Hvilken olie skal man bruge til høje stempelhastigheder? Tynd/tyk?
Jeg er oppe på 25 m/s - det stiller vel store krav til olien for at den bliver hængene på stemplerne.....
Tyndere/tykkere olie til forøget stempelhastighed?
Redaktør: Moderatorer
-
MP 306 GTI
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 13 aug 2004, 17:45
Tyndere/tykkere olie til forøget stempelhastighed?
Mvh
Martin Pedersen
Martin Pedersen
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Hastigheden er som sådan ikke afgørende på det punkt - det er bæreevnen - men med de hastigheder ville jeg gå efter så tynd en olie du kan, som stadig giver anstændigt olietryk.
Det giver mindre friktion, hvilket er lig med mindre varme - og det er vigtigt med de hastigheder.
Har set test af en 306 GTi'er let tunet til bancerace, hvor der blev testet Castrol RS 10w60 mod Castrol SLX 0w30. SLX'eren gav 4-5 hk ekstra, men mere vigtigt, så var sluttemperaturen på SLX olien noget med 10-15 grader lavere end med RS.
Det giver mindre friktion, hvilket er lig med mindre varme - og det er vigtigt med de hastigheder.
Har set test af en 306 GTi'er let tunet til bancerace, hvor der blev testet Castrol RS 10w60 mod Castrol SLX 0w30. SLX'eren gav 4-5 hk ekstra, men mere vigtigt, så var sluttemperaturen på SLX olien noget med 10-15 grader lavere end med RS.
-
2fat2fly
- Mester Medlem
- Indlæg: 948
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Fyn
Wildert skrev:
Har set test af en 306 GTi'er let tunet til bancerace, hvor der blev testet Castrol RS 10w60 mod Castrol SLX 0w30. SLX'eren gav 4-5 hk ekstra, men mere vigtigt, så var sluttemperaturen på SLX olien noget med 10-15 grader lavere end med RS.
Har set en test hvor den rigtig nok viste det samme men da de lod målingen fortsætte med stor belastning tabte den hk med den tynde olie da den ikke smurte så godt ved høje temp. en ældre motor kan også finde på at tikke i løfterne med tynd olie hvis man har dyrket den godt.
