spørgsmål om lastvognsturbo
Redaktør: Moderatorer
-
FALFA
- Senior Medlem
- Indlæg: 263
- Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
- Geografisk sted: tæt på kbh
- Kontakt:
spørgsmål om lastvognsturbo
kan jeg bruge en (disel) lastvogns turbo til min 5,7 liter V8 bensinmotor.
hvis ikke hvorfor ?
Nogen der ved hvor man skaffer sådan en brugt billigt,
og hvor skævt vil "trimmet" være på en gennemsnitlig disel lastvognsturbo når den skal bruges til bensin.
hvis ikke hvorfor ?
Nogen der ved hvor man skaffer sådan en brugt billigt,
og hvor skævt vil "trimmet" være på en gennemsnitlig disel lastvognsturbo når den skal bruges til bensin.
- david
- Mester Medlem
- Indlæg: 502
- Tilmeldt: 13 jan 2004, 10:46
- Geografisk sted: 9000
-
Gæst
Re: spørgsmål om lastvognsturbo
FALFA skrev:kan jeg bruge en (disel) lastvogns turbo til min 5,7 liter V8 bensinmotor.
hvis ikke hvorfor ?
Nogen der ved hvor man skaffer sådan en brugt billigt,
og hvor skævt vil "trimmet" være på en gennemsnitlig disel lastvognsturbo når den skal bruges til bensin.
Jeg har en helt ny Rajay mølle som du kan få billigt.
Den er uden wastegate.
God for ca. 450 hk, bemærk A/R på 100 på turbine siden, hvilket jeg vil tro passer godt til dine 5,7L
Jeg har ikke noget at bruge den til og står bare til pynt på hylden.
/Jakob
-
Gæst
-
FALFA
- Senior Medlem
- Indlæg: 263
- Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
- Geografisk sted: tæt på kbh
- Kontakt:
FALFA her .
ja det er ikke for at være u høflig jeg ikke har svaret på indlæget men jeg havde håbet på at nogen af de "kloge herre" herinde havde lidt hjælpende info , da jeg selv kun for nylig har stukket næsen i turboer.
men det ser det ikke ud til ........-
jeg har ikke kunne finde nogen flow maps på rajay turboer .
kunne du ikke måle f.eks. de 4 portåbninger i cm og sende til mig på
gellegaard@ofir.dk
også gerne diameter på kompressorhuset ca.
ja det er da nogle gode billeder du har taget men måske lidt for tæt på da ligteren derved ser nindre ud tror jeg ...
og en ide om hvad den skal koste eller om der er noget andet hyldepynt du kunne tænke dig
.
på forhånd tak.
www.wroum.dk bilen se evt. under billeder.
ja det er ikke for at være u høflig jeg ikke har svaret på indlæget men jeg havde håbet på at nogen af de "kloge herre" herinde havde lidt hjælpende info , da jeg selv kun for nylig har stukket næsen i turboer.
men det ser det ikke ud til ........-
jeg har ikke kunne finde nogen flow maps på rajay turboer .
kunne du ikke måle f.eks. de 4 portåbninger i cm og sende til mig på
gellegaard@ofir.dk
også gerne diameter på kompressorhuset ca.
ja det er da nogle gode billeder du har taget men måske lidt for tæt på da ligteren derved ser nindre ud tror jeg ...
og en ide om hvad den skal koste eller om der er noget andet hyldepynt du kunne tænke dig
på forhånd tak.
www.wroum.dk bilen se evt. under billeder.
-
Gæst
FALFA skrev:FALFA her .
ja det er ikke for at være u høflig jeg ikke har svaret på indlæget men jeg havde håbet på at nogen af de "kloge herre" herinde havde lidt hjælpende info , da jeg selv kun for nylig har stukket næsen i turboer.
men det ser det ikke ud til ........-
jeg har ikke kunne finde nogen flow maps på rajay turboer .
kunne du ikke måle f.eks. de 4 portåbninger i cm og sende til mig på
gellegaard@ofir.dk
også gerne diameter på kompressorhuset ca.
ja det er da nogle gode billeder du har taget men måske lidt for tæt på da ligteren derved ser nindre ud tror jeg ...
og en ide om hvad den skal koste eller om der er noget andet hyldepynt du kunne tænke dig.
på forhånd tak.
www.wroum.dk bilen se evt. under billeder.
Jeg måler og sender data og nye billeder.
Det er sq en flot bil du har!!
/Jakob
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Ikke fordi jeg er særlig klog på emnet, men en diesel motor sender ca 1/3 mægde eneri ud i turboen, grundet højere effktiviet, og der næst snure de med maks 2500 rpm..
Dvs groft regnet skal du bruge en turbo fra en motor der er 2/3 større i voluen, og dernæst kan du gange med 3, hvis den skal understøtte 6000 rpm.
Et eks. der er nogen der bruger en HX 35 på en 2,3l. motor med gode resultater. iflg dem
selv, denne statan stammer fra en 10 l diesel, så gæt selllllv hvilke´n turbo du skal vælge.
MORten
Dvs groft regnet skal du bruge en turbo fra en motor der er 2/3 større i voluen, og dernæst kan du gange med 3, hvis den skal understøtte 6000 rpm.
Et eks. der er nogen der bruger en HX 35 på en 2,3l. motor med gode resultater. iflg dem
selv, denne statan stammer fra en 10 l diesel, så gæt selllllv hvilke´n turbo du skal vælge.
MORten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
prøv at kigge lidt på hvor mange heste turboen laver sammen med lastbils motoren..... som regel er der ikke noget galt for at de kan lave 50% mere på en benzinmotor! har selv set en HX 60 HOLSETT på en 2.5liters VOLVO. mener den lavede 680 heste på billig benzin! Ø på indløb i kompressoren vil altid give et godt fingerpeg om kapasiteten. de aller fleste store turboer er i realiteten fra lastbiler.... mange lavet med en lidt mindre turbine side eller større kompressor side! standard lastbiler med 500-600heste er ikke ualmindelige. så en turbo fra dem vil være god for 900hk... MVH. søren
-
jj
Hvis man omregner flow tabellen for en holset hx50 skulle den kunne klare 750 hk på benzin en hx60 kan klare 1000 hk. Der er bare lige det at en hx50 ikke bare er en hx50 man kan bestille den med forskelligt trim til benzin motorer hos gik. De sidder originalt på diverse store svenske lastbiler www.holst.co.uk Der har været en 57 belair 383 i power med 2 stk to4b fra en volvo formentlig en fl6. Den kunne køre 9.9 i gade trim og havde 900 hk ved højeste tryk. Jeg kunne måske overtales til at scanne artiklen. Jeg har iøvrigt et olds caddy dobbelt 2.25" spjældhus til 4 port indsug liggende.