msns hvilken firmware og pcsw

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

msns hvilken firmware og pcsw

#1 Indlæg af FALFA »

Hej mit megasquirt projekt ligger stille.
dels pga. manglende tid og dels pga. manglende dyser / pumpe til at understøtte 500 hk på min 350 cui med kompressor.
så jeg har bestemt at nøjes med spark delen.
men jeg er i tvivel om vilken fw sw jeg skal bruge
jeg har 2.2 version pcb + stim.

hvad bruger i og kan man få et billede af jeres tagger/giver skive.

Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Her står lidt om emnet
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/

, og jeg bruger 21 u coden på min, ellers er der MSns coden der er mere simpel.

Som takt hjul bruger jeg samme type som der er vist på Boost-it. dk, Men det er til 4 cylindre, og til en V8 skal der bruges 2 signaler mere.
Ellers kan man bruge standart HEI fordeleren, der er skrevet en masse om denne opsætning.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

#3 Indlæg af FALFA »

tak morten :
man bliver jo helt stiv i buksen over alle de nye ting som der er addet i xtra koden .
har selv haft i tankerne at lave et traction system til chevyen da der altid er problemer de første 10 meter.
og logger allerede egt hvilket jeg kan anbefale alle at gøre.
der er utroligt så hurtigt det går med udviklingen, om 3 år er alle de seriøse motorstyringsfirmaer overhalede af G. og B 's MS.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Open source har sine store fordele, men ligefremt overhalede tror jeg nu ikke. ihvertfald ikke i markedsandele.

Der er stadigt tale om experimentale styringer, som folk skal lege med selv, omend der findes versioner der er så stabile at der absolut ingen fejl er i hverken soft eller hardware.

Falfa; fortæl noget mere om din opsætning, jeg har luret du har oem printkortv2.2, har du feks bygget flybacken i også? Jeg tænker på hvordan du vil drive dine 8dyser?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

#5 Indlæg af FALFA »

haloo 60 grader X 2 vil det sige at jeg skal lave 30 grader X 4 til min v8 eller hvad ?.
30 grader virker som lidt lidt?.
kan sgu ikke finde noget om det på nettet i forhold til v8.
er ikke meget for de der 36-1 tænder har hellerikke fattet om det kan bruget på Xtra koden (det bliver nok den jeg vælger).
er der noget i vejn for at lave 4 perioder per 360 grader med en 50% dutycycle.
F.Eks. 8 magneter pol = n s n s n s n s og et latcing hall element.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

nok nærmere 60 grader * 4= 240 grader så har du 30 grader i mellem som luft.
Magneter kan også bruges.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

#7 Indlæg af FALFA »

oooooh. nu har jeg læst lidt mere.
signalet skal gå positiv minst 5grader før den tidligste tændingspuls som man kan ønske og så gå negativ ca. der hvor man vil ha at gnisten skal komme ved cranking, for at udnøtte "Trigger return" metoden som er den mest precise ved lav cranking speed --- som ved V8 motor og batteri i bagagerum og 8,5 volt fremme ved starter--- øv..
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

8,5 volt ved starter lyder som for små kabler til starter, eller lille diminsion. Eller et for lille/ dårligt batteri.
Jeg tror næppe du kan få MS til at virke med den spænding, da de fleste tændingssystemer kræver min 10 volt .
Generelt bør man ikke have over 10% i spændingsfald på starter kredsen og 5% på alle andre kredse. 0 er idealet, men næsten umuligt at opnå med en rimelig vægt.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

MS holder dampen oppe indtil ca. 6,8-7volt hvis der er brugt den originale regulator i strømforsyningsdelen.

Ang. spændingsfaldet, så kan det jo tabes feks 8volt til starteren, uden dette automatisk medfører samme tab til resten. Selvom starteren kun får 6volt kan resten jo godt køre med feks 10volt.

Triggerreturn og timebased problemet er ikke relateret til langsom starter, men mere til en ujævn start. Hvis starteren bare trækker motoren "jævnt" rundt er der ingen problemer.

Det er iøvrigt ikke bare et MS relateret problem, men et generelt problem at motorstyringer ikke for godt kan finde ud af starttidspunktet v. ujævn rotation i startøjeblikket. Kun hvis man laver en hardware fiksering, ala trigger return er man stensikker på hvor den falder v. ujævn rotation.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

At MS kan klare under 7 volt det er jo helt fint :D .

Så har vi jo kun tænding, dyser, benzinpumpe, tilbage at bekymre sig om. :o

Normalt når batteriet er monteret i bagagerummet trækkes der et tykt kabel frem til starteren, og vidre derfra til resten af bilens elsystem så 8 volt ved starter er 8volt ved tændspole.

Prøv at måle spændings fald mellem batteri og starter, hvis det er under 10 % så er batteriet dødt/ ikke opladet godt nok/ eller for lille til bilen.
Hvis det er over så er kablet for lille.

Jeg vil som tommelfinger regel helst se over 10 volt På tændingen ved start forsøg for at undgå startbesvær.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar