Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 13:45

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 86 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2006, 18:05 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Havneren skrev:
[Søren skrev jo at der ALTID er et gear der går 1:1 i en baghjulstrækker gearkasse - Det mener jeg ganske enkelt ikke er korrkekt.

V/h Chr


Sådan lige af nysgerrighed: Hvilken baghjulstrukken bil (langsliggende motor) har IKKE et 1:1 gear?

Jeg har aldrigt stødt på nogen endnu, eller hørt om det....

Mit bud er at det i givet fald vil høre ind under ultimate fly-fucking kategorien, hvis man skulle finde een enkelt bil hvor denne tommefingerregel lige præcist ikke passer, men HVILKEN bil har ikke 1:1 i et gear?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2006, 20:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
HenrikGM skrev:
Havneren skrev:
[Søren skrev jo at der ALTID er et gear der går 1:1 i en baghjulstrækker gearkasse - Det mener jeg ganske enkelt ikke er korrkekt.

V/h Chr


Sådan lige af nysgerrighed: Hvilken baghjulstrukken bil (langsliggende motor) har IKKE et 1:1 gear?

Jeg har aldrigt stødt på nogen endnu, eller hørt om det....

Mit bud er at det i givet fald vil høre ind under ultimate fly-fucking kategorien, hvis man skulle finde een enkelt bil hvor denne tommefingerregel lige præcist ikke passer, men HVILKEN bil har ikke 1:1 i et gear?


Når jeg falder over noget dokumentation der er godt nok til formålet skal jeg give besked.

Ind til da kan du så bare regne det for en påstand fra min side.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2006, 15:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Til Mortens teori om de skråt stillede tandhjul og tab ud i gearkasse, det forstår jeg således, at du mener, der opstår nogle aksiale kræfter, som prøver på at drive akslerne fra hinanden i længderetningen, hvis det skulle være tilfældet, ville det være lejerne, som skal overføre denne kraft. De to sidste typer gearkasser, som jeg har haft overhalet er Getrag’s type 235 og 262 og de er ikke monteret med lejer, der kan op tage disse kræfter. Så jeg tror ikke, det er her tabet skal findes.

Det med at man kan accelerer motoren op i omdrejninger hurtigere jo lavere inerti, der er til stede, er groft sagt Newton’s anden lov; acc = kraft/massen, men låser man omdrejningstallet vil motoren levere det samme moment, uanset om den har et let eller tungt svinghjul monteret. Om det giver bilen noget acceleration, som kan måles, kommer nok an på, hvor tung bilen er.
Smider man bundmåtterne ud af bilen, vil det alt andet lige også accelerere bilen hurtigere op i fart, det igen Newton’s anden lov.

Motoren vil til enhver tid altid levere det samme moment uanset, hvad man kobler i røven på den. Det er jo bestemt at den mængde brændstof, som bliver tilført.

Her er tre links, som alle fortæller om tab i transmissionen. Jeg tror, der finder man svar på det meste af det søgte her i denne tråd.
http://gltrs.grc.nasa.gov/reports/2003/ ... 212222.pdf
http://www.geartechnology.com/issues/0905/mba.htm
http://www.dynamometer.fsnet.co.uk/powe ... el-BHP.htm

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2006, 15:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
hvad er det for nogle lejer der sidder i de gearkasser, ??

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2006, 17:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
HenrikGM skrev:
hvad er det for nogle lejer der sidder i de gearkasser, ??


Det var FAG lejer, som var monteret. :wink:
Lejet på input shaft er et leje, som kan optage aksiale kræfter, men de andre er ganske almindelige lejer, et kugleleje i output shaft og rullelejer på layshaft.

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2006, 18:30 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
bemmer skrev:
HenrikGM skrev:
hvad er det for nogle lejer der sidder i de gearkasser, ??


Det var FAG lejer, som var monteret. :wink:
Lejet på input shaft er et leje, som kan optage aksiale kræfter, men de andre er ganske almindelige lejer, et kugleleje i output shaft og rullelejer på layshaft.

Bemmer


Du ved godt at et alm sporkugleleje sagtens kan bære en hel del aksiallast ikke?

Pr definition leverer gearkasser med skråtskårne hjul en momentafhængig aksialbelastning på akslerne. Denne last er direkte dikteret af tandprofil og hvor "stejl" skråfortandingen er. Altså rent geometrisk bestemt. Der er tale om ganske betydelige kræfter, især når der kommer lidt seriøst moment på. Ikkenoget man på nogen måde kan negligere som værende uden betydning.

Ikke at jeg tror det hjælper, men at motorens moment skulle være bestemt af tilført brændstofmængde er stadigvæk en noget forkert antagelse. :damn:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2006, 10:07 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
HenrikGM skrev:
hvad er det for nogle lejer der sidder i de gearkasser, ??


Det var FAG lejer, som var monteret. :wink:
Lejet på input shaft er et leje, som kan optage aksiale kræfter, men de andre er ganske almindelige lejer, et kugleleje i output shaft og rullelejer på layshaft.

Bemmer


Du ved godt at et alm sporkugleleje sagtens kan bære en hel del aksiallast ikke?

Pr definition leverer gearkasser med skråtskårne hjul en momentafhængig aksialbelastning på akslerne. Denne last er direkte dikteret af tandprofil og hvor "stejl" skråfortandingen er. Altså rent geometrisk bestemt. Der er tale om ganske betydelige kræfter, især når der kommer lidt seriøst moment på. Ikkenoget man på nogen måde kan negligere som værende uden betydning.

Ikke at jeg tror det hjælper, men at motorens moment skulle være bestemt af tilført brændstofmængde er stadigvæk en noget forkert antagelse. :damn:


Ja Henrik det ved jeg godt, jeg ved også at den aksiale belastning bør være mindre end 0,5 af den statiske belastning ved ren aksial belastning og mindre ved kombineret belastning, så enhver mekanisk konstruktør vil aldrig bruge et sådan leje, hvis der er store aksiale kræfter i et givent setup.
Man bruger hovedsageligt skråt skårne hjul for at minimere støjen, hvis det medføre et betydeligt tab, mon så ikke man ville finde en måde at isolere en gearkasse med ligeskåret hjul.

Nu taler du om seriøst moment, det er et vidt begreb, men til seriøst moment bruger man vel en gearkasse, som kan overføre det omtalte seriøse moment.

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2006, 10:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
bemmer skrev:
Nu taler du om seriøst moment, det er et vidt begreb, men til seriøst moment bruger man vel en gearkasse, som kan overføre det omtalte seriøse moment.


Mja - bortset fra at vi jo befinder os på et forum beregnet for - og jeg citerer: "garagefuskere og andet godtfolk".
Det er vidst de færreste herinde der smækker kassen på bordet til en Xtrac-kasse eller andet tilsvarende highline grej - i hvert fald ikke uden at man har sprunget et par andre og billigere alternativer i luften inden.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2006, 11:16 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Indlæg: 353
Geografisk sted: fyn kerteminde
HenrikGM skrev:

Sådan lige af nysgerrighed: Hvilken baghjulstrukken bil (langsliggende motor) har IKKE et 1:1 gear?

Jeg har aldrigt stødt på nogen endnu, eller hørt om det....



vw bobbel og porsche 911 - motor på langs og baghjulstrukken :wink:

MEN jeg tror godt jeg ved hvad du mener.....

_________________
v/h Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2006, 15:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Wildert skrev:
bemmer skrev:
Nu taler du om seriøst moment, det er et vidt begreb, men til seriøst moment bruger man vel en gearkasse, som kan overføre det omtalte seriøse moment.


Mja - bortset fra at vi jo befinder os på et forum beregnet for - og jeg citerer: "garagefuskere og andet godtfolk".
Det er vidst de færreste herinde der smækker kassen på bordet til en Xtrac-kasse eller andet tilsvarende highline grej - i hvert fald ikke uden at man har sprunget et par andre og billigere alternativer i luften inden.


Siden du tilsyndeladende ved hvad et seriøst moment er, kan du måske fortælle, hvad et useriøst moment er?

Bemmer


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 86 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team