Tryk igennem turbo
Redaktør: Moderatorer
-
Doc 309
- Nyt Medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 01 dec 2004, 20:33
- Geografisk sted: Midt Jylland
Tryk igennem turbo
Hejsa
Kan en turbo holde til at få tryk igennem kompressorsiden fra fex. en g-lader eller vil pakningerne og lejre i turboen dø da der ellers normalt ikke kommer tryk den vej?
På forhånd tak
Mvh Doc 309
Kan en turbo holde til at få tryk igennem kompressorsiden fra fex. en g-lader eller vil pakningerne og lejre i turboen dø da der ellers normalt ikke kommer tryk den vej?
På forhånd tak
Mvh Doc 309
Std. er ikke godt nok:)
Pug 309 nu med Turbo og typegodkendelse
Pug 309 nu med Turbo og typegodkendelse
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Lige umiddelbart vil der ikke ske noget ved det.
Men hvorfor dog gøre det?
Skal du have 10bar+ til en traktortrækker, eller?
Men hvorfor dog gøre det?
Skal du have 10bar+ til en traktortrækker, eller?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
kunne man ikke forestille sig at ved tryk fra kompressor eller lign.. vil den presse turbo akslen sideværs og skabe slid på lejeskiven??
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
tinasmartin skrev:kunne man ikke forestille sig at ved tryk fra kompressor eller lign.. vil den presse turbo akslen sideværs og skabe slid på lejeskiven??
Jo, det vil man da kunne, men lejeskiven er netop ab fabrik indrettet til at håndtere aksialt tryk i begge retninger, trods der ofte er tale om tryk fra turbinesiden.
V. moderate tryk kan jeg ikke forestille mig det skulle blive et stort problem.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Re: Tryk igennem turbo
Doc 309 skrev:Hejsa
Kan en turbo holde til at få tryk igennem kompressorsiden fra fex. en g-lader eller vil pakningerne og lejre i turboen dø da der ellers normalt ikke kommer tryk den vej?
På forhånd tak
Mvh Doc 309
Hvorfor sætte kompessoren før turboen ?
Normalt giver kompessoren bundtræk, og løber tør for luft i de højere omdrejninger. og turboen bliver brugt til at give luft ved høje omdrejninger.
Serielt forbundne kompressor/turbolader ses vel mest på træktor trækkere, eller er det mest normale paralel forbundne kompressor/turboladere, man ser på mere alm køretøjer, med mere eller mindre avanceret styring af indsugnings luften.
Hvorfor sætte en restriktion inden Turboen/ den store kompressor?
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Doc 309
- Nyt Medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 01 dec 2004, 20:33
- Geografisk sted: Midt Jylland
Henrik GM: Nej det er ikke til en traktor men en ganske almindig bil til gade brug. Trykket der skal igennem er max 0,5bar
MortenVJ: Jeg ved ikke om det bliver til noget, men tanken var at kompressoren skulle føde luft lige så snart jeg træder på speederen og der ved have et tryk fra starten af, og så når trykket er oppe på turboen så skal 2 spjældhuse åbne så den kan suge luft forbi kompressoren og der ved vil kompressoren aldrig blive en prop for turboen, men jeg ved at det kræver lidt elektrisk styring, men det er jo også til at løse hvis man ikke er bange for at kaste sig ud i sådan noget
På denne måde kan systemet være i et lille motorrum, og som folk nok har fundet ud af er at der er ikke så pokkers meget plads når motoren ligger på tværs af bilen...
MortenVJ: Jeg ved ikke om det bliver til noget, men tanken var at kompressoren skulle føde luft lige så snart jeg træder på speederen og der ved have et tryk fra starten af, og så når trykket er oppe på turboen så skal 2 spjældhuse åbne så den kan suge luft forbi kompressoren og der ved vil kompressoren aldrig blive en prop for turboen, men jeg ved at det kræver lidt elektrisk styring, men det er jo også til at løse hvis man ikke er bange for at kaste sig ud i sådan noget
På denne måde kan systemet være i et lille motorrum, og som folk nok har fundet ud af er at der er ikke så pokkers meget plads når motoren ligger på tværs af bilen...
Std. er ikke godt nok:)
Pug 309 nu med Turbo og typegodkendelse
Pug 309 nu med Turbo og typegodkendelse
-
gammel skæv ford
- Medlem
- Indlæg: 139
- Tilmeldt: 14 nov 2004, 19:03
- Geografisk sted: syd på djævle øen
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Her er også en der virker, baseret på en Volvo motor self.
http://www.hilmersson-racing.com/default.asp
Mener at den bremsede omkring 500 hk.
Men det er underordnet.
Turbo + kompressor er = store omkostninger, at lave det for sjov er vel en undskyldning.
Men realistisk set bliver det lige så hurtigt, og effektfuldt med en turbo alene. Hvis vi taler race.
Hvis det er en gadebil så tør jeg slet ikke tænke på hvad din transmission vil sige til dette doppelt lader system.
GSF en t4 turbo på en 1600, og kun 275 hk, Hvad er der gået galt der.
Meget stor turbo og lille effekt, men den kan jo stamme fra en meget lille lastbil, turboen altså
MVH
Morten
http://www.hilmersson-racing.com/default.asp
Mener at den bremsede omkring 500 hk.
Men det er underordnet.
Turbo + kompressor er = store omkostninger, at lave det for sjov er vel en undskyldning.
Men realistisk set bliver det lige så hurtigt, og effektfuldt med en turbo alene. Hvis vi taler race.
Hvis det er en gadebil så tør jeg slet ikke tænke på hvad din transmission vil sige til dette doppelt lader system.
GSF en t4 turbo på en 1600, og kun 275 hk, Hvad er der gået galt der.
Meget stor turbo og lille effekt, men den kan jo stamme fra en meget lille lastbil, turboen altså
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Doc 309
- Nyt Medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 01 dec 2004, 20:33
- Geografisk sted: Midt Jylland
Ja jeg ved jeg ikke lige har været så meget med her de siste dage men der er kommet en nissan bluebird i vejen:( der skal lige laves lidt rust eller med andre ord der skal bygges en helt ny bagende
så jeg er glad for at de franske biler er galvaniseret
det var lige et side spring
Man må sige at den volvo motor tar nogle vindinger
men så er det bare hvad der er i de 2 firkantet boxe
, den ene ved turboen den anden ved kompressoren
Det må lige som være dem der styrer så trykket det ikke giver tilbage slag til hverken turbo eller kompressor
så jeg er glad for at de franske biler er galvaniseret
det var lige et side spring
Man må sige at den volvo motor tar nogle vindinger
men så er det bare hvad der er i de 2 firkantet boxe
Det må lige som være dem der styrer så trykket det ikke giver tilbage slag til hverken turbo eller kompressor
Std. er ikke godt nok:)
Pug 309 nu med Turbo og typegodkendelse
Pug 309 nu med Turbo og typegodkendelse
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Doc 309 skrev:Ja jeg ved jeg ikke lige har været så meget med her de siste dage men der er kommet en nissan bluebird i vejen:( der skal lige laves lidt rust eller med andre ord der skal bygges en helt ny bagende
så jeg er glad for at de franske biler er galvaniseret![]()
det var lige et side spring
Man må sige at den volvo motor tar nogle vindinger![]()
men så er det bare hvad der er i de 2 firkantet boxe, den ene ved turboen den anden ved kompressoren
Det må lige som være dem der styrer så trykket det ikke giver tilbage slag til hverken turbo eller kompressor
Mit bud er en simpel tophængslet firkantet klap.
MVh
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html