Sjældhusse hjemmebyg

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

Sjældhusse hjemmebyg

#1 Indlæg af Lars E »

nu har jeg gået og studeret spjældhusse (konstruktion/virkemåde).

Den første og nok mest aldmindelig måde er jo en aksel med en "plade" på. Nem og enkel lave, men med måske ikke optimal flow.

Den anden er at lave dem som en flat slide karburator, den har nok et bedre flow da der ikke er en aksel på 5-6mm. midt i det hele. Men der komme jo til at være et lille kant/rille der hvor sjældet skal glide.

Den tredje er at lave dem nærmest som en kuglehane i prinsipet, den ville jo være helt glat og lige hele vejen igennem.

Spørgsmålet er..... nu er min motor ikke særlig stor, så den kan godt være noget følsom over for forstyrrelser i luftvejene. Men hvor stor forskel ville der være på de forskellige spjældhusse????????

Har næsten indset at hvis jeg skal have nogle på ca. 31mm. skal jeg lave dem selv.
Steen-S
Nyt Medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 01 apr 2004, 23:16
Geografisk sted: Ringsted

#2 Indlæg af Steen-S »

Jeg har set en Rallycross bil på Nisseringen engang, hvor spjældhusene rent faktisk var lavet ud af 1½ eller 2" kuglehaner, det så ikke så flot ud, men det virkede.
MVH
Steen Juel Stæhr
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#3 Indlæg af jens »

Problemet med kuglehanerne er bare at der ikke er noget tomgangskredsløb så man er nød til at stille speeder trækket så spjældene er en lille smule åbent. Jeg mener det var 38 mm jeg målte spjældene på en kawasaki 1100 ninja fra først i 80 erne til at være.
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#4 Indlæg af nmb1022 »

Steen> Det har jeg også set! Hvis det er den samme havde den også en gammel dieselpumpe trukket over tandremmen som sprøjt :shock:
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

Jeg har læst om et forsøg hvor man sammenlignede 40 mm konventionelle spjæld med rulle/kuglespjæld, og er tomt 40 mm rør.
Effekt forskellen var på maks 3 hk, på en 250 hk maskine.
Forfatterens konklusion var at konventionelle gasspjæld nærmest var usynlige for motoren, når diametren var diminsioneret efter maks effekt.

Hvis man går videndkabeligt til værks så vil man kompensere for dt areal at akslen optager i huset, og dermed få en iameter der passer,.
Men husk på at det er ikke en eksagt videnskab at diminsionere indsugnings veje, alle motor konstruktører har mindst 5 forskellige variationer over samme emne, inden de Vælger det de syntes der er optimalt.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Det giver ikke den helt store forskel på topeffekt om hvilken type man vælger. Der er derimod en del forskel på kørbarheden.

Både skydespjæld og kuglespjæld har en tendens til at gøre luften meget turbulent, hvilket giver en meget dårlig fyldning v. lave omdrejninger, hvilket gør kørbarheden lidt ringere end nødvendigt.

alm. spjæld har ikke disse dårlige mellemgas egenskaber i samme grad, og dette kan man minimere ved at udforme spjldpladen så akslen går i et med pladen, aka spjældpladen gives en areodynamisk profil, istedet for en flad plade. Dette kan faktisk forøge flowet igennem et givent spjæld, kontra blot at bruge en flad plade, men vi snakker high-end tuning nu.

Roberts gamle vauxhall kørte ganske rigtigt med kugleventiler, men den gik vist helleraldrigt med andet end fuld kniv svjh.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#7 Indlæg af Lars E »

Har også set den gamle vauxhall magnun tæt på og i aktion, meget spændende mekanisk teknik, og den virker meget over bevisende når den køre.

det var blandt andet den der har startet den tankerække om nogle andre spjældhuse til min lille bil.

Men hvis forskellen ikke er større så bliver den ide drobbet.

*jens* 38mm. spjæld er lidt for store til min motor, ellers skal den bores noget mere op(hvis der bare fantes stempler i den diameter :D ) 32mm. er absolut max. Den går ikke mere end ca6300omdr. for max effekt, det er jo en stødstangs motor.
Pandaman71

#8 Indlæg af Pandaman71 »

Hej

Er selv igang, med nogle 38 mm Keihei karburatore fra en Kawa ZX7R
jj

#9 Indlæg af jj »

Kan du ikke lade 2 cylindre deles om et spjæld det gør vel ikke den store forskel. Det eneste der findes i 30 mm er crossmaskine karburatorer alternativt webere fra en alfa boxer med små venturier til at begrænse flowet.
Morten Fog
Medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 15 mar 2004, 21:21
Geografisk sted: Skive

#10 Indlæg af Morten Fog »

Lars E skrev:*jens* 38mm. spjæld er lidt for store til min motor, ellers skal den bores noget mere op(hvis der bare fantes stempler i den diameter :D ) 32mm. er absolut max. Den går ikke mere end ca6300omdr. for max effekt, det er jo en stødstangs motor.


hvilken motor snakker vi om her? bare fordi det er en stødstangsmotor behover den da ikke at være hemmet af det. ved da at gamle Moto Guzzi motore med stødstang på ca 25 cm og ø8mm kan går op til 8300 rpm.
mvh Morten
Besvar