Stille 2,5" utstøtning

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
FE3T
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:40
Geografisk sted: Oppland/Norway
Kontakt:

Stille 2,5" utstøtning

#1 Indlæg af FE3T »

Kjører rundt i en 88 Mazda 626 Coupe med turboladet 16V motor
For øyeblikket har jeg en 2,5" bit fra turboen og bak til demper nr 2 (nr 1 er fjernet) fra og med demper nr 2 og bak er orginalt.
Lyden nå er som orginal.

Selvfølgelig er ikke dette optimalt for ytelsen.
Tanken er å kjøre med 2,5" hele veien.

Men hvordan ungår jeg å få en bil med for høyt støynivå?
Hva slags dempere og hvor mange vil dere anbefale for å få til et system som gir en dyp bass tone men med et nivå som ligger lavt nok til å unngå at omgivelsene reagerer negativt og uten å få unødvendig støy inni bilen.

Ps bilen har ingen kat

Har tidligere eksperimentert med Simons universal dempere på samme biltypen uten turbo, men selv med 3 dempere var støynivået uakseptabelt høyt
Turboladet 88 Mazda 626 GT Coupe
hammer

#2 Indlæg af hammer »

For best mulig demping av lyden, bruk (minst) tre dempere.plasser en nærmest mulig turboen, og en helt bak. den tredje monterer du så midt i mellom de to som mulig. denne demperen vil da hindre eksosanlegget i å danne stående lydbølger,som lager brumminga inni bilen. For mest mulig effekt skal du bruke åpne potter,dvs potter som du ser rett igjennom. Turboen demper faktisk en god del lyd,så bilen blir stillere enn en n/a bil med tre dempere. Det lønner seg mest sansynlig ikke å gå opp i dim på rørene, da dette fører til mer lyd og faktisk kan gi dårligere ytelse. 2,5tom holder opp til 300hk.
hammer

#3 Indlæg af hammer »

For best mulig demping av lyden, bruk (minst) tre dempere.plasser en nærmest mulig turboen, og en helt bak. den tredje monterer du så midt i mellom de to som mulig. denne demperen vil da hindre eksosanlegget i å danne stående lydbølger,som lager brumminga inni bilen. For mest mulig effekt skal du bruke åpne potter,dvs potter som du ser rett igjennom. Turboen demper faktisk en god del lyd,så bilen blir stillere enn en n/a bil med tre dempere. Det lønner seg mest sansynlig ikke å gå opp i dim på rørene, da dette fører til mer lyd og faktisk kan gi dårligere ytelse. 2,5tom holder opp til 300hk.
Brugeravatar
bmwmanden
Medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
Geografisk sted: Vejle

#4 Indlæg af bmwmanden »

Hej

Jeg lavede engang en 3" udstødning fra turboen om til to bagpotter, det larmede slet ikke, kun når man gav den fuld gas kom der noget lyd. Potterne var fra tyske Hartge, og de gir en bimmer den helt rigtige lyd:-)
BMW ---> Best Motor in the World!
Besvar