Sidste detaljer på Kadett C 1.2 Turbo?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
LionTamer
Senior Medlem
Indlæg: 387
Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)

Sidste detaljer på Kadett C 1.2 Turbo?

#1 Indlæg af LionTamer »

Hejsa Gutter....

Jeg har igår samlet motoren færdig med Turbo og alt det der (1.2)

Kan det passe at boltene i toppen normalt kun skal strammes med 4.5 kg? Vi har spændt dem med 6 kg, da den jo er med 2 toppakninger i...

Hvilken olie skal jeg bruge på den? Den er nyrenoveret osv.. Så den skal vel have en god olie?

Hvilket ladetryk skal jeg køre med? Den er med Intercooler, oliekøler, weber karburator, el blæser, og standard blæser....

Hvor finder jeg en Benzin-tryks måler, så jeg kan se hvor meget tryk vi stiller den justerbare trykregulator med?

Håber nogen kan hjælpe mig lidt her...

Mvh Jonas
Escort 3
Senior Medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 16 okt 2004, 19:44

#2 Indlæg af Escort 3 »

med hensyn til olie er motoren kørt ind ???
LionTamer
Senior Medlem
Indlæg: 387
Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)

#3 Indlæg af LionTamer »

Hvis du mener indstillet osv, så nej....

Kørt til uden Turbo, ja...

Så derfor har vi tappet olien af den, og skal have et bedre mærke osv i... Men er blevet foreslået 0-40 Mobil1... Er den ikke for tynd på en stødstangs-motor?
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#4 Indlæg af grydesvamp »

et tryk ur fra en skærebrænder dur fint til at måle benz tryk med! og hvad angår topstykket har jeg spændt mit med 10,5 som der står i bogen men nu har jeg jo også monteret et andet topstykke med lavere kompresion og større ventiler..
Fri bane fuld hane! :-)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

Re: Sidste detaljer på Kadett C 1.2 Turbo?

#5 Indlæg af Morten VJ »

LionTamer skrev:Hejsa Gutter....

Jeg har igår samlet motoren færdig med Turbo og alt det der (1.2)

Kan det passe at boltene i toppen normalt kun skal strammes med 4.5 kg? Vi har spændt dem med 6 kg, da den jo er med 2 toppakninger i...

Hvilken olie skal jeg bruge på den? Den er nyrenoveret osv.. Så den skal vel have en god olie?

Hvilket ladetryk skal jeg køre med? Den er med Intercooler, oliekøler, weber karburator, el blæser, og standard blæser....

Hvor finder jeg en Benzin-tryks måler, så jeg kan se hvor meget tryk vi stiller den justerbare trykregulator med?

Håber nogen kan hjælpe mig lidt her...

Mvh Jonas

Hold dig tit original momentet, da en bolt virker som en fjeder, og når den bliver strukket for meget kan den ikke trække sig tilbage.
Med 2 toppakninger ville jeg nok efterspænde jævnligt.

Olie kvaliteten har intet at gøre med SAE værdien 0W/40, som ligner vand ved 20 grader.
Det er api klassifikationen du skal gå efter.
Så egentlig burde du hælde en olie med den SAE klassifikation, der anbefales til motoren på, og En API klassifikation, der passer på en turbomotor, fra et andet bilmærke.

Maks tryk indtil den banker, eller toppakningerne giver op, jeg vil gætte på at toppakningerne er det svage led.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
LionTamer
Senior Medlem
Indlæg: 387
Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)

#6 Indlæg af LionTamer »

Okay... Jamen, så skal jeg finde en 15/40 med den værdi? Hvor dulen finder jeg sådan en Olie?

Skal jeg bare efterspænde engang i ugen?
Og hvilken løsning er bedre end de to pakninger hvis/når de futter af?

Regner med at køre mellem 0.5 og 0.8 bar på motoren... Det skulle være nok.

Glæder mig helt vildt til at den kommer til at spinde. :D

Hvordan kan man høre tændingsbanken?

Tak for de gode svar ellers...
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#7 Indlæg af Slavteren »

tændingsbanken vil lyde som en klirren fra motoren, men pas på, det er ikke altid ret tydeligt, og derfor nemt at overhøre, specielt når den får noget at leve af... syntes at have set et sted at en tykkere koberpakning med skæreringe skulle kunne holde, men kan ikke huske hvor. ellers prøv at finde en top fra en vauxhall i stedet, den vil give lidt mindre kompr. og har 1mm større ventiler. under alle omstændighedder skal du have en stærkere pakning, da de ikke er særlig stærke på den model der..
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Besvar