Sierra bagtøj...
Redaktør: Moderatorer
-
JF
Sierra bagtøj...
Hej, er der nogen der kan sige mig noget om bagtøj til sierra(doch 92') mht spær? Var ude og køre med en kammerat i hans toyota ae86 og han sagde der var 60% spær, og jeg skal love for det kunne mærkes, det var noget let at få "den ud med røven". Så tænkte på hvor meget spær der er på en sierra, og om der er forskel på en gt og en standard. Og hvad med et fra en cossie...?
Mvh JBF
Mvh JBF
-
Jakob Hansen
- Mester Medlem
- Indlæg: 533
- Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
- Geografisk sted: Kgs. Lyngby
- Kontakt:
Alle Sierra´er kører uden spær medmindre det er en Cossie. Dvs. at hverken en Dohc´er (eller en GT´er for den sags skyld) kører med spær.
Mht. til de 60% du nævner så har jeg meget svært ved at tro på det. Jeg ved at en RST (som godt nok er en forhjulstrækker) kører med 15% spær standart. Dem kan man få lavet om til racerbrug og så har de ca. 25% spær.
Mht. til de 60% du nævner så har jeg meget svært ved at tro på det. Jeg ved at en RST (som godt nok er en forhjulstrækker) kører med 15% spær standart. Dem kan man få lavet om til racerbrug og så har de ca. 25% spær.
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Jeg vil gætte på omkring de 20-30 %.
Og der er væsentlig forskel mellem for og baghjuls træk i denne forbindelse.
Da en forhjulstrækker med et meget kraftigt spærre differentiale kun vil kunne køre lige ud.
En baghjuls trækker er ikke lige så følsom, men med et 60% spær kræver det en optimering af undervognen, ellers får den forhjuls trækker tendenser når den har greb.
Morten
Og der er væsentlig forskel mellem for og baghjuls træk i denne forbindelse.
Da en forhjulstrækker med et meget kraftigt spærre differentiale kun vil kunne køre lige ud.
En baghjuls trækker er ikke lige så følsom, men med et 60% spær kræver det en optimering af undervognen, ellers får den forhjuls trækker tendenser når den har greb.
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
møffe
jeg må hellere lige indskyde noget....
en cosworth har 40% spær, iflg hvad jeg har fået at vide.og en 4x4 har ikke spør på forhjulene.
men en sierra GT,GLX,C,CL,CLX etc kan faktisk alle fås med spær. hvis du undersøger microkat eller hvad det nu hedder. jeg har lige smadret et sierra bagtøj(igen) med spær. og jeg håber faktisk det kan renoveres. da det er det eneste jeg og mange andre har hørt om med spær...
en cosworth har 40% spær, iflg hvad jeg har fået at vide.og en 4x4 har ikke spør på forhjulene.
men en sierra GT,GLX,C,CL,CLX etc kan faktisk alle fås med spær. hvis du undersøger microkat eller hvad det nu hedder. jeg har lige smadret et sierra bagtøj(igen) med spær. og jeg håber faktisk det kan renoveres. da det er det eneste jeg og mange andre har hørt om med spær...
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Havneren skrev:Jeg har en kammi der kører med 100% spær på hans sierra... Den drejer fint.
100 % spær så vol jeg gætte på at det er svejset, og dermed mister min 50 % af vejgrebet når den drejer.
Dette er desværre ikke tilfældet når man kører med mindre % i spær.
egentlig er det relativt simpelt, hvorfor har vi et diffenentiale på de hjul der skal overføre motorens træk.
Det er for at kunne udligne hastigheden mellem hjulende der kører en stor, og en lille cirkelbue når der drejes.
Når vi så sætter et spær på en bil der er født uden, vil det give en ændring af køreegenskaberne, da man vil få mere greb på den drivende aksel, og må derfor kompensere for dette med en ændret undervogn hvis man ikke er tilfreds med de nye køre egenskaber.
Dette gælder når bilen bliver presse til det yderste i opnåelig svinghastighed, og ikke ved alm. møffe kørsel.
Leder stadig efter et spærre differentiale til Volvoen.
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
møffe skrev:heay hvad mener du ved alm møffe kørsel????
Intet personligt angreb,men kørsel som en ældre mand med blød hat. Aka trynen begravet i jorden uden opmærksomed til den øvrige trafik, og med den hastighed der passer mig.
I modsætning til brian der helst vil have dækkene til at hyle ved et hvert gadehjørne.
Jeg bekender mig til møffe kørsel hver dag. Dog uden trynen i jorden, medmindre jeg møder en brian type der ber om at blive sat på plads.
Og det er meget sjældent at brian får overtaget under de 150 Km/t.
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
