Pejlstænger

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
KKH
Junior Medlem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordjylland

Pejlstænger

#1 Indlæg af KKH »

Hej, jeg har pejlstænger fra en S2 som jeg vil bruge i min kommende motor. De skulle være mere end stærke nok men måske lige tunge nok da min nye motoer skal tage en del omdrejninger, og så tænkte jeg :shock: :
Kan der godt fjernes noget materiale, eller må de overhovedet slibes på (skaber det ikke spændinger i jernet)?
Vedhæftede filer
P5070014.JPG
P5070014.JPG (148.5 KiB) Vist 876 gange
P5070009.JPG
P5070009.JPG (145.16 KiB) Vist 857 gange
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

Hvis du mener det virkeligt ER et problem med vægten... Så kan du godt slibe lidt af. Men der er jo ikke noget med flere 100 gram vi snakker om her jo selvf. Du kan endda med FORDEL slibe lidt af de rigtige steder! Det skal bare gøret rigtigt!!! Du skal for det første slibe på LANGS af pejlstangen... er efter skal du slibe finere og finere så du får alle slibe sporene væk til sidst... Slut af med vandslibning og polering. Du kan i bedste fald ende med nogle pejlstænger der er op til 20% stærkere og måske 30-40 gram lettere (rent gæt).

Det handler om at modvirke kærvdannelse - Et rellevant emne når man snakker RPM.

V/h Christian
KKH
Junior Medlem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordjylland

#3 Indlæg af KKH »

Okay.. takker.
Jeg har dette billede fra en bog med en VW pejlstang som skulle være blevet bearbejdet, men der er jo taget meget af bunden/lejeoverfaldet og rundt om "øjet" i toppen, der skal jo lidt mere end sandpapir til.. Er der granser for hvor volsomme værktøjer kan man kan tage i brug, eller skal man bare søge for at det bliver slebet helt fint bagefter?
Vedhæftede filer
P5080002.JPG
P5080002.JPG (147.83 KiB) Vist 918 gange
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Hvis der er tale om sænksmedede plejlstænger, så er det absolut ikke uproblematisk at slibe af godset.

Sænksmedet gods(drop-forged) har en ganske stor del af styrken fra den måde materialet er presset sammen på i overfladen. Derfor svækker man faktisk materialet ved at slibe dette ydre lag væk.

En måde at få laget tilbage på er det der kaldes "shot-peening", faktisk en slags sandblæsning med store stålhagl.

Det kan ikke tilrådes at slibe materiale væk UDEN denne efterfølgende proces der (korrekt udført) genskaber det hårde ydre lag på plejlstangen.

Undlader man shot-peeningen , så skal man nok helt lade være med at slibe i plejlstængerne, da en gennemslibning af det ydre lag vil være mange gange værre end et stresspunkt iform af et lille hak eller lign.

PS; få plejlstængerne tjekket for revner, før og efter, hvis der bearbejdes på dem, og i det hele taget, hvis der er tvivl om kvaliteten.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar