Hvordan kobles en Lambda sonde til med 4 ledninger?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
beamer
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Kontakt:

Hvordan kobles en Lambda sonde til med 4 ledninger?

#1 Indlæg af beamer »

HEy !

Jeg har lidt problemer med at koble min lambda sonde korrekt til. Det er en model med 4 ledninger.

Jeg ved at:

1+2 = Varme
3 = signal +
4 = signal -

men når jeg nu har en blandingsmåler + programmerbar motorstyring (haltech) i bilen, hvordna skal det så smides til for at det virker, har nemlig ikke lambda sonde i i forven. Så spørgsmålet er hvordan man smider ledningerne til, for at det kommer til at spille ?
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

De 2 hvid ledninger er jo opvarmningen... dvs. kl 15 og stel.
Den grå er stel.
Den sorte er signalet.

Normalt kan man ikke dele en lamdasonde mellem 2 "systemer". Ikke bare udenvidere i hvert fald.
Nu når det er en blandingsmåler som er den ene ting du vil bruge sonden til - Så kan du måske af lige vel uden jeg vil ligge hovedet på blokken. Afhængig af din model blandingsmåler så bruger den nemlig sikkert ikke noget reference spænding på indgangen og så tror jeg faktisk det kan lade sig gøre.

Henrik GM har sikkert prøvet ad på et tidspunkt for at se hvad der sker eller har en eller anden teoreatisk udlægning af det. Hvis jeg kender ham rigtigt kommer han på banen lige om lidt... Hvis han giver mig ret er du kørende.

V/h Christian
beamer
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Kontakt:

#3 Indlæg af beamer »

i dette tilfælde er det:

2 x sort = varme
1 x blå = signal +
1 x hvid = signal -


men selvom jeg har prøvet at trække hvid til stel og blå til signal ledningen på O2 måleren så får jeg ikke noget udslag.... så det virker ikke som om det er rigtigt :-( .... ang. om man kan dele, det er ligegyldigt smækker bare én mere på så.... så det er ikke et problem, problemet er nærmere at få den til at virke...


ps. jeg har ikke sat opvarmningen til, men det har vel ingen indflydelse på om den virker eller ej ?
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#4 Indlæg af Havneren »

NÅ... Sådan en sonde med de ledninger har jeg aldrig set før!!! Havde i øvrigt fuldstændige overset at du allerede havde skrevet det.

Nå, men det sonder jeg ELLERS kender... Der SKAL du have varmen til før de virker. Det lyder lidt underligt, men de er den erfaring jeg har gjort!

Du er selvfølgelig ude og køre bilen varm inden ud afgører at det ikke virker ikke?

v/h Christian
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#5 Indlæg af Nolan »

beamer skrev:ps. jeg har ikke sat opvarmningen til, men det har vel ingen indflydelse på om den virker eller ej ?


Jo !

Den skal være RET varm, før den fungerer og afhængig af, hvor langt ude i udstødningen du har monteret den bliver den sikkert ikke varm nok uden varmen tilsluttet.

Mvh
Nolan
beamer
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Kontakt:

#6 Indlæg af beamer »

Okay så kunne det jo være dét... så forklar mig lige hvoran det varme skal sættes til igen.

1. Varme (stgel)
2. Vaeme (kl 15) -> hvad er kl 15, er det tænding?
3. Signal +
4. Sianal -
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#7 Indlæg af Havneren »

KL 15 - tænding... Ja... Lige nøjagtig.

Jeg har set sonder der IKKE kunne tåle en konstant opvarmningsstrøm, altså hvor opvarmningen var styret af styrboksen, men jeg har gjort det sådan uden problemer.

V/h Christian
beamer
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Kontakt:

#8 Indlæg af beamer »

HMm... ok... jeg prøver og ser om det gør en forskel !
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]
Besvar