Min Historie om Megasquirt ver 2,5
Redaktør: Moderatorer
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Nej det har jeg ikke, jeg har kontrolleret indstillingerne gentagne gange, og skiftet firmware til foregående versioner jeg ved der har virket, med tilhørende software(indstillinger).
En stærkt mistænkt efter idag er tændspolen.
Grundlaget er oprindelig havde jeg et Bosch modul med nummeret 139.
Da den begyndte at opføre sig mærkeligt, så skiftede jeg til et modul fra VAG koncernen(brugt), med samme resultat.
Mandag monterede jeg et nyt Bosch Modul med cifrene 137. Med monster rpm dropouts mellem 2200 og 2700 rpm ved dellast.
Skiftede modul inden jeg kørte hjem, og dropouts var ikke tilnæmelsesvis så slemme. Men som sædvanligt har jeg ikke en Log, men det kunne være interssant at se om ms mistede 1000 omdrejninger, lige som omdrejnings tælleren, der bruger signalet fra kl 1.
MVH
Morten
En stærkt mistænkt efter idag er tændspolen.
Grundlaget er oprindelig havde jeg et Bosch modul med nummeret 139.
Da den begyndte at opføre sig mærkeligt, så skiftede jeg til et modul fra VAG koncernen(brugt), med samme resultat.
Mandag monterede jeg et nyt Bosch Modul med cifrene 137. Med monster rpm dropouts mellem 2200 og 2700 rpm ved dellast.
Skiftede modul inden jeg kørte hjem, og dropouts var ikke tilnæmelsesvis så slemme. Men som sædvanligt har jeg ikke en Log, men det kunne være interssant at se om ms mistede 1000 omdrejninger, lige som omdrejnings tælleren, der bruger signalet fra kl 1.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Missede desværre DHB denne gang jeg havde ellers lovet migselv, men koblings hydraulikken belsuttede sig for at stå af.
Og jeg kan sige at det ikke er særligt sjovt at køre uden kobling fra Birkerød til Tåstrup en fredag eftermiddag.
Efter rep af kobling fik jeg lidt tid til at leje med MS.
Jeg må indrømme at den værste fejl er min egen, havde koblet Hallgiveren forkert op da jeg skiftede stik. dette blev rettet sidste weekend, og den kører perfekt.
Nu vilde jeg jo gerne have hurtig tomgang tilbage, da jeg havde monteret en tomgangs motor for over en måned siden, og har manglet denne funktion.
Monterede ekstraprintet, lavede ledningerne(en stor fejl
)
Tænding på omkonfigurere led 17 Til sparkoutput, og brænder transistoren af
Montere en reserve og jeg har gnist, og den starter.
Justere lidt på værdierne, og den holder tomgang rimeligt stabilt +- 100 omdrejninger.
Mere justering er nødvendigt, eller en ny og opgraderet code variant skal prøves.
Jeg tror også jeg har fundet den periodiske fejl, isolationsmaterialet mellem transistor og køleplade til Fidle er slidt op, grundet mange af og på monteringer. (håbet er lysegrønt)
Alt i alt det startede som en lorte weekend, og sluttede godt, lige som i eventyrene.
MVH
Morten
Og jeg kan sige at det ikke er særligt sjovt at køre uden kobling fra Birkerød til Tåstrup en fredag eftermiddag.
Efter rep af kobling fik jeg lidt tid til at leje med MS.
Jeg må indrømme at den værste fejl er min egen, havde koblet Hallgiveren forkert op da jeg skiftede stik. dette blev rettet sidste weekend, og den kører perfekt.
Nu vilde jeg jo gerne have hurtig tomgang tilbage, da jeg havde monteret en tomgangs motor for over en måned siden, og har manglet denne funktion.
Monterede ekstraprintet, lavede ledningerne(en stor fejl
Tænding på omkonfigurere led 17 Til sparkoutput, og brænder transistoren af
Montere en reserve og jeg har gnist, og den starter.
Justere lidt på værdierne, og den holder tomgang rimeligt stabilt +- 100 omdrejninger.
Mere justering er nødvendigt, eller en ny og opgraderet code variant skal prøves.
Jeg tror også jeg har fundet den periodiske fejl, isolationsmaterialet mellem transistor og køleplade til Fidle er slidt op, grundet mange af og på monteringer. (håbet er lysegrønt)
Alt i alt det startede som en lorte weekend, og sluttede godt, lige som i eventyrene.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Hmm.
Efter et par dag med tomgangs koden. er svarende ikke entydige.
Tomgang varm er for høj uanset indstilling, og den svinger meget.
Tomgang kold virker ikke, kører closed loop 1500 vwd 0 grader og 950 ved 55 grader, som grund instilling.
Resultatet er 800 omdrejninger ved 10 grader og omkring 1000 ved driftsvarm motor.
Tror på at den nye alfa code kan afhjælpe de problemer, og min meget larmende tomgangs ventil.
Men ellers kører det hele perfekt, og jeg satser på at få monteret sommerhjulene i morgen.
Og opgradere koblingen i weekenden.
Sjovt nok har jeg ikke haft spikes med det nye ekstraprint, som jeg havde med det gamle, og hovedforskellen rent visuelt er kun længden på ledningerne.
Men ellers må jeg sige at MS har bargt mig på arbejde hver dag i 1,5 år
Hvilket må sige at være ok for såddan et buget system.
MVH
Morten
Efter et par dag med tomgangs koden. er svarende ikke entydige.
Tomgang varm er for høj uanset indstilling, og den svinger meget.
Tomgang kold virker ikke, kører closed loop 1500 vwd 0 grader og 950 ved 55 grader, som grund instilling.
Resultatet er 800 omdrejninger ved 10 grader og omkring 1000 ved driftsvarm motor.
Tror på at den nye alfa code kan afhjælpe de problemer, og min meget larmende tomgangs ventil.
Men ellers kører det hele perfekt, og jeg satser på at få monteret sommerhjulene i morgen.
Og opgradere koblingen i weekenden.
Sjovt nok har jeg ikke haft spikes med det nye ekstraprint, som jeg havde med det gamle, og hovedforskellen rent visuelt er kun længden på ledningerne.
Men ellers må jeg sige at MS har bargt mig på arbejde hver dag i 1,5 år
Hvilket må sige at være ok for såddan et buget system.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Håbet er grønt men realiteten er meget sort.
Jeg lider af nogle meget periodiske resets i 3 gear ved 3500 rpm, og 180 kpa.
den laver nummeret en gang pr tur, og derefter ingenting.
Loggen viser intet uservanligt, og det forekommer kun en gang derefter er den problemløs.
Jeg lider af nogle meget periodiske resets i 3 gear ved 3500 rpm, og 180 kpa.
den laver nummeret en gang pr tur, og derefter ingenting.
Loggen viser intet uservanligt, og det forekommer kun en gang derefter er den problemløs.
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Problemet er løst
Jeg havde lavet en helt ny MSQ for at være sikker på at der ikke var nogle gamle indstillinger der lå og drillede.
Men laver man en såddan skal man bruge default MSQ til at bygge vidre på.
Dvs åbne den og ændre det der skal ændres.
Der er åbenbart nogle skjulte komandoer der mangler hvis man ikke gør det, og MS oprører sig underligt uden disse.
MVH
Morten
Jeg havde lavet en helt ny MSQ for at være sikker på at der ikke var nogle gamle indstillinger der lå og drillede.
Men laver man en såddan skal man bruge default MSQ til at bygge vidre på.
Dvs åbne den og ændre det der skal ændres.
Der er åbenbart nogle skjulte komandoer der mangler hvis man ikke gør det, og MS oprører sig underligt uden disse.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
xillur
- Senior Medlem
- Indlæg: 284
- Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Kontakt:
Jeg oplever samme type "underligheder" med extracode 024s9 og MT 2.25 build 484.
Min bærbare er uden serielport og derfor benytter jeg en USB->Seriel converter.
Med den kan jeg til tider slet ikke kommunikere med MS hvis jeg ikke basere min configuration ud af "default.msq".
Jeg har sat "Interwritedelay" = 1 og "Writeblocks" = off, i Windows har jeg enabled FIFO og kørt bufferen ned på 1 både op og ned.
Dette setup virker, hvis jeg bruger "default.msq" som udgangspunkt og redigere i den, hvis jeg selv forsøger at starte forfra kan den bliver noget så cranky.
Jeg vil forsøge at lege lidt med det og finde et par fællesnævnere og så poste mine observationer på www.msefi.com
Min bærbare er uden serielport og derfor benytter jeg en USB->Seriel converter.
Med den kan jeg til tider slet ikke kommunikere med MS hvis jeg ikke basere min configuration ud af "default.msq".
Jeg har sat "Interwritedelay" = 1 og "Writeblocks" = off, i Windows har jeg enabled FIFO og kørt bufferen ned på 1 både op og ned.
Dette setup virker, hvis jeg bruger "default.msq" som udgangspunkt og redigere i den, hvis jeg selv forsøger at starte forfra kan den bliver noget så cranky.
Jeg vil forsøge at lege lidt med det og finde et par fællesnævnere og så poste mine observationer på www.msefi.com
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
E10 2002 1973 Tracktoy
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Fuck jeg er træt af denne periodiske fejl.
Først taber den 200 rpm for dernæst at vinde 1100 rpm, så tabe 200 rpm.
Og så er den stabil igen.
Det føles som motoren slukker helt ned i et kvart sekundt, for dernæst at køre helt normalt igen som intet var hændt.
Den kan ikke fremprovokeres altid, og der kan gå dage imellem at den optræder
Hoved mistænkte er forbindelse til hall giver.
Hvis der er andre gode forslag er jeg meget åben for ideer.
MVH
Morten
Først taber den 200 rpm for dernæst at vinde 1100 rpm, så tabe 200 rpm.
Og så er den stabil igen.
Det føles som motoren slukker helt ned i et kvart sekundt, for dernæst at køre helt normalt igen som intet var hændt.
Den kan ikke fremprovokeres altid, og der kan gå dage imellem at den optræder
Hoved mistænkte er forbindelse til hall giver.
Hvis der er andre gode forslag er jeg meget åben for ideer.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Nu ryger den forb.... luftemperatur sensor ud til luftfilteret.
Istedet for den normale ideelle placering efter intercooleren.
Grunden til dette er at MS trækker alt for meget benzin ud ved lufttemperature over 40 graders C. Faktisk er den luft temp korrektion alt for ideel, dvs passer i teorien, men ikke i virkeligheden.
Den gør det at hvis bilen har været varm, og man stiller den i ca. en halv time.
Så er den meget svær at starte, og den går meget mager indtil luft tempen får et mere normalt leje.
MVH
Morten
Istedet for den normale ideelle placering efter intercooleren.
Grunden til dette er at MS trækker alt for meget benzin ud ved lufttemperature over 40 graders C. Faktisk er den luft temp korrektion alt for ideel, dvs passer i teorien, men ikke i virkeligheden.
Den gør det at hvis bilen har været varm, og man stiller den i ca. en halv time.
Så er den meget svær at starte, og den går meget mager indtil luft tempen får et mere normalt leje.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Det lyder som en usædvanligt dårlig ide.
Satser du så på at luften altid opvarmes xx grader igennem turbo/intercooler, uanset ladetryk og belastning?
Hvis det er så stort et problem, så switch luftmodstanden ud af kredsen, med en timer der er aktiveret af starteren, og indsæt en fast værdi (som du nok skal regne med at skal justeres efter årstid!). Så kører den på den faste værdi, indtil timeren løber ud, feks i 20sekunder, eller hvad du nu kunne tænke dig.
Din ide med at flytte den helt ud i filteret kunne tyde på for mange fredagspilsnere, hedeslag, eller et akut anfald af momentan sindssyge
Satser du så på at luften altid opvarmes xx grader igennem turbo/intercooler, uanset ladetryk og belastning?
Hvis det er så stort et problem, så switch luftmodstanden ud af kredsen, med en timer der er aktiveret af starteren, og indsæt en fast værdi (som du nok skal regne med at skal justeres efter årstid!). Så kører den på den faste værdi, indtil timeren løber ud, feks i 20sekunder, eller hvad du nu kunne tænke dig.
Din ide med at flytte den helt ud i filteret kunne tyde på for mange fredagspilsnere, hedeslag, eller et akut anfald af momentan sindssyge
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!