Rs Turbo?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brochen
Medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 04 maj 2005, 11:08

Rs Turbo?

#1 Indlæg af Brochen »

Hey

Har overvejer og køber en rs trubo men tænker på hvad er for en turbo skal man have for at få max hk ud af en 1,9 motor? og hvad tyk må den køre med ?
CasperR
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 27 sep 2003, 11:22
Kontakt:

#2 Indlæg af CasperR »

Ikke helt nemt at svare på.

Hvis du har en 1,9 motor og den er i god stand og du kører med standard indsprøjtning, kan du godt køre en bar (14,5 psi) på fx. en Standard turbo, men du vil få mere ud af at bruge fx. en "ford sierra 4x4 cosworth" turbo. Du vil få mere lag men du vil også få flere heste på toppen.

Dog skal du huske at få justeret den hos en der VED hvad han laver, for du kan IKKE bare skrue trykket op og håbe på at det holder. Få den justeret eller ødelæg din motor.

Husk at en standard intercooler IKKE kan klare 1 bars ladetryk. Problemet opstår i at en rs turbo er lavet således at ved 69 grader sætter den tændingen tilbage og du mister mange heste.
Allerede ved standard tryk 0,5 bar (7 psi) har intercooleren problemer med at holde indsugnings temperaturen nede under 69 grader især i de højere gear (3,4,5)

Så mit råd ville være at enten købe en større og bedre intercooler, eller også nøjes med at køre med 0,8 bar ladetryk.

Men husk nu at få den justeret istedet for bare at skrue trykket op og ødelægge din motor.
89' RST
Brochen
Medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 04 maj 2005, 11:08

#3 Indlæg af Brochen »

Ja men jeg mener vist man skal købe nu trubo ... hvad for en er så best til en 1,9
CasperR
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 27 sep 2003, 11:22
Kontakt:

#4 Indlæg af CasperR »

Imo..

Køb en T3 med et AR.42 udstødningshus, 360 graders leje og så skulle den være i hus. Den kan levere de 200hk pålideligt.
Hvis du snakker med TurboDK og de prøver at sælge dig en "trim 60" T3 så ville jeg sige nej, for du har slet ikke brug for sådan et stor kompressor hus med den motor.
89' RST
Brochen
Medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 04 maj 2005, 11:08

#5 Indlæg af Brochen »

Oki jeg har kigge lidt på den her http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2618
Brugeravatar
Shelby 500
Senior Medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Geografisk sted: kbh

#6 Indlæg af Shelby 500 »

>> jeg har kigge lidt <<< - fordi den er tilsalg???? :?: , eller for at lave det samme...hvis der skal laves det samme, såå skal der vidst en seriøs gange $$$$$$$ til - men held med det.... :)
RS-
CasperR
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 27 sep 2003, 11:22
Kontakt:

#7 Indlæg af CasperR »

Den bil du hentyder til kører med cosworth motorstyring, det kræver at du udskifter indsugning, spjældhus, og så skal du have dysser, et nyt ledningsnet, ecu, takthjul, og en masse småting.
En T34 som han bruger vil være for stor til en motor med MFI som bilen standard kører med.. Den T3 jeg snakker om vil være mere end rigeligt til MFI med mindre du har 50 tusinde til at smide på en ny motor, motorstyring, indkøring, turbo etc..
89' RST
RSV
Senior Medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 25 jul 2004, 22:54
Geografisk sted: Østsjælland

#8 Indlæg af RSV »

der skyldes vist lige at sige at en std. rst med en 1.6 kan køre med max 0.8bar uden chip ellers kan indsprøjtningen ikke følge med, og den kører magert med deraf følger på sigt :( så mon en 1.9 kan køre med lige så meget tryk? og så er der selfølgelig også intercoolleren at tage hensyn til
AUDI 80 1.8/ 2.3 synet og godkendt uden afgift på større motor

Kawasaki ZZ-R 1100 :o)
CasperR
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 27 sep 2003, 11:22
Kontakt:

#9 Indlæg af CasperR »

RSV skrev:der skyldes vist lige at sige at en std. rst med en 1.6 kan køre med max 0.8bar uden chip ellers kan indsprøjtningen ikke følge med, og den kører magert med deraf følger på sigt :( så mon en 1.9 kan køre med lige så meget tryk? og så er der selfølgelig også intercoolleren at tage hensyn til


Standard insprøjtning kan levere op til 200 hk, så du har fået noget forkert information.
89' RST
RSV
Senior Medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 25 jul 2004, 22:54
Geografisk sted: Østsjælland

#10 Indlæg af RSV »

det er muligt men hvorfor ændre chippen så ladetrykket fra 0,8 til 0,7 ved 5500omdr. ved div chip tun
AUDI 80 1.8/ 2.3 synet og godkendt uden afgift på større motor

Kawasaki ZZ-R 1100 :o)
Besvar