Tabt på hjulne i forhold til i motoren hvad er rimeligt ?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#71 Indlæg af HenrikGM »

Havneren skrev:[Søren skrev jo at der ALTID er et gear der går 1:1 i en baghjulstrækker gearkasse - Det mener jeg ganske enkelt ikke er korrkekt.

V/h Chr


Sådan lige af nysgerrighed: Hvilken baghjulstrukken bil (langsliggende motor) har IKKE et 1:1 gear?

Jeg har aldrigt stødt på nogen endnu, eller hørt om det....

Mit bud er at det i givet fald vil høre ind under ultimate fly-fucking kategorien, hvis man skulle finde een enkelt bil hvor denne tommefingerregel lige præcist ikke passer, men HVILKEN bil har ikke 1:1 i et gear?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#72 Indlæg af Havneren »

HenrikGM skrev:
Havneren skrev:[Søren skrev jo at der ALTID er et gear der går 1:1 i en baghjulstrækker gearkasse - Det mener jeg ganske enkelt ikke er korrkekt.

V/h Chr


Sådan lige af nysgerrighed: Hvilken baghjulstrukken bil (langsliggende motor) har IKKE et 1:1 gear?

Jeg har aldrigt stødt på nogen endnu, eller hørt om det....

Mit bud er at det i givet fald vil høre ind under ultimate fly-fucking kategorien, hvis man skulle finde een enkelt bil hvor denne tommefingerregel lige præcist ikke passer, men HVILKEN bil har ikke 1:1 i et gear?


Når jeg falder over noget dokumentation der er godt nok til formålet skal jeg give besked.

Ind til da kan du så bare regne det for en påstand fra min side.

V/h Chr
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#73 Indlæg af bemmer »

Til Mortens teori om de skråt stillede tandhjul og tab ud i gearkasse, det forstår jeg således, at du mener, der opstår nogle aksiale kræfter, som prøver på at drive akslerne fra hinanden i længderetningen, hvis det skulle være tilfældet, ville det være lejerne, som skal overføre denne kraft. De to sidste typer gearkasser, som jeg har haft overhalet er Getrag’s type 235 og 262 og de er ikke monteret med lejer, der kan op tage disse kræfter. Så jeg tror ikke, det er her tabet skal findes.

Det med at man kan accelerer motoren op i omdrejninger hurtigere jo lavere inerti, der er til stede, er groft sagt Newton’s anden lov; acc = kraft/massen, men låser man omdrejningstallet vil motoren levere det samme moment, uanset om den har et let eller tungt svinghjul monteret. Om det giver bilen noget acceleration, som kan måles, kommer nok an på, hvor tung bilen er.
Smider man bundmåtterne ud af bilen, vil det alt andet lige også accelerere bilen hurtigere op i fart, det igen Newton’s anden lov.

Motoren vil til enhver tid altid levere det samme moment uanset, hvad man kobler i røven på den. Det er jo bestemt at den mængde brændstof, som bliver tilført.

Her er tre links, som alle fortæller om tab i transmissionen. Jeg tror, der finder man svar på det meste af det søgte her i denne tråd.
http://gltrs.grc.nasa.gov/reports/2003/ ... 212222.pdf
http://www.geartechnology.com/issues/0905/mba.htm
http://www.dynamometer.fsnet.co.uk/powe ... el-BHP.htm

Bemmer
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#74 Indlæg af HenrikGM »

hvad er det for nogle lejer der sidder i de gearkasser, ??
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#75 Indlæg af bemmer »

HenrikGM skrev:hvad er det for nogle lejer der sidder i de gearkasser, ??


Det var FAG lejer, som var monteret. :wink:
Lejet på input shaft er et leje, som kan optage aksiale kræfter, men de andre er ganske almindelige lejer, et kugleleje i output shaft og rullelejer på layshaft.

Bemmer
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#76 Indlæg af HenrikGM »

bemmer skrev:
HenrikGM skrev:hvad er det for nogle lejer der sidder i de gearkasser, ??


Det var FAG lejer, som var monteret. :wink:
Lejet på input shaft er et leje, som kan optage aksiale kræfter, men de andre er ganske almindelige lejer, et kugleleje i output shaft og rullelejer på layshaft.

Bemmer


Du ved godt at et alm sporkugleleje sagtens kan bære en hel del aksiallast ikke?

Pr definition leverer gearkasser med skråtskårne hjul en momentafhængig aksialbelastning på akslerne. Denne last er direkte dikteret af tandprofil og hvor "stejl" skråfortandingen er. Altså rent geometrisk bestemt. Der er tale om ganske betydelige kræfter, især når der kommer lidt seriøst moment på. Ikkenoget man på nogen måde kan negligere som værende uden betydning.

Ikke at jeg tror det hjælper, men at motorens moment skulle være bestemt af tilført brændstofmængde er stadigvæk en noget forkert antagelse. :damn:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#77 Indlæg af bemmer »

HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
HenrikGM skrev:hvad er det for nogle lejer der sidder i de gearkasser, ??


Det var FAG lejer, som var monteret. :wink:
Lejet på input shaft er et leje, som kan optage aksiale kræfter, men de andre er ganske almindelige lejer, et kugleleje i output shaft og rullelejer på layshaft.

Bemmer


Du ved godt at et alm sporkugleleje sagtens kan bære en hel del aksiallast ikke?

Pr definition leverer gearkasser med skråtskårne hjul en momentafhængig aksialbelastning på akslerne. Denne last er direkte dikteret af tandprofil og hvor "stejl" skråfortandingen er. Altså rent geometrisk bestemt. Der er tale om ganske betydelige kræfter, især når der kommer lidt seriøst moment på. Ikkenoget man på nogen måde kan negligere som værende uden betydning.

Ikke at jeg tror det hjælper, men at motorens moment skulle være bestemt af tilført brændstofmængde er stadigvæk en noget forkert antagelse. :damn:


Ja Henrik det ved jeg godt, jeg ved også at den aksiale belastning bør være mindre end 0,5 af den statiske belastning ved ren aksial belastning og mindre ved kombineret belastning, så enhver mekanisk konstruktør vil aldrig bruge et sådan leje, hvis der er store aksiale kræfter i et givent setup.
Man bruger hovedsageligt skråt skårne hjul for at minimere støjen, hvis det medføre et betydeligt tab, mon så ikke man ville finde en måde at isolere en gearkasse med ligeskåret hjul.

Nu taler du om seriøst moment, det er et vidt begreb, men til seriøst moment bruger man vel en gearkasse, som kan overføre det omtalte seriøse moment.

Bemmer
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#78 Indlæg af Wildert »

bemmer skrev:Nu taler du om seriøst moment, det er et vidt begreb, men til seriøst moment bruger man vel en gearkasse, som kan overføre det omtalte seriøse moment.


Mja - bortset fra at vi jo befinder os på et forum beregnet for - og jeg citerer: "garagefuskere og andet godtfolk".
Det er vidst de færreste herinde der smækker kassen på bordet til en Xtrac-kasse eller andet tilsvarende highline grej - i hvert fald ikke uden at man har sprunget et par andre og billigere alternativer i luften inden.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#79 Indlæg af VAG mekaniker »

HenrikGM skrev:
Sådan lige af nysgerrighed: Hvilken baghjulstrukken bil (langsliggende motor) har IKKE et 1:1 gear?

Jeg har aldrigt stødt på nogen endnu, eller hørt om det....



vw bobbel og porsche 911 - motor på langs og baghjulstrukken :wink:

MEN jeg tror godt jeg ved hvad du mener.....
v/h Peter
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#80 Indlæg af bemmer »

Wildert skrev:
bemmer skrev:Nu taler du om seriøst moment, det er et vidt begreb, men til seriøst moment bruger man vel en gearkasse, som kan overføre det omtalte seriøse moment.


Mja - bortset fra at vi jo befinder os på et forum beregnet for - og jeg citerer: "garagefuskere og andet godtfolk".
Det er vidst de færreste herinde der smækker kassen på bordet til en Xtrac-kasse eller andet tilsvarende highline grej - i hvert fald ikke uden at man har sprunget et par andre og billigere alternativer i luften inden.


Siden du tilsyndeladende ved hvad et seriøst moment er, kan du måske fortælle, hvad et useriøst moment er?

Bemmer
Besvar