t3 vand

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
mikRST
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 27 jul 2003, 19:00
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

t3 vand

#1 Indlæg af mikRST »

Hejsa.

Hvor meget har det at sige at man køre kølevandet igemmen turboen.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Vandkølingen af turboen blev i sin tid indført fordi folk ikke fattede at man bare ikke kunne slukke motoren lige efter to tomer ved maks belastning.
Den forhindre de fleste lejeskader på turboen ved slukning af motoren uden at have kørt tomgang et stykke tid.
Så hvis man giver den tilstækkelig nedkølings tid så er vandet ligegyldigt, det kan dog blive et problem hvis man skal nå posthuset lige inden lukketid :wink:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#3 Indlæg af Morten Lunde »

Så hvis man giver den tilstækkelig nedkølings tid så er vandet ligegyldigt


Hej Morten.

Jeg har en vandkølet T3 til at ligge, dog med lidt slør i, og så længe den standard "oliekølede" bare kører og får den tid den skal ha efter en "go" tur så får den lov at ligge.

Spørgsmålet er når den får noget Rebekka om det så ikke var en go ting at ha noget vand nede ved lejet til at lede varmen noget bedre væk?

Det er bare nysgerrighed ikke for at stille spørgsmål til din viden :D

Mhv Morten
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Et vandkølet center kan jo aldrig skade. :wink:

Men jeg har læst og hørt fra flere firmaer der renovere turboer.
At 90% af de defekte turboer der bliver brugt i gade biler( vandkølede eller ej) havde leje skader grundet at olien havde brænd sig fast på aksel eller på lejer.
90% af de turboer der blev brugt til Race havde skader der skyldes overdrejning.

Så brug en kvalitets olie overhold udskiftnings intervallerne, og giv turboen til til at køle ned når den har været i brug.
Hvis man overholder disse regler så skal en olie kølet nok holde lige så længe som en olie, og vandkølet.

PS viden det er det man ikke har glemt eller set/ læst, så der kan helt sikkert skydes hul i min viden. :cry:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
CasperR
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 27 sep 2003, 11:22
Kontakt:

#5 Indlæg af CasperR »

På en rs turbo, ikke særlig meget. Hvis du har problemer med varme kan du skifte din blæserkontakt, og din thermostat til en 82 graders. Det hjælper meget :D

Serie 1 turboen kørte uden vandkøling og det gør mange stadigvæk, da det virker fint, men pas på med at stoppe motoren hurtigt efter du har tævet den. Og husk så at skifte olie hver 10k km. 10w60 Castrol RS eller 10w50 Pro Silkolene olie kan anbefales.
89' RST
Besvar