bemmer skrev:
[Henrik har åbenbart kendskab til det og mener ikke, det er noget, man bare lige gør og det kan jeg da kun give ham ret i, men om det er umuligt, det ved jeg ikke.
Jeg mener, at de der havde gjort det på den Volvo, var godt tilfredse, der står ikke noget som indikere det modsatte.
http://hjem.get2net.dk/bengaard/newpage2.htmDet kan være det er herfra Henrik har sin erfaring.
Der er intet der er umuligt. Spørgsmålet er om man vil gøre den indsats der skal til for at nå målet.
Niels´s volvo havde det, og det var han glad for. Som add-on på en bil der kører med -70er teknologi til at styre motoren med er det et kæmpe fremskridt. Jeg ledte selv efter et APC anlæg, men fik aldrigt fat i eet.
Idag vil jeg da gerne stadigt have eet, men er SLET ikke så sulten som dengang. Jeg er tilgengæld en del ældre nu, og ihvertfald ikke dummere
Og nej, det er fra timelange forsøg med flere motorer og bankesensorer at jeg konkludere at det godt kan lade sig gøre, men at det nemt bliver falsk købt tryghed, og under alle omstændigheder koster mange timers puslen inden det ser bare rimeligt ud. Og så kan det ikke "bare lige" flyttes til en anden motor.
Der er jo producenter på markedet der sælger disse fancy aftermarket bankesensorer, men de har sjovt nok det tilfælles at de ikke er særligt store. Man skulle jo tro at sådan et "selftuneable" system ville kunne revolutionere verden, men det gør det skægt nok ikke. Det kan man jo så selv konkludere på.
APCen har på volvo den kæmpe fordel at Saabs og volvos motor på mange punkter er meget lig hinanden, og det er nok den største grund til at det virker rimeligt fornuftigt. APCen trækker feks rpm signalet FRA bankesnsorsignalet, og det gør man for at "sløve" signalet, og forsøge at udelukke mekanisk støj fra processen. Noget så simpelt som ventilspillerum har STOR indflydelse på hvordan motoren støjer, og allerede her kræver det nogen knowhow at skelne mellem de mulige årsager til at bankesensoren ser "bankning".
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!