Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 07:59

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 117 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 17 maj 2005, 15:06 
Du har vel ved et uheld ikke "invertet" tændingen?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 17 maj 2005, 19:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Nej det har jeg ikke, jeg har kontrolleret indstillingerne gentagne gange, og skiftet firmware til foregående versioner jeg ved der har virket, med tilhørende software(indstillinger).
En stærkt mistænkt efter idag er tændspolen.

Grundlaget er oprindelig havde jeg et Bosch modul med nummeret 139.
Da den begyndte at opføre sig mærkeligt, så skiftede jeg til et modul fra VAG koncernen(brugt), med samme resultat.
Mandag monterede jeg et nyt Bosch Modul med cifrene 137. Med monster rpm dropouts mellem 2200 og 2700 rpm ved dellast.
Skiftede modul inden jeg kørte hjem, og dropouts var ikke tilnæmelsesvis så slemme. Men som sædvanligt har jeg ikke en Log, men det kunne være interssant at se om ms mistede 1000 omdrejninger, lige som omdrejnings tælleren, der bruger signalet fra kl 1.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jun 2005, 19:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Missede desværre DHB denne gang jeg havde ellers lovet migselv, men koblings hydraulikken belsuttede sig for at stå af.
Og jeg kan sige at det ikke er særligt sjovt at køre uden kobling fra Birkerød til Tåstrup en fredag eftermiddag.
Efter rep af kobling fik jeg lidt tid til at leje med MS.
Jeg må indrømme at den værste fejl er min egen, havde koblet Hallgiveren forkert op da jeg skiftede stik. dette blev rettet sidste weekend, og den kører perfekt.
Nu vilde jeg jo gerne have hurtig tomgang tilbage, da jeg havde monteret en tomgangs motor for over en måned siden, og har manglet denne funktion.
Monterede ekstraprintet, lavede ledningerne(en stor fejl :oops: )
Tænding på omkonfigurere led 17 Til sparkoutput, og brænder transistoren af :shock:
Montere en reserve og jeg har gnist, og den starter.
Justere lidt på værdierne, og den holder tomgang rimeligt stabilt +- 100 omdrejninger.
Mere justering er nødvendigt, eller en ny og opgraderet code variant skal prøves.
Jeg tror også jeg har fundet den periodiske fejl, isolationsmaterialet mellem transistor og køleplade til Fidle er slidt op, grundet mange af og på monteringer. (håbet er lysegrønt)

Alt i alt det startede som en lorte weekend, og sluttede godt, lige som i eventyrene. :wink:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jun 2005, 22:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hmm.
Efter et par dag med tomgangs koden. er svarende ikke entydige.
Tomgang varm er for høj uanset indstilling, og den svinger meget.
Tomgang kold virker ikke, kører closed loop 1500 vwd 0 grader og 950 ved 55 grader, som grund instilling.
Resultatet er 800 omdrejninger ved 10 grader og omkring 1000 ved driftsvarm motor.
Tror på at den nye alfa code kan afhjælpe de problemer, og min meget larmende tomgangs ventil.
Men ellers kører det hele perfekt, og jeg satser på at få monteret sommerhjulene i morgen.
Og opgradere koblingen i weekenden.
Sjovt nok har jeg ikke haft spikes med det nye ekstraprint, som jeg havde med det gamle, og hovedforskellen rent visuelt er kun længden på ledningerne.
Men ellers må jeg sige at MS har bargt mig på arbejde hver dag i 1,5 år :D :D
Hvilket må sige at være ok for såddan et buget system.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jun 2005, 19:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Håbet er grønt men realiteten er meget sort.
Jeg lider af nogle meget periodiske resets i 3 gear ved 3500 rpm, og 180 kpa.
den laver nummeret en gang pr tur, og derefter ingenting.
Loggen viser intet uservanligt, og det forekommer kun en gang derefter er den problemløs.

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jul 2005, 08:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Problemet er løst :D

Jeg havde lavet en helt ny MSQ for at være sikker på at der ikke var nogle gamle indstillinger der lå og drillede.
Men laver man en såddan skal man bruge default MSQ til at bygge vidre på.
Dvs åbne den og ændre det der skal ændres.
Der er åbenbart nogle skjulte komandoer der mangler hvis man ikke gør det, og MS oprører sig underligt uden disse.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jul 2005, 13:14 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg oplever samme type "underligheder" med extracode 024s9 og MT 2.25 build 484.
Min bærbare er uden serielport og derfor benytter jeg en USB->Seriel converter.
Med den kan jeg til tider slet ikke kommunikere med MS hvis jeg ikke basere min configuration ud af "default.msq".
Jeg har sat "Interwritedelay" = 1 og "Writeblocks" = off, i Windows har jeg enabled FIFO og kørt bufferen ned på 1 både op og ned.

Dette setup virker, hvis jeg bruger "default.msq" som udgangspunkt og redigere i den, hvis jeg selv forsøger at starte forfra kan den bliver noget så cranky.

Jeg vil forsøge at lege lidt med det og finde et par fællesnævnere og så poste mine observationer på www.msefi.com

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jul 2005, 13:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Fuck jeg er træt af denne periodiske fejl.
Billede

Først taber den 200 rpm for dernæst at vinde 1100 rpm, så tabe 200 rpm.
Og så er den stabil igen.
Det føles som motoren slukker helt ned i et kvart sekundt, for dernæst at køre helt normalt igen som intet var hændt.

Den kan ikke fremprovokeres altid, og der kan gå dage imellem at den optræder

Hoved mistænkte er forbindelse til hall giver.
Hvis der er andre gode forslag er jeg meget åben for ideer.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 aug 2005, 13:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Nu ryger den forb.... luftemperatur sensor ud til luftfilteret.
Istedet for den normale ideelle placering efter intercooleren.
Grunden til dette er at MS trækker alt for meget benzin ud ved lufttemperature over 40 graders C. Faktisk er den luft temp korrektion alt for ideel, dvs passer i teorien, men ikke i virkeligheden.
Den gør det at hvis bilen har været varm, og man stiller den i ca. en halv time.
Så er den meget svær at starte, og den går meget mager indtil luft tempen får et mere normalt leje.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 aug 2005, 14:50 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Det lyder som en usædvanligt dårlig ide.

Satser du så på at luften altid opvarmes xx grader igennem turbo/intercooler, uanset ladetryk og belastning?

Hvis det er så stort et problem, så switch luftmodstanden ud af kredsen, med en timer der er aktiveret af starteren, og indsæt en fast værdi (som du nok skal regne med at skal justeres efter årstid!). Så kører den på den faste værdi, indtil timeren løber ud, feks i 20sekunder, eller hvad du nu kunne tænke dig.

Din ide med at flytte den helt ud i filteret kunne tyde på for mange fredagspilsnere, hedeslag, eller et akut anfald af momentan sindssyge :wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 117 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team