Størrelse på spjældhuse

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

Størrelse på spjældhuse

#1 Indlæg af nmb1022 »

Her i min sygdomsperiode går jeg og roder lidt med de dele jeg har liggende. Fra min originale variable indsugningsmanifold har jeg hugget dele så jeg har et sæt 44mm spjældhuse. Dem kunne jeg godt bore op til 48mm, men er det nødvendigt?? Porten i toppen er ikke mere end 40mm under alle omstændigheder og kan ikke laves om til 48mm.

I starten ville jeg ha lavet motoren med 48mm spjæld og så konisk ind til de 40mm i toppen. Men i princippet kunne jeg vel bare sætte de 44mm spjæld tættere på toppen så konusen bliver det samme og så lave tragtene længere?? eller??
Meningen er at den skal trække HELT ud til de 7200rpm!

Motorens grundliggende specs bliver 2.3l (98mm slag, 87mm boring), max rpm 7200, ca 290gr knaster og ca 1-10 i kompression. + gas selvfølgelig :wink:
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

ingen grund til at finde det store bor frem. 44 svarer vel til 50mm karbonader.... alt rigeligt til sådan en langslaget traktor motor! held og lykke med projektet... har selv en FRANSK bil, de er de eneste der staver LORD med F.... MVH søren
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#3 Indlæg af nmb1022 »

LQS> Du ka selv være en traktormotor :lol:

Har efter nøje hoveddrejning også tænkt lidt over tingene. Det hele må jo komme an på arealet af spjældne (+ selvfølgelig "Modstanden" i manifoldet). Det originale spjæld er 60mm (2826mm2) og så burde 4*44mm række RIMLIG langt (1520*4=6080mm2) En del mere areal. Dog skal man jo nok lige tage højde for at cylindrene ikke kan dele det store spjæld, men hvis topstykkeportene ikke er mere en 40mm kan det sandsynligvis ikke betyde noget her
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Hvis jeg kigger på min gamle vnturi størrelse til karburatore, og det der refereres til er maks effekt ved et bestemt omdrjeningstal.
Så ender du på omkring 42-43 mm, men det er i forhold til hvis du smider maks effekt ved 7200 omd/min.
Så hvis du smider maks effekt ved de omdrejningstal så er 44 mm ikke helt ved siden af.
Men hvis maks effekten indfinder sig ved 6000 omd/min så er vi nede omkring de høje 30 og maks 40 mm.
Så spørgsmålet er hva man er ude efter de sidste 2 hk i na trim, eller momentkuurven, og så give den et skud HA HA gas og vende det hele på hovedet.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar