tændings kurve tunungs stradigi ??????????????

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

tændings kurve tunungs stradigi ??????????????

#1 Indlæg af FALFA »

hej er der nogen der har nogle guldkorn som de vil dele med mig/os mht. tuning af tændingskurve på en motor med trykladning ???
mener at have set et link til en svensker med meninger om emnet men kan ikke huske adressen.
Har kørt 60 km her til aften med ms'ns (altså kun sparken) og det køre aldeles udemærket men knocker stadig lidt omkring 4000 rpm+wot.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

En tommelfinger regel siger 1grads retadering pr 10 Kpa over 100 Kpa.
Hvis AFR er ok dvs. mellem 12-12,5, så kan man forsøge at retadere lidt mere.
Men hold øje med udstødnings temperaturen, da den kan stige dramatisk, og brænde en ventil eller 2.
Andre muligheder:
Tilsæt mere benzin, men det er spild af penge :(
Vandindsrøjtning, giver samme effekt som benzinen, er dog billigere :wink:
Monter en koldere thermostat/større køler.
Hæv oktantallet på benzinen.
Reducer lufttemperaturen.
Reducer ladetrykket.
Byg motoren om.
Få bedre styr på benzinen. Få koblet benzindelen ind :wink:

Ps jeg små justere stadig min kurve, men har fundet at det er bedst når det er varmt.
Hvis man justere i de kølige nattetimer, og har fundet den perfekte indstilling. så bliver man slemt skuffet den næste eftermiddag.
Ellers er der en lille fin funktion i ekstra coden hvor man kan reducere tændingen i forhold til lufttemperaturen.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#3 Indlæg af Havneren »

Juster lidt væk når den banker :lol: ... ca. 2 grader mod top så snart du hører banken. Selvf. kun lige i det område hvor den bankede.
Det er nok det bedste tip sådan lige...

Teoreatisk burden din tændingskurve kunne klare dobbelt så meget avancering ved 6000omdr som ved 3000omdr... Jeg syntes dog at jeg har erfaret at man ikke høre banken oppe i højre rpm, men at effekten blot daler igen nu mere man avancerer over et vis punkt. Det er lidt numse gefühl...

En EGT måler ville jo være rigtig fin i dette sammenhæng.

V/h Christian
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

#4 Indlæg af FALFA »

jeg er ko nermest keldt som MR. egt men hvorfor det????
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#5 Indlæg af Havneren »

Fordi at nu højere din EGT er nu mere effekt må der nødvendigvis gå tabt i form af varme ud af udstødningen. Nu lavere den er nu mere af effekten må blive afsadt til krumtappen. Alt med forbehold!!!

V/h Christian
Besvar