speedy_p
- Nyt Medlem
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: 26 okt 2004, 22:30
- Geografisk sted: Sjælland... Lyngby/Køge/Amager
- Kontakt:
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Tror Havnerens vogn er et stykke _forbi_ de 100km/t når de 14sekunder er gået.......
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Hmm... Tror ikke den regne formler er så presise, når der er tale om en bil med en lille motor og et ikke særlig aerodynamisk karroseri.
Skulle have imellem 16 og 37 Hk.
Og en ET tid på 19 til 21 sek.
Og en hastighed på 112km/t
Hvis jeg da har tastet rigtigt. 600Kg. med føre, ET tid fra sidste år i vandel på 22,5sek. og menner at den skulle lave 32-33Hk. med den motor der var i den på det tidspunkt. På tysk motorvej blev den målt til 125 km/t. (Rigtige Km/t.)
Skulle have imellem 16 og 37 Hk.
Og en ET tid på 19 til 21 sek.
Og en hastighed på 112km/t
Hvis jeg da har tastet rigtigt. 600Kg. med føre, ET tid fra sidste år i vandel på 22,5sek. og menner at den skulle lave 32-33Hk. med den motor der var i den på det tidspunkt. På tysk motorvej blev den målt til 125 km/t. (Rigtige Km/t.)
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
