Tænding på en trykladet benzin motor

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#71 Indlæg af K-FINN »

Syntes bare at hvergang der er nogen der kommer med svar, evt erfaring, sår du tvivl om det.
Om jeg tror noget? det ved jeg som ikke, jeg skriver det jeg har været med til at prøve.Det må du så vælge at tro på, eller lade være.
Men det er nok bare mig, det var ikke for at fornærme dig.
Slut herfra.
MVh FInn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#72 Indlæg af bemmer »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Syntes bare at hvergang der er nogen der kommer med svar, evt erfaring, sår du tvivl om det.
Om jeg tror noget? det ved jeg som ikke, jeg skriver det jeg har været med til at prøve.Det må du så vælge at tro på, eller lade være.
Men det er nok bare mig, det var ikke for at fornærme dig.
Slut herfra.
MVh FInn


Du har skam heller ikke fornærmet mig.
men du skriver i et indlæg dette:
Tror ikke der er mange der køre med meget tryk, kører med aktiv bankekontrol.
Men det er et god måde at indkøre motor, især når du kan se på skærm når den går aktiv.
MVH Finn


Hvis man vil misforstå dig her, tror du to ting, men mon ikke du kun mener en ting.

Jeg har ikke prøvet at montere et APC system på nogen anden bil for at lytte til tændings bank eller kontrollere ladetrykket, jeg mente bare det kunne kun være bedre end at "bare" bruge øret til at lytte med.

Henrik har åbenbart kendskab til det og mener ikke, det er noget, man bare lige gør og det kan jeg da kun give ham ret i, men om det er umuligt, det ved jeg ikke.

Jeg mener, at de der havde gjort det på den Volvo, var godt tilfredse, der står ikke noget som indikere det modsatte.
http://hjem.get2net.dk/bengaard/newpage2.htm
Det kan være det er herfra Henrik har sin erfaring.

Jeg har heller ikke set et anlæg på en Maserati biturbo, det har jeg kun fra disse links:
http://www.login.eunet.no/~einar/maserati/mabc.htm
http://www.maserati-alfieri.co.uk/alfieri137.htm

Bemmer
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#73 Indlæg af HenrikGM »

bemmer skrev:[Henrik har åbenbart kendskab til det og mener ikke, det er noget, man bare lige gør og det kan jeg da kun give ham ret i, men om det er umuligt, det ved jeg ikke.

Jeg mener, at de der havde gjort det på den Volvo, var godt tilfredse, der står ikke noget som indikere det modsatte.
http://hjem.get2net.dk/bengaard/newpage2.htm
Det kan være det er herfra Henrik har sin erfaring.



Der er intet der er umuligt. Spørgsmålet er om man vil gøre den indsats der skal til for at nå målet.

Niels´s volvo havde det, og det var han glad for. Som add-on på en bil der kører med -70er teknologi til at styre motoren med er det et kæmpe fremskridt. Jeg ledte selv efter et APC anlæg, men fik aldrigt fat i eet.
Idag vil jeg da gerne stadigt have eet, men er SLET ikke så sulten som dengang. Jeg er tilgengæld en del ældre nu, og ihvertfald ikke dummere ;-)

Og nej, det er fra timelange forsøg med flere motorer og bankesensorer at jeg konkludere at det godt kan lade sig gøre, men at det nemt bliver falsk købt tryghed, og under alle omstændigheder koster mange timers puslen inden det ser bare rimeligt ud. Og så kan det ikke "bare lige" flyttes til en anden motor.

Der er jo producenter på markedet der sælger disse fancy aftermarket bankesensorer, men de har sjovt nok det tilfælles at de ikke er særligt store. Man skulle jo tro at sådan et "selftuneable" system ville kunne revolutionere verden, men det gør det skægt nok ikke. Det kan man jo så selv konkludere på.

APCen har på volvo den kæmpe fordel at Saabs og volvos motor på mange punkter er meget lig hinanden, og det er nok den største grund til at det virker rimeligt fornuftigt. APCen trækker feks rpm signalet FRA bankesnsorsignalet, og det gør man for at "sløve" signalet, og forsøge at udelukke mekanisk støj fra processen. Noget så simpelt som ventilspillerum har STOR indflydelse på hvordan motoren støjer, og allerede her kræver det nogen knowhow at skelne mellem de mulige årsager til at bankesensoren ser "bankning".
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#74 Indlæg af Mads B (dk) »

Prøve at se Forced induction performance tuning side 74....

Der er et eks. på en bil motor hvor der var flere hk at hente med laver tryk frem for tilbagetrukket tænding.

Er det ikke det i vil frem til ???
Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#75 Indlæg af HenrikGM »

Mads B 405 2.0 skrev:Prøve at se Forced induction performance tuning side 74....

Der er et eks. på en bil motor hvor der var flere hk at hente med laver tryk frem for tilbagetrukket tænding.

Er det ikke det i vil frem til ???


Arrh, det er vist en overfortolkning så det basker. Prøv lige at læse kapitlet igen. Bogen ligger godt nok ude på lokummet, men husker jeg ikke helt forkert, så er forudsætningen at han trækker tænding over hele området, og lever med en fast kurve, og SÅ er det reelt ikke det du mener der faktisk står i bogen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#76 Indlæg af Morten VJ »

Efter 3 år Med APC på volvoen, det første med LJetronic, og et par startdyser, og derefter MS.
Kan jeg kun anbefale systemet.
3bank og der er en ummiddelbar trykreducering :D
Men der er et par problemer.
Omdrejningssignalet bruges også til at reducere trykket ved høje omdrejninger, da der er bankesensoren ikke så effektiv.
Den bliver først aktiv over 0,4 bars tryk, og 2800 omdrejninger pr min.
Men bankeindikatoren er aktiv konstant.
For at opnå højere tryk, dvs stabilt, så kræves der en mindre ombygning.
Og efter ombygningen så kan motoren sprænges, grundet et højere stabilt tryk, uden banken.
Det ideelle for mig vilde være APC ens banke kredsløb, og en clossed loop trykregulering, der virker i MS.
APC er godt og det er sikkert, da man kan gå tættere på grænserne.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar