Har tunet min motor ind i tomgang, hvilket ikke er noget problem, der går den fint.
men lige så snart jeg prøver at give gas, er det som om den mister pusten.... staller, og dør nogle gange.. og detter er uden belastning på. altså uden den er sat i gear.
er det virkeligt meningen at en bil med spjælhuse skal være så svær at tune ind..... den er meget "over" følsom for små ændringer i spjælhus. har ikke aktiveret accelerations enrichmens, men stadigvæk..
nogle forslag.
det er en toyota 4age med spjælhuse, og wolf3d v4.
/t
itb tuning
Redaktør: Moderatorer
- BlueminD
- Medlem
- Indlæg: 109
- Tilmeldt: 26 okt 2003, 19:23
- Geografisk sted: lyngby
- Kontakt:
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Størrelsen på spjældhusene er meget afgørende, lige som dyseplacering.
Worst case store spjæld, og dyserne placeret i spjældhusene.
Virker rimeligt i tomgang, med næsten lukkede spjæld, lufthastigheden er høj omkring dysen.
ved mere åbent gasspjæld, så falder hastigheden, og benzinen sætter sig på manifolden.
Konklusionen må blive mere benzin, og håbe på at noget finder forbrændings kammeret i et brændbart forhold.
MVH
Morten
Worst case store spjæld, og dyserne placeret i spjældhusene.
Virker rimeligt i tomgang, med næsten lukkede spjæld, lufthastigheden er høj omkring dysen.
ved mere åbent gasspjæld, så falder hastigheden, og benzinen sætter sig på manifolden.
Konklusionen må blive mere benzin, og håbe på at noget finder forbrændings kammeret i et brændbart forhold.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Morten VJ skrev:Størrelsen på spjældhusene er meget afgørende, lige som dyseplacering.
Worst case store spjæld, og dyserne placeret i spjældhusene.
Virker rimeligt i tomgang, med næsten lukkede spjæld, lufthastigheden er høj omkring dysen.
ved mere åbent gasspjæld, så falder hastigheden, og benzinen sætter sig på manifolden.
Konklusionen må blive mere benzin, og håbe på at noget finder forbrændings kammeret i et brændbart forhold.
MVH
Morten
Arh, er det nu også rigtigt?? Falder hastigheden mon så meget at bensinen "sætter sig" v. store åbninger???
Morten, Det holder vist ikke helt.
Bluemin; Du har jo support fra sælger så mon ikke han kan hjælpe dig?
Den motortype er normalt ikke svær at få til at køre pænt på alpha-N, så der er noget andet galt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Og hvorfor holder den ikke ?
Som jeg ser det , i tomgang ved næstent lukket spjæld, så skabes der noget turbolens bag spjældene, hvilket bevirker at benzinen bliver blandet bedre i luftstrømmen.
ved et for stort spjæld så mister man både turbolens, og hastighed over dysen, og dermed blandings evnen. når man åbner spjældet.
Her til kommer at et alt for stort spjæld er meget svært at dosere ved lave omdrejninger, med følgende problemer med kørbarheden.
Og det er grundet??? (Lufthastigheden over dysen)
Ellers kig lidt på denne producent af spjældhuse hjemmeside.
http://www.jenvey.co.uk/
Og kig lidt på venturi størrelser til karburatore.
I bund og grund er spjældhuse med en dyse kun en avanceret karburator, og intet andet, de samme regler gælder, men man kan nemmere justere sig ud af problemerne med et sprøjt.
Som jeg ser det , i tomgang ved næstent lukket spjæld, så skabes der noget turbolens bag spjældene, hvilket bevirker at benzinen bliver blandet bedre i luftstrømmen.
ved et for stort spjæld så mister man både turbolens, og hastighed over dysen, og dermed blandings evnen. når man åbner spjældet.
Her til kommer at et alt for stort spjæld er meget svært at dosere ved lave omdrejninger, med følgende problemer med kørbarheden.
Og det er grundet??? (Lufthastigheden over dysen)
Ellers kig lidt på denne producent af spjældhuse hjemmeside.
http://www.jenvey.co.uk/
Og kig lidt på venturi størrelser til karburatore.
I bund og grund er spjældhuse med en dyse kun en avanceret karburator, og intet andet, de samme regler gælder, men man kan nemmere justere sig ud af problemerne med et sprøjt.
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
kadettcqp
- Medlem
- Indlæg: 199
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Kontakt:
MortenVJ: Det din paastand gaar lidt paa det er at hvis dyssen sidder for taet paa topstykket og dermed ventilen, saa vil blandingen mellem luft og benzin ikke komme til at foregaa optimalt?
Det kunnejeg da meget godt taenke mig at hoere for og imod, da jeg til min installation havde taenkt mig at saette dysserne forholdsvis taet paa topstykket. Men det koerer f.eks. Ronnie ogsaa med paa sin Manta A(sverige) men den er selvfoelgelig ogsaa trykladet, vil det have nogen forskel?
Det kunnejeg da meget godt taenke mig at hoere for og imod, da jeg til min installation havde taenkt mig at saette dysserne forholdsvis taet paa topstykket. Men det koerer f.eks. Ronnie ogsaa med paa sin Manta A(sverige) men den er selvfoelgelig ogsaa trykladet, vil det have nogen forskel?
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.
-
Morten VJ gæst
-
kadettcqp
- Medlem
- Indlæg: 199
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Kontakt:
Okay mange tak for hjælpen. Så var jeg ikke helt galt på den med hensyn til placeringen af dysserne.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.