Indsugningsmanifold
: 17 okt 2004, 00:10
Nu ved jeg ikke om det her er det rette forum at henvende sig til, da det drejer sig om tuning af en traktor!! Nu er der nok nogle der griner noget, men traktortræk er faktisk en ganske seriøs sportsgren... Nå, men til sagen: Hvordan konstruerer man den mest optimale indsugningsmanifold til en (diesel) turbomotor? Skal man lave det efter samme princip som udstødningsmanifolden, altså med et grenrør af samme længde fra hver cylinder, der så samles i ét, og mødes med trykrøret fra turbo/intercooler? Har også set et eksempel hvor manifolden var konstrueret med et stort konisk rør, hvorfra der gik grenrør ind til hver cylinder. Trykket fra turboen blev så ledt ind i det koniske rør i den "tykke" ende.
Jeg håber der er nogen der ved hvad der virker og kan hjælpe mig med et svar. Også omkring evt materialevalg. Det skal måske lige nævnes at at på sådanne traktorer køres der typisk med ladetryk på 4-5 bar, men til gengæld meget kortvarigt.
Jeg håber der er nogen der ved hvad der virker og kan hjælpe mig med et svar. Også omkring evt materialevalg. Det skal måske lige nævnes at at på sådanne traktorer køres der typisk med ladetryk på 4-5 bar, men til gengæld meget kortvarigt.