: 03 jan 2004, 12:23
Der vil være en effektgevinst at hente ved letning af især de frem og tilbagegående dele.
Stempler og plejlstænger har som alle ved en masse.
Det koster energi at acc. en masse. Jo oftere du acc. en given masse og jo kraftigere du acc. den desto mere effekt vil det kræve.
I drag er svinghjulet med til at stabilisere motoren, så et let svinghjul er ikke nødvendigvist en fordel i starten. Anderledes ser det ud i banesport hvor man har utallige omdrejningstalsændringer. Her vil et tilpas lille svinghjul gøre motoren mere "sprød", men også mere hysterisk overfor starten, især iforb. med en sintermetalkobling.
I praksis er letning ikke den helt store effektgevinst, men kan bidrage til holdbarheden v. høje omdrejninger hvis det er gjort rigtigt. Gjort forkert kan det naturligvist ene med et vist overforbrug af ædle dele....
Stempler og plejlstænger har som alle ved en masse.
Det koster energi at acc. en masse. Jo oftere du acc. en given masse og jo kraftigere du acc. den desto mere effekt vil det kræve.
I drag er svinghjulet med til at stabilisere motoren, så et let svinghjul er ikke nødvendigvist en fordel i starten. Anderledes ser det ud i banesport hvor man har utallige omdrejningstalsændringer. Her vil et tilpas lille svinghjul gøre motoren mere "sprød", men også mere hysterisk overfor starten, især iforb. med en sintermetalkobling.
I praksis er letning ikke den helt store effektgevinst, men kan bidrage til holdbarheden v. høje omdrejninger hvis det er gjort rigtigt. Gjort forkert kan det naturligvist ene med et vist overforbrug af ædle dele....