Tragte på karburatorer?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

Tragte på karburatorer?

#1 Indlæg af Volvo-Dennis »

På et sæt dobbelt karburatorer, skal der være tragte på og så luftfiltre? eller er det ikke nok bare med luftfilter?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#2 Indlæg af Lars E »

Det er bedst med trakte inden i lutffiltrene, da det giver et bedre flow. Hvis du kun montere luftfilteret så har du en såm regel en skarp kant som luften skal rudt om, og det kan den ikke lide. :(

For at det skal spille helt hundrede skal afstanden fra ventil og til kanten af trakten have en bestemt længde, det er noget med pulsresonans, og det er der skrevet mange bøger om. På min lille bil skal der være ca. 30cm afhængi af knasten.
Men det viktiste er at der ingen fremspring eller skarpe kanter er.
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#3 Indlæg af Volvo-Dennis »

Okay! Så må jeg lige have anskaffet mig sådan en par stykker. Du skal have tak for hjælpen! Ved du hvad prisen sådan ca. er på sådan nogle tragte?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#4 Indlæg af Volvo-Dennis »

Okay! Så må jeg lige have anskaffet mig sådan en par stykker. Du skal have tak for hjælpen! Ved du hvad prisen sådan ca. er på sådan nogle tragte?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

Prøv at læse lidt her, og download deres katalog.
Der står mange sjove ting, mht. dyse størrelser, og tragte.
Den endelige tragtlængde findes på rulle felt, da den ligesom knast justering flytter moment kurven op eller ned.
Og det er et spørgsmål om hvad man vil have.
Husk at give dine filtre mulighed for at suge kold luft.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#6 Indlæg af Volvo-Dennis »

>>Morten VJ>>

Jeg har læst her på siden og det jeg fik ud af det var at der var at der var forskellige tragtlængder og deres længde svarer til ens behov. Nu er det her sikkert et dumt spørgsmål, men er det udelukkende på rullefelt man kan bestemme længden på de tragte. Nu kommer jeg jo ikke til at ligge med 6500rpm konstant og over alt, bilen skal jo også bruges i daglig dagen. Så er der en tragtlænge hvor at man kan sige at man er garderet, sådan at bilen kører nogenlunde?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

pladsen diktrerer det; Så lang som du kan få plads til.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

Det eneste man kan sige med sikkerhed er at en tragt er bedre end ingen.
Længderne kan beregnes :?: , eller findes ved viden om motorkombinationen.
En tommelfinger regel er at jo længere jo mere bundtræk, og mindre topeffekt.
Men det er kun feltet der kan afgøre det.
Desværre er en motor en meget dynamisk fætter, så det er umuligt med vores viden at begynde at kaste formel efter den.
Det eneste man kan gå ud fra er andres viden om motoren.
Og her er min = 0.

MVH

morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#9 Indlæg af Volvo-Dennis »

>>Morten VJ>>

Du skal have tak for hjælpen. Jeg går videre med det her. Men det var et lidt dumt spørgsmål fra min side, det erkender jeg. For det er jo ikke til at forudsige :D Endnu en gang tak.

Mvh. Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#10 Indlæg af Volvo-Dennis »

>>Morten VJ>>

Du skal have tak for hjælpen. Jeg går videre med det her. Men det var et lidt dumt spørgsmål fra min side, det erkender jeg. For det er jo ikke til at forudsige :D Endnu en gang tak.

Mvh. Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Besvar