ang :varme
Redaktør: Moderatorer
-
gammel skæv ford
- Medlem
- Indlæg: 139
- Tilmeldt: 14 nov 2004, 19:03
- Geografisk sted: syd på djævle øen
ang :varme
jeg har en ford med en cvh motor,med turbo og icer med kan man ikke gøre noget ved det trykrør som løber ind over ventildækselet jeg har tænk på at pakke der ind i power wrap lisom jeg har på udstødnings manifoldet og noget af turbo og udstødning,eller er der noget andet jeg kan gører? 
alt under 1,bar er kun for lyden skyld
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Powerwrap tror jeg ikke vil hjælpe.
Måske i kort tid mens bilen står stille, men derefter skal luften i røret både køle røret, og pw. ned, hvilket kan tage tid.
Jeg ville foreslå et tyndt rør, og et varmeskjold, og god ventilation.
Det er luften der isolere, og ikke vidunder produkterne,
Morten
Måske i kort tid mens bilen står stille, men derefter skal luften i røret både køle røret, og pw. ned, hvilket kan tage tid.
Jeg ville foreslå et tyndt rør, og et varmeskjold, og god ventilation.
Det er luften der isolere, og ikke vidunder produkterne,
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Jeg tror nu, at powerwrap vil hjælpe...
Det handler jo under alle omstændigher om at varme/kulde-isolere rørføringen fra IC til gasspjæld/indsugning så godt som muligt, og en flaske PU-skum er jo nok ikke lige det mest velegnede i et motorrum...
.
Glasuld/stenuld er heller ikke lige til at have med at gøre på den begrænsede plads (Det er jo luften som isolerer, som Morten skriver, og ikke fibrene), og så er der efterhånden kun Powerwrap tilbage.
Det handler jo under alle omstændigher om at varme/kulde-isolere rørføringen fra IC til gasspjæld/indsugning så godt som muligt, og en flaske PU-skum er jo nok ikke lige det mest velegnede i et motorrum...
Glasuld/stenuld er heller ikke lige til at have med at gøre på den begrænsede plads (Det er jo luften som isolerer, som Morten skriver, og ikke fibrene), og så er der efterhånden kun Powerwrap tilbage.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Det er her vi er uenige. powerwrap er et materiale der opvarmes, og bliver dette varmt er der kun indsygningslufyn i røret til at køle det.
men ifølge mine erfaringer er det minimalt hvad det giver.
Eks
en morgen med en udendørs temp på -2 grader viste indsugnindstempen 20 grader, gryndet benzinfyr
3
denne temp gik ned til 0 grader efter 2 km kørsel.
Eks. nr 2 jeg parkerede bilen i sommers for at handle, og tempen var steget ca 35grader, og efter v30 km var den ikke faldet til i nærheden af udendørstemp. varm intercooler.
Morten
men ifølge mine erfaringer er det minimalt hvad det giver.
Eks
en morgen med en udendørs temp på -2 grader viste indsugnindstempen 20 grader, gryndet benzinfyr
denne temp gik ned til 0 grader efter 2 km kørsel.
Eks. nr 2 jeg parkerede bilen i sommers for at handle, og tempen var steget ca 35grader, og efter v30 km var den ikke faldet til i nærheden af udendørstemp. varm intercooler.
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
een ting er en intercooler med et overfladeareal der vil gøre en parcelhusejer misundelig, noget helt andet er et rør med et overfladeareal i ølkassedimensioner.
Hvis sådan en stump rør er feks blankpoleret udvendig(og ikke malet sort!) så vil det være meget meget lidt luften bliver opvarmet igennem det. Om det så ligger hen over en turbolader, så når luften ikke at tage mange grader undervejs.
HVIS luften blev opvarmet nævneværdig, så forestil dig hvor effektiv en intercooler _burde_ være, med mere end 50x samme areal, og betydeligt mindre lufthastighed.
Hvis sådan en stump rør er feks blankpoleret udvendig(og ikke malet sort!) så vil det være meget meget lidt luften bliver opvarmet igennem det. Om det så ligger hen over en turbolader, så når luften ikke at tage mange grader undervejs.
HVIS luften blev opvarmet nævneværdig, så forestil dig hvor effektiv en intercooler _burde_ være, med mere end 50x samme areal, og betydeligt mindre lufthastighed.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
HenrikGM skrev:een ting er en intercooler med et overfladeareal der vil gøre en parcelhusejer misundelig, noget helt andet er et rør med et overfladeareal i ølkassedimensioner.
Hvis sådan en stump rør er feks blankpoleret udvendig(og ikke malet sort!) så vil det være meget meget lidt luften bliver opvarmet igennem det. Om det så ligger hen over en turbolader, så når luften ikke at tage mange grader undervejs.
HVIS luften blev opvarmet nævneværdig, så forestil dig hvor effektiv en intercooler _burde_ være, med mere end 50x samme areal, og betydeligt mindre lufthastighed.
Mener du hermed, at det er "spild" af tid og energi at isolere rørføringen hen over ventildækslet??
Umiddelbart lyder det faktisk meget rigtigt...
Morten VJ skrev:Det er her vi er uenige. powerwrap er et materiale der opvarmes
Altså ikke bare en "handy og varmebestandig glasuld", men et isolerende materiale som også har en del varmekapacitet??
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Well, spild af tid er måske voldsomt, da alle detaljer tæller. Det er dog ikke mit indtryk at det i dette tilfælde er så afgørende.
Slag på tasken, så er der max et par graders forskel at hente, og vi ser selvf. bort fra heat soaking.
Powerwarp virker selvf. begge veje, men effekten er imo begrænset her, da temperaturforskellen mellem indvendigside og udvendigside er minimal, eller ihvertfald noget begrænset.
Skal der absolut skærmes mod varme, feks fra manifold, så kan man jo lave en kappe til røret i rustfrit stål, og få det poleret. Det tager langt størsteparten af varmen fra en manifold(det er næsten altsammen strålevarme).
Men IMO stadigt flueknepperi her.
Slag på tasken, så er der max et par graders forskel at hente, og vi ser selvf. bort fra heat soaking.
Powerwarp virker selvf. begge veje, men effekten er imo begrænset her, da temperaturforskellen mellem indvendigside og udvendigside er minimal, eller ihvertfald noget begrænset.
Skal der absolut skærmes mod varme, feks fra manifold, så kan man jo lave en kappe til røret i rustfrit stål, og få det poleret. Det tager langt størsteparten af varmen fra en manifold(det er næsten altsammen strålevarme).
Men IMO stadigt flueknepperi her.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!