Slip gassen...
Redaktør: Moderatorer
- RollaGTi
- Medlem
- Indlæg: 160
- Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
- Geografisk sted: Fyn, Svendborg
- Kontakt:
Slip gassen...
Hejsa, jeg har kørt og tænkt på hvad en motor har bedst af. Altså hvis i lige har bålet bilen af ( Læs med turbo motor ) og givet den gas over længere strækninger, hvordan har i det så med og bare slippe gassen? Jeg kunne forestille mig når jeg slipper gassen forsvinder benzinen jo drastisk og der med køler den jo ikke stemplerne mm, ned. Så hvad er bedst, at koble ud efter den har fået klø, at køre påløb
, eller og koble ud og sidde og pumpe lidt på gassen når når den er ved og nå tomgang for og få sprøjtet lidt størere mænger ind og køle ? Nå det blev vist rimlig indviklet dette spørgsmål, så håber i forstår bare lidt af det ?¨
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Jeg ville slippe gassen, eller motorbremse eller køre vidre som normalt.
Den ekstra køling man kan opnå med ekstra benzin er meget lille, og bruges kun til at hæmme tændings banken.
Jeg vil påstå at kølingen er ikke eksiseterernde, med mindre man giver den så meget at det nærmest løber ud af udstødningen.
Og man således kan køle udstødnings ventilen, hvlket er den varmeste komponent i motoren.
Lige så snart du slipper gassen falder temperaturen drastisk, og Der er ingen problemer.
At man så bliver nød til at køre et par km med lav belastning bagefter, er kun for at give turboen en chanche for at køle ned inden at man standser motoren
Morten
Den ekstra køling man kan opnå med ekstra benzin er meget lille, og bruges kun til at hæmme tændings banken.
Jeg vil påstå at kølingen er ikke eksiseterernde, med mindre man giver den så meget at det nærmest løber ud af udstødningen.
Og man således kan køle udstødnings ventilen, hvlket er den varmeste komponent i motoren.
Lige så snart du slipper gassen falder temperaturen drastisk, og Der er ingen problemer.
At man så bliver nød til at køre et par km med lav belastning bagefter, er kun for at give turboen en chanche for at køle ned inden at man standser motoren
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- RollaGTi
- Medlem
- Indlæg: 160
- Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
- Geografisk sted: Fyn, Svendborg
- Kontakt:
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Kunne man ikke forestille sig en risiko for, at der ved sluppet speeder blev for mager blanding??
Hvis jeg var i tvivl, ville jeg koble ud, og så køre med ca 2000 r/m i 10-20 sekunder. Derved ville både vandpumpe og oliepumpe give fornuftigt flow, samtidig med at man ikke belastede motoren.
Hvis jeg var i tvivl, ville jeg koble ud, og så køre med ca 2000 r/m i 10-20 sekunder. Derved ville både vandpumpe og oliepumpe give fornuftigt flow, samtidig med at man ikke belastede motoren.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Belastningen af motoren styres 100 % af speederens stilling.
Og jeg tror at du blander 2 ting sammen.
Ved maks effekt udtag er det tilrådeligt at køre med et afr forhold på mellem 12,5 og 11,5 til en for at minimere chancerne for at brænde noget af.
Jeg har kørt med fuel cut i 6 måneder uden at brænde nogen ting af, selv om jeg har motorbremset, aka sluppet gassen ved 220 kpa abs tryk.
Hvorfor er motoren ikke brændt af, ganske enkelt fjerner du benzinen fjerner du også varmen, og det køler ned meget hurtigt.
At bruge benzin til køling er et spild, som kan løses med bedre materialer, bedre benzin, mere effektiv køling af luften, vandindsprøjtning, osv.
Prøv at tænke på benzinen som en energi kilde der udvikler varm, mere benz mere varme, og dermed mere effekt., Fjern benzinen mindre varme, og effekt.
MOrten
Og jeg tror at du blander 2 ting sammen.
Ved maks effekt udtag er det tilrådeligt at køre med et afr forhold på mellem 12,5 og 11,5 til en for at minimere chancerne for at brænde noget af.
Jeg har kørt med fuel cut i 6 måneder uden at brænde nogen ting af, selv om jeg har motorbremset, aka sluppet gassen ved 220 kpa abs tryk.
Hvorfor er motoren ikke brændt af, ganske enkelt fjerner du benzinen fjerner du også varmen, og det køler ned meget hurtigt.
At bruge benzin til køling er et spild, som kan løses med bedre materialer, bedre benzin, mere effektiv køling af luften, vandindsprøjtning, osv.
Prøv at tænke på benzinen som en energi kilde der udvikler varm, mere benz mere varme, og dermed mere effekt., Fjern benzinen mindre varme, og effekt.
MOrten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Jeg ville vende olie og turbo om, hvorfor olie ien tur bo for at smøre lejerne, bruges olien til køling,
Ja men det er ikke det store, ellers vilde man have lavet nogen monster kanaler, og slanger ned til turboen for at holde den nedkølet, og jeg har ikke set nogen der overstiger 8 mm udvendig diameter.
Hoved parten af kølingen af en turbo kommer fra den omgivende luft.
Og det var derfor at man lavede vandkølede turboer, da der var mange der ikke forstod at man skulde give turboen en chance for at køle ned efter maks belastning, Hvilket resulterede i brændt olie i turboen, og ødelagte lejer.
Dette er min mening om emnet, og jeg er modtagelig overfor al velment kritik.
Morten
Ja men det er ikke det store, ellers vilde man have lavet nogen monster kanaler, og slanger ned til turboen for at holde den nedkølet, og jeg har ikke set nogen der overstiger 8 mm udvendig diameter.
Hoved parten af kølingen af en turbo kommer fra den omgivende luft.
Og det var derfor at man lavede vandkølede turboer, da der var mange der ikke forstod at man skulde give turboen en chance for at køle ned efter maks belastning, Hvilket resulterede i brændt olie i turboen, og ødelagte lejer.
Dette er min mening om emnet, og jeg er modtagelig overfor al velment kritik.
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Morten VJ skrev:...... ganske enkelt fjerner du benzinen fjerner du også varmen....
Ja, det er jo lissom det som er kernen i det hele
Men kører alle standard-motorstyringer med fuel-cut-off ved sluppet speeder??
Ellers er der jo grundlag for et lokalt kina-syndrom...
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Der vil ikke være noget der smelter ved fuelcut. Bensin skal have et blandingsforhold for overhovedet at kunne tænde, og med fuelcut vil brændstoffet være VÆK, og derfor nul tænding. Selv om feks 20% stadigt blev indsprøjtet vil det sandsynligvist ikke kunne brænde varmt nok til at smelte noget. Sprøjter du derimod stadigt feks 85% ind(altså en mager forbrænding) SÅ er sagen anderledes.
Så, kinasyndrom....naahh...not likely.
(men det kunne sgu se godt ud at maskinen smeltede nedenud af motorrummet....!)
Så, kinasyndrom....naahh...not likely.
(men det kunne sgu se godt ud at maskinen smeltede nedenud af motorrummet....!)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
