Tænding og programmerbare motorstyringer.
: 30 jan 2005, 17:19
Det helt store spørgsmål når man konvertere til et andet system.
Benzinmængden er ikke det store problem da man kan måle den, men tændingstidspunket kan man ikke måle på samme måde.
Hvad er tændingstispunktet afhænig af
1. fyldningsgraden i forbrændings kammeret.
Som er givet af motorens opbygning, potning af topstykke, antal ventiler, udformning af forbrændingskammer, knastaksler, udstødning, slaglængde og plejlstængernes længde. Og trykket i manifolden osv.
2. omdrejningstallet jo flere omdrejninger jo mindre tid er der til at forbrændingen kan foregå. Og fyldnings graden ændre sig også, alt efter hvilken kombination man har valgt til sin motor.
Men hvordan kan jeg overføre det til min motor, det er det store spørgsmål.
Jeg vilde foreslå tomgang mellem 5 og 15 grader
2000 rpm 20 grader 4000 rpm 28 grader og 6000 rpm 33 grader ved 100 kpa dvs. atmosfære tryk eller fuldt åbent gasspjæld med en sugemotor.
De 4000 rpm repræsentere maks. moment, og kan derfor flyttes i forhold til ens egen opsætning.
Så har vi trykket tilbage eller manglen på samme.
Generelt kan man roligt lægge 15 grader til ved min belastning, og trække 1 grad fra pr 10 kpa man går over de 100 kpa.
Og mappen er meget konservativ og baseret på en 16v motor 8v motore kan roligt lægge 5 grader til værdierne.
Men lyt til din motor.
Dette er kun et forslag så lyt til din motor,
og finjuster tændingen inden at du finjustere benzinen, da så længe den kan antænde og har et rimeligt AFR forhold, så har den ikke den store betydning
MVH
Morten
Benzinmængden er ikke det store problem da man kan måle den, men tændingstidspunket kan man ikke måle på samme måde.
Hvad er tændingstispunktet afhænig af
1. fyldningsgraden i forbrændings kammeret.
Som er givet af motorens opbygning, potning af topstykke, antal ventiler, udformning af forbrændingskammer, knastaksler, udstødning, slaglængde og plejlstængernes længde. Og trykket i manifolden osv.
2. omdrejningstallet jo flere omdrejninger jo mindre tid er der til at forbrændingen kan foregå. Og fyldnings graden ændre sig også, alt efter hvilken kombination man har valgt til sin motor.
Men hvordan kan jeg overføre det til min motor, det er det store spørgsmål.
Jeg vilde foreslå tomgang mellem 5 og 15 grader
2000 rpm 20 grader 4000 rpm 28 grader og 6000 rpm 33 grader ved 100 kpa dvs. atmosfære tryk eller fuldt åbent gasspjæld med en sugemotor.
De 4000 rpm repræsentere maks. moment, og kan derfor flyttes i forhold til ens egen opsætning.
Så har vi trykket tilbage eller manglen på samme.
Generelt kan man roligt lægge 15 grader til ved min belastning, og trække 1 grad fra pr 10 kpa man går over de 100 kpa.
Og mappen er meget konservativ og baseret på en 16v motor 8v motore kan roligt lægge 5 grader til værdierne.
Men lyt til din motor.
Dette er kun et forslag så lyt til din motor,
og finjuster tændingen inden at du finjustere benzinen, da så længe den kan antænde og har et rimeligt AFR forhold, så har den ikke den store betydning
MVH
Morten