Tragte på karburatorer?
Redaktør: Moderatorer
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs
Tragte på karburatorer?
På et sæt dobbelt karburatorer, skal der være tragte på og så luftfiltre? eller er det ikke nok bare med luftfilter?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Det er bedst med trakte inden i lutffiltrene, da det giver et bedre flow. Hvis du kun montere luftfilteret så har du en såm regel en skarp kant som luften skal rudt om, og det kan den ikke lide.
For at det skal spille helt hundrede skal afstanden fra ventil og til kanten af trakten have en bestemt længde, det er noget med pulsresonans, og det er der skrevet mange bøger om. På min lille bil skal der være ca. 30cm afhængi af knasten.
Men det viktiste er at der ingen fremspring eller skarpe kanter er.
For at det skal spille helt hundrede skal afstanden fra ventil og til kanten af trakten have en bestemt længde, det er noget med pulsresonans, og det er der skrevet mange bøger om. På min lille bil skal der være ca. 30cm afhængi af knasten.
Men det viktiste er at der ingen fremspring eller skarpe kanter er.
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Prøv at læse lidt her, og download deres katalog.
Der står mange sjove ting, mht. dyse størrelser, og tragte.
Den endelige tragtlængde findes på rulle felt, da den ligesom knast justering flytter moment kurven op eller ned.
Og det er et spørgsmål om hvad man vil have.
Husk at give dine filtre mulighed for at suge kold luft.
MVH
Morten
Der står mange sjove ting, mht. dyse størrelser, og tragte.
Den endelige tragtlængde findes på rulle felt, da den ligesom knast justering flytter moment kurven op eller ned.
Og det er et spørgsmål om hvad man vil have.
Husk at give dine filtre mulighed for at suge kold luft.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs
>>Morten VJ>>
Jeg har læst her på siden og det jeg fik ud af det var at der var at der var forskellige tragtlængder og deres længde svarer til ens behov. Nu er det her sikkert et dumt spørgsmål, men er det udelukkende på rullefelt man kan bestemme længden på de tragte. Nu kommer jeg jo ikke til at ligge med 6500rpm konstant og over alt, bilen skal jo også bruges i daglig dagen. Så er der en tragtlænge hvor at man kan sige at man er garderet, sådan at bilen kører nogenlunde?
Jeg har læst her på siden og det jeg fik ud af det var at der var at der var forskellige tragtlængder og deres længde svarer til ens behov. Nu er det her sikkert et dumt spørgsmål, men er det udelukkende på rullefelt man kan bestemme længden på de tragte. Nu kommer jeg jo ikke til at ligge med 6500rpm konstant og over alt, bilen skal jo også bruges i daglig dagen. Så er der en tragtlænge hvor at man kan sige at man er garderet, sådan at bilen kører nogenlunde?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
pladsen diktrerer det; Så lang som du kan få plads til.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Det eneste man kan sige med sikkerhed er at en tragt er bedre end ingen.
Længderne kan beregnes
, eller findes ved viden om motorkombinationen.
En tommelfinger regel er at jo længere jo mere bundtræk, og mindre topeffekt.
Men det er kun feltet der kan afgøre det.
Desværre er en motor en meget dynamisk fætter, så det er umuligt med vores viden at begynde at kaste formel efter den.
Det eneste man kan gå ud fra er andres viden om motoren.
Og her er min = 0.
MVH
morten
Længderne kan beregnes
En tommelfinger regel er at jo længere jo mere bundtræk, og mindre topeffekt.
Men det er kun feltet der kan afgøre det.
Desværre er en motor en meget dynamisk fætter, så det er umuligt med vores viden at begynde at kaste formel efter den.
Det eneste man kan gå ud fra er andres viden om motoren.
Og her er min = 0.
MVH
morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs