Kobber toppakning Volvo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

Kobber toppakning Volvo

#1 Indlæg af Morten Lunde »

Hej.

Når man nu vil skifte sin toppakning ud til en i kobber er der så ting at tage hensyn til?

Jeg kan se at på min Volvo 240 turbo er pakningen 1,2 mm. i tykkelse, i sammenpresset tilstand.

Spørgsmålet er så om man må/kan bruge en kobberplade i mindre tykkelse?

Jeg har adgang til en kobberplade i 0,7 mm. tykkelse og mit kompressionsforhold er 7,5:1. Vil dette forhold blive forøget med for meget nu det er en turbomotor vi snakker om, eller har det for lidt at sige.
Tændingsbanken højere temperaturer, bla bla bla... Eller kan man tage 2 kobberplader, ala 2 toppakninger, og ville det kunne køre optimalt??

Ved godt at der er mange hvor det er logisk for, men det er første gang at jeg skal rode med en anden type pakning så hjælp ville være meget dejligt.

Mvh Morten
boll
Nyt Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 27 feb 2005, 20:26
Geografisk sted: Mors/ Jyland

hej Morten

#2 Indlæg af boll »

nu skriver du at du har adgang til noget 0,7mm plade. jeg mangler nemlig en stykke i den dimention til mit projekt. det var vel ikke såsdan at jeg kunne købe et stykke til en toppakning????....
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#3 Indlæg af Morten Lunde »

Hej du.

Jo det kunne vi godt finde ud af, hvor meget skal du bruge da??

Mvh Morten
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Spørgsmålet er nu nok nærmere, hvorfor en kobbertoppakning :?:
En original standart pakning holder til min 400 hk hvis motoren er ordentlig indstillet.
hvis man ryger derover i effekt ellet tændings banker så er det måske en løsning, men så dør stempler(bankning) eller plejlstænger(effekt).
Hvis du kender topstykkets volumen er det en meget simpel beregning, med lidt grundlæggende kendskab til matematik.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Det er nu en sjat mere interessant hvor meget plejlstængerne strækker sig her......

Måske man skulle regne lidt på det inden man går ret meget under de 1,2mm....

Tændingsbanken er ikke et ret stort problem hvis stemplet kysser toppen!

0,7mm er _alt_ for lidt på en std motor. Stemplerne vil nå topstykket omkring 7000rpm forudsat gode lejer, og stempelhøjden er flat med blokken(langt fra altid tilfældet)

Så, måske man lige skal regne lidt her :shock:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

OEM ELRING toppakning tåler iøvrigt snildt 400hk, så hvad er det for et problem man søger at få løst??
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Prøv at læse dette 400 hk ca på enstandart bund, og standart pakning.
http://www.pukema.com/bilsport/bilsport.html
Magasinet svare til hvores vmax, dog med mere seriøse artikler.
Motoren døde tilsidst med en knækket plejlstang, ved lave omdrejninger, og højt tryk.
Evo 2 udgaven køre lige pt i magasinet, og her bruger man en skæreringspakning, findes hos kg til omkring 2500 sv kr.
Men her regner man også med min 500 hk.
Som jeg ser det op til 400 hk så er det en standart pakning efter dette en skærerings pakning, og hvis denne ikke holder så en costum pakning med event pianotråd, og en måde at holde olie og vand på de rette steder.
En hjemmelavet kobberpakning ligger meget langt nede på ønske listen.
Da det kan give olie og vand problemer. dvs de fiser ud overalt alt efter hvor varm motoren er.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Hvis en skæreringspakning ikke holder til tæskene , så er forbrændingskammeret alligevel sunket op i topstykket, og topstykket værdiløst.

En pludselig ændring af ventilspillerum er klassisk symptom.

Der skal iøvrigt seriøst meget knald på, plus en del tændingsbanken før skæreringen går sin vej.

v. brug af skærering, så skal både blok og topstykke planslibes til en MEGET god planhed, ellers får skæreringen ikke enst bid hele vejen rundt.

Hvem er det lige (herhjemme) der har brug for den slags isenkram?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#9 Indlæg af Morten VJ »

Nok de færreste da bunden af motoren står af langt før pakningen.
Men hvis jeg vandt en betydelig gevinst i Lotto så vil jeg gerne afprøve pakningen :wink:
Faktisk holder min Elring pakning fint efter et lille år med 1,2 bar i ladetryk, som maks, Hvilket er sjældent det opnåes, kun min en gang pr køretur.
Dette er på en seriøst penselrenoveret bund, Aka adskildt kontrolmålt og samlet igen, og lidt maling+ pakningssæt.
Topstykket er der ofret lidt mere tid og penge på.
Toppakningen har hidtil overlevet en overophedning, kørte uden vandpumpe ca 2km. havde glemt at spænde boltene til remhjulet :oops:
Og div forsøg med Le-jetronic, og derefter Med megasquirt.
:wink:

Så jeg har nok misbrugt pakningen ganske lidt, men den holder stadig.
Så hvorfor en kobberpakning, Hvis du blæser standart pakningen, er det ikke pakningens skyld, men noget helt andet.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

Kobbertoppakning

#10 Indlæg af Spirillen »

Jeg har 1,2mm Kobbertoppakning og skærering i topstykket, af 1,25mm (pianotråd)fjederstål.
Dette er fordi, jeg kører med ret høj kompression, men har siden fundet ud af, at det nok er at skyde over mål, idet plejlstænger og krumtap højst sandsynligt vil ryge først.
Men med hensyn til tætheden har jeg aldrig oplevet nogen problemer.

Ps. Har iøvrigt en 5-6 stykker liggende, hvis nogen skulle være interesseret.

Vh
Palle
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
Besvar