hej er der nogen der har nogle guldkorn som de vil dele med mig/os mht. tuning af tændingskurve på en motor med trykladning ???
mener at have set et link til en svensker med meninger om emnet men kan ikke huske adressen.
Har kørt 60 km her til aften med ms'ns (altså kun sparken) og det køre aldeles udemærket men knocker stadig lidt omkring 4000 rpm+wot.
tændings kurve tunungs stradigi ??????????????
Redaktør: Moderatorer
-
FALFA
- Senior Medlem
- Indlæg: 263
- Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
- Geografisk sted: tæt på kbh
- Kontakt:
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
En tommelfinger regel siger 1grads retadering pr 10 Kpa over 100 Kpa.
Hvis AFR er ok dvs. mellem 12-12,5, så kan man forsøge at retadere lidt mere.
Men hold øje med udstødnings temperaturen, da den kan stige dramatisk, og brænde en ventil eller 2.
Andre muligheder:
Tilsæt mere benzin, men det er spild af penge
Vandindsrøjtning, giver samme effekt som benzinen, er dog billigere
Monter en koldere thermostat/større køler.
Hæv oktantallet på benzinen.
Reducer lufttemperaturen.
Reducer ladetrykket.
Byg motoren om.
Få bedre styr på benzinen. Få koblet benzindelen ind
Ps jeg små justere stadig min kurve, men har fundet at det er bedst når det er varmt.
Hvis man justere i de kølige nattetimer, og har fundet den perfekte indstilling. så bliver man slemt skuffet den næste eftermiddag.
Ellers er der en lille fin funktion i ekstra coden hvor man kan reducere tændingen i forhold til lufttemperaturen.
MVH
Morten
Hvis AFR er ok dvs. mellem 12-12,5, så kan man forsøge at retadere lidt mere.
Men hold øje med udstødnings temperaturen, da den kan stige dramatisk, og brænde en ventil eller 2.
Andre muligheder:
Tilsæt mere benzin, men det er spild af penge
Vandindsrøjtning, giver samme effekt som benzinen, er dog billigere
Monter en koldere thermostat/større køler.
Hæv oktantallet på benzinen.
Reducer lufttemperaturen.
Reducer ladetrykket.
Byg motoren om.
Få bedre styr på benzinen. Få koblet benzindelen ind
Ps jeg små justere stadig min kurve, men har fundet at det er bedst når det er varmt.
Hvis man justere i de kølige nattetimer, og har fundet den perfekte indstilling. så bliver man slemt skuffet den næste eftermiddag.
Ellers er der en lille fin funktion i ekstra coden hvor man kan reducere tændingen i forhold til lufttemperaturen.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Juster lidt væk når den banker
... ca. 2 grader mod top så snart du hører banken. Selvf. kun lige i det område hvor den bankede.
Det er nok det bedste tip sådan lige...
Teoreatisk burden din tændingskurve kunne klare dobbelt så meget avancering ved 6000omdr som ved 3000omdr... Jeg syntes dog at jeg har erfaret at man ikke høre banken oppe i højre rpm, men at effekten blot daler igen nu mere man avancerer over et vis punkt. Det er lidt numse gefühl...
En EGT måler ville jo være rigtig fin i dette sammenhæng.
V/h Christian
Det er nok det bedste tip sådan lige...
Teoreatisk burden din tændingskurve kunne klare dobbelt så meget avancering ved 6000omdr som ved 3000omdr... Jeg syntes dog at jeg har erfaret at man ikke høre banken oppe i højre rpm, men at effekten blot daler igen nu mere man avancerer over et vis punkt. Det er lidt numse gefühl...
En EGT måler ville jo være rigtig fin i dette sammenhæng.
V/h Christian
-
FALFA
- Senior Medlem
- Indlæg: 263
- Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
- Geografisk sted: tæt på kbh
- Kontakt:
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00