Til Mortens teori om de skråt stillede tandhjul og tab ud i gearkasse, det forstår jeg således, at du mener, der opstår nogle aksiale kræfter, som prøver på at drive akslerne fra hinanden i længderetningen, hvis det skulle være tilfældet, ville det være lejerne, som skal overføre denne kraft. De to sidste typer gearkasser, som jeg har haft overhalet er Getrag’s type 235 og 262 og de er ikke monteret med lejer, der kan op tage disse kræfter. Så jeg tror ikke, det er her tabet skal findes.
Det med at man kan accelerer motoren op i omdrejninger hurtigere jo lavere inerti, der er til stede, er groft sagt Newton’s anden lov; acc = kraft/massen, men låser man omdrejningstallet vil motoren levere det samme moment, uanset om den har et let eller tungt svinghjul monteret. Om det giver bilen noget acceleration, som kan måles, kommer nok an på, hvor tung bilen er.
Smider man bundmåtterne ud af bilen, vil det alt andet lige også accelerere bilen hurtigere op i fart, det igen Newton’s anden lov.
Motoren vil til enhver tid altid levere det samme moment uanset, hvad man kobler i røven på den. Det er jo bestemt at den mængde brændstof, som bliver tilført.
Her er tre links, som alle fortæller om tab i transmissionen. Jeg tror, der finder man svar på det meste af det søgte her i denne tråd.
http://gltrs.grc.nasa.gov/reports/2003/ ... 212222.pdf
http://www.geartechnology.com/issues/0905/mba.htm
http://www.dynamometer.fsnet.co.uk/powe ... el-BHP.htm
Bemmer