Celica T16 2.0 150 -> 180hk.
Redaktør: Moderatorer
- RollaGTi
- Medlem
- Indlæg: 160
- Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
- Geografisk sted: Fyn, Svendborg
- Kontakt:
Celica T16 2.0 150 -> 180hk.
Hejsa, jeg har en ven som har en celica T16 2,0 3SGE motor med 150hk. Han har nu monteret en 180hk 3SGE motor i den. Jeg har der ud over monteret en megasquirt box som kører fint.
Nå, men nu til problemet. Den har ikke 180hk, den har kun 163,7hk, og der mangler jo noget til de 180. Vi har kørt blandingsforholdet på 13,5 under fuldlast og vi er endt med avancere tændingen oppe på 34grader, ved yderligere avancering tændingsbanker den. Så alt det skulle være i ordent.
Men hvad kan være grunden til vores effektmangel?? Vi har prøvet og retadere tændingen osv, men lige meget hjælper det. Mener i at det kunne være den originale 150hk udstødning som ikke kan lukke de 180hk igennem ??
Der er en tilng til: Tandremen står således at når begge mærker på knasthjulne flugter med mærkerne på topstykket, passer krumtappen ikke helt, den står ca 5grader før top ifgl remhjulet. Men det er jo ikke en tand forkert, og opstramningen passer fint. ( er iøvigt hydralisk ) Kunne dette være grunden til effekt mangel?
Mvh. Daniel
Nå, men nu til problemet. Den har ikke 180hk, den har kun 163,7hk, og der mangler jo noget til de 180. Vi har kørt blandingsforholdet på 13,5 under fuldlast og vi er endt med avancere tændingen oppe på 34grader, ved yderligere avancering tændingsbanker den. Så alt det skulle være i ordent.
Men hvad kan være grunden til vores effektmangel?? Vi har prøvet og retadere tændingen osv, men lige meget hjælper det. Mener i at det kunne være den originale 150hk udstødning som ikke kan lukke de 180hk igennem ??
Der er en tilng til: Tandremen står således at når begge mærker på knasthjulne flugter med mærkerne på topstykket, passer krumtappen ikke helt, den står ca 5grader før top ifgl remhjulet. Men det er jo ikke en tand forkert, og opstramningen passer fint. ( er iøvigt hydralisk ) Kunne dette være grunden til effekt mangel?
Mvh. Daniel
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
- RollaGTi
- Medlem
- Indlæg: 160
- Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
- Geografisk sted: Fyn, Svendborg
- Kontakt:
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Det kan tænkes at 13.5 er lige til den magre side under fuldlast på den pågældende motor. Er det testet om den reagerer bedre på feks 13.2, og om den vil tolerere mere tændingsavancering der?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
den har 163,7 men skulle have 180? hvor stammer de tal fra? hvis det er en JDM motor skal man tage effektopgivelsen med en vis skepsis..... det er ikke din. heste de (japanerne) opgiver og der er brugt 100 oktan benzin! endelig er der muligheden med unøjagtighed af feltet, hvis bilen da er målt på felt? det plejer nu at være til den anden side at unøjagtigheden er.....! fortæl lidt mere. MVH. søren
- RollaGTi
- Medlem
- Indlæg: 160
- Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
- Geografisk sted: Fyn, Svendborg
- Kontakt:
ja vi har prøvet og fede den helt ned til 13:1. Men uden resultat. Vi prøvede også og avancere tændingen noget mere med den afr, men stødte hurtigt på tændingsbanken, og ingen effekt, så tilbage igen.
Talne stammer fra toyota, og ved godt at man skal være skeptiske over for de tal, så jeg kunne sagens forstå hvis den ikke havde mere en fx 172, men og mangle 17 hk er da noget.
Bilen er målt på felt, ved bruno hansen på fyn, det plejer vist og passe meget godt, og nogle gange er det blevet beskyldt for og vise lidt for meget. Men bilen var på felt med oktan 95.
Talne stammer fra toyota, og ved godt at man skal være skeptiske over for de tal, så jeg kunne sagens forstå hvis den ikke havde mere en fx 172, men og mangle 17 hk er da noget.
Bilen er målt på felt, ved bruno hansen på fyn, det plejer vist og passe meget godt, og nogle gange er det blevet beskyldt for og vise lidt for meget. Men bilen var på felt med oktan 95.
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Max effekt ligger jo teoreatisk omkring 12,5:1 - Hvis i smider den der ned kører den jo også en koldere forbrænding og så kan jo i nok avancerer en smule mere. 13,5:1 er alt for mager, tryk eller sug... Min erfahring siger mig dog at der ikke er meget effekt at hente på blandingen allene når bare man ligger inden for et område fra måske 11,7 til 13.5.
Mangler 10% ydelse... Hvor langt har motoren kørt? Har i chekket kompression? Måske er der bare ike mere i den mere...
V/h Christian
Mangler 10% ydelse... Hvor langt har motoren kørt? Har i chekket kompression? Måske er der bare ike mere i den mere...
V/h Christian
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
lige nøjagtig hvad for en motor er vi skriver om her? alder, model og herkomst (land) ? ting som for meget olie.... stoppet luftfilter..... dårlig kat..... dårlig udstødning...... dårlig e tændrør/kabler MM.... kan gøre en ret stor forskel.prøv at læg papirerne fra rulningen herind, så vi alle kan gøre os kloge! MVH. søren
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00