Actuatoren ?
Redaktør: Moderatorer
-
skou
Actuatoren ?
hvad er forskellen på de forskellige actuatorer der findes på markedet ?
f.eks til en RST anbefaler nogen en såkaldt -31 actuator og i VMAX skrev de det skulle være en -34 actuator..
hvad er forskellen på dem ?
jeg ved godt det har noget at gøre med trykket de kan holde, men kan de andet ? som feks. bestemme lidt om hvornår turboen begynder at lade ?
skou
f.eks til en RST anbefaler nogen en såkaldt -31 actuator og i VMAX skrev de det skulle være en -34 actuator..
hvad er forskellen på dem ?
jeg ved godt det har noget at gøre med trykket de kan holde, men kan de andet ? som feks. bestemme lidt om hvornår turboen begynder at lade ?
skou
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
En posetiv bivirkning ved en opgraderet actuator, er at man minimere tendensen til trykforøgelser ved høje omdrejninger, og maks belastning.
Hvilket en standart der er skruet i bund for maks tryk ikke er i stand til, da wastegate ventilen ikke åbner maks.
Morten
Hvilket en standart der er skruet i bund for maks tryk ikke er i stand til, da wastegate ventilen ikke åbner maks.
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
skou
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Nej det er der ikke, da det er givet af turboens størrrelse.
Morten
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Men, da en WG aktuator pr natur er en P-regulator, så vil der være en blivende afvigelse, og derfor kan en rigtigt valgt aktuator betyde en ret stor forskel på spool-up tiden.
Helt godt bliver det først når man lader elektronik tage lidt over og styre aktuatoren.
Problemet er at en WG der er justeret til feks 1bar er begyndt at åbne betydeligt før 1bar.
Helt godt bliver det først når man lader elektronik tage lidt over og styre aktuatoren.
Problemet er at en WG der er justeret til feks 1bar er begyndt at åbne betydeligt før 1bar.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
HenrikGM skrev:Men, da en WG aktuator pr natur er en P-regulator, så vil der være en blivende afvigelse, og derfor kan en rigtigt valgt aktuator betyde en ret stor forskel på spool-up tiden.
Helt godt bliver det først når man lader elektronik tage lidt over og styre aktuatoren.
Problemet er at en WG der er justeret til feks 1bar er begyndt at åbne betydeligt før 1bar.
Ja spool-up tiden kan der være en forskel på, men ikke omdrejnings tallet hvor den begynder at lave tryk, da den ikke er begyndt at åbne ennu.
Elektronisk styring kan jeg kun anbefale, har ikke kørt uden. Det virker selvom det er 20 år gammel teknologi.
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Morten Fog
- Medlem
- Indlæg: 165
- Tilmeldt: 15 mar 2004, 21:21
- Geografisk sted: Skive
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
I teorien kan det virke i praksis er det en helt aden sag.
Opbygningen af tryk er ikke linær i forhold til noget som helst, og da et mekanisk sÿstem har en indbygget linær træghed, kan man få uheldige situationer med boost spikes .
Jeg lider selv lidt under dem men kun når den får kniven i 3 og 4 gear ved 3000 rpm.
men det er et justerings spørgsmål, der er relativt nemt.
Morten
Opbygningen af tryk er ikke linær i forhold til noget som helst, og da et mekanisk sÿstem har en indbygget linær træghed, kan man få uheldige situationer med boost spikes .
Jeg lider selv lidt under dem men kun når den får kniven i 3 og 4 gear ved 3000 rpm.
men det er et justerings spørgsmål, der er relativt nemt.
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Morten Fog skrev:kan man ikke bare montere en overtryks ventil, på vakuumslangen til WG aktuatoren, som først åbner ved det ønskede tryk? så er man da ude over det problem med at WG'en åbner sig før det ønskede tryk.
Jo, det kan man godt, men det rigtige tidspunkt at indkoble aktuatoren er variabelt ifht den hastighed omdrejningstallet stiger med.
Det er dog væsentligt bedre end ingenting; alm pressostat justeret til at gå ON ca. 0,15bar før max ladetryk. Den styrer en magnetventil der holder aktuatoren ude af systemet, så den ikke får styreluft for tidligt. Husk at der skal være en lille udluftning, således at aktuatoren er ifb med atmosfæretryk når magnetventil er lukket.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!