Kan MS styre 4stk spjældhuse?

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Mark306

Kan MS styre 4stk spjældhuse?

#1 Indlæg af Mark306 »

Kan MS styre 4stk spjældhuse?

Mvh Mark
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Ja, toyota 4age 20v med spjældhuse kører fint med MS.
MVH Finn
MVH Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Kan MS styre 4stk spjældhuse?

#3 Indlæg af HenrikGM »

Mark306 skrev:Kan MS styre 4stk spjældhuse?

Mvh Mark


MS kan vel strengt taget ikke styre spjældhusene....du er nok nød til at montere et kabel ;-)

Du kommer så nok til at køre alpha-N styring på motoren efter monteringen af spjældhusene, og det kan MS klare for dig.

Spjældhusene er du nu nok nød til selv at lukke op :wink:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#4 Indlæg af K-FINN »

Hehe ja det er nok ikke selv spjældet du styrer med MS.
MVH Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#5 Indlæg af K-FINN »

alpha-n hvad er det egenligt.??
MVH Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
jj

#6 Indlæg af jj »

Er det ikke muligt at lave en tilpas stor rør/slange forbindelse mellem indsugningsrørene så man kan få vacuumsignal nok til at bruge fordelen ved map sensoren hvis knasten ikke er vildere end motoren laver rimeligt vacuum..
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#7 Indlæg af Wildert »

@Finn:
Alpha-N betyder at motorstyringen bruger spjældvinklen (målt ved at aflæse gasspjældspotentiometeret) og motorens omdrejningstal til at afgøre hvor meget benzin der skal sprøjtes ind.

"Normalt" bruger MS Speed-Density måling - det er vacuum (evt. overtryk hvis der er tale om trykladning) i manifolden, i forhold til motorens omdrejningstal.

@jj:
En fyr på MS listen mokkede med det på en VW Golf med motorcykelspjæld og en pænt heftig knast, samt et voldsomt højt kompressionsforhold.
Mig bekendt fik han det faktisk til at virke ved at bruge dels et benzinfilter som "buffer" og en tråddyse fra et MIG svejseværk som en forsnævring. Det var - som jeg husker det - rimeligt stabilt.
Han mokkede MEGET rundt med det, og endte vist med at have problemer med at få et fornuftigt blandingsforhold i tomgang - men umiddelbart har jeg svært ved at tro at det skulle have noget direkte med vacuumet at gøre. Det er vist nærmere det at knasten havde et gevaldigt overlap.

Men det kan være noget nørkleri som jeg har hørt det - men er muligt.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#8 Indlæg af K-FINN »

Ok det er nok de vi andre kalder TPS.
MVH Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#9 Indlæg af Wildert »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Ok det er nok de vi andre kalder TPS.
MVH Finn


Så "misbruger" i udtrykket en smule (men så også kun en smule da :-)) vil jeg mene :-).
TPS = Throttle Position Sensor - dvs. den sensor der ved hvad spjældvinklen er. Det er trods alt kun den ene faktor for hvor meget benz der skal gives.
Alpha-N kommer af at spjældvinkel åbenbart kaldes alpha, og omdrejninger/RPM kaldes N.

Speed-density som er vacuum/tryk vs. omdrejninger kommer ved at density betyder tætheden af den luft der går ind - det måles af MAP sensoren. Omdrejninger/RPM er her "omdøbt" til speed.

Sådan er terminologien i hvert fald for MS - det giver ikke ret meget mening at kalde spjældvinkel for "en metode" - det gør spjældvinkel i forhold til rpm derimod - ergo: Alpha-N i den nørdede forkortelse :-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

Der er ikke meget nørd i alpha-N betegnelsen. Det er den eneste betegnelse for det styreprincip der er nogenlunde sigende.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar