Side 5 af 6

Kort slange

: 28 apr 2012, 20:58
af Daigaard
Jeg vil håbe at det virker for dig.

Som sagt er det et tilfælde af dovenskab at jeg ikke har monteret den "lange" slange, så om der er sammenhæng i mellem dit problem kan jeg jo ikke sige.

Udfordringer er jo hvis det ikke virker så er det noget "lort" af få den lange monteret igen.

Men lad os vide hvordan det går. Jeg syntes dog stadigt at det er voldsomt at du kan får så meget tryk eller sug. Den ville jeg nok stadig undersøge inden du afslutter "sagen".

/Daigaard

: 28 apr 2012, 20:58
af Spirillen
Det der med at glemme at tømme catchtanken, har jeg også prøvet!

Tidligere motor havde brændt et stempel, så der kom en nylavet maskine i, men efter første prøvetur, havde den spulet olie ud over det hele :damn:

Men efter at have tømt catchen, har der ikke været noget siden.
Jeg siger bestemt ikke at det er samme situation, men værd at undersøge.

Det var iøvrigt også en rødblok.

: 28 apr 2012, 21:11
af kjeld
Spirillen skrev:Det der med at glemme at tømme catchtanken, har jeg også prøvet!

Tidligere motor havde brændt et stempel, så der kom en nylavet maskine i, men efter første prøvetur, havde den spulet olie ud over det hele :damn:

Men efter at have tømt catchen, har der ikke været noget siden.
Jeg siger bestemt ikke at det er samme situation, men værd at undersøge.

Det var iøvrigt også en rødblok.


Jeg har netop snakket med ham der har bilen stående og han fortæller mig at catchtanken var fyldt til randen og han har tømt den og kørt en tur og nu er der intet.

Han har lavet en komplet lækagetest og den er perfekt over hele linien.

: 28 apr 2012, 21:55
af HenrikGM
Daigaard: Volvos egen OEM green manual advarer så vidt jeg husker mod at ændre slange længden.

Snild måde at lave krumtapsudluftningen væsentligt større på: Snup en std strømfordeler. Sæt den i en drejebænk, så kan den moddes til at blive til en studs til ekstra udluftning. Har en liggende et sted i stakken af ting og sager.

Catchtanken; Hvorfor er det den skal være der på en gadebil?
Ville være tilbøjelig til at påstå den ikke har noget at gøre der så længe ydelsen er på det niveau den er, særligt hvis den ikke er lavet så olien automatisk returnerer!
Volvoen får problemer med at holde lækageniveauet nede når du nærmer dig 6800rpm. Ringene er for brede, så de slipper cylindervæggen, samtidigt vrider cylinderen sig lidt. Man kan måle det med et differentryksmanometer henover en måleblænde i olieudskilleren. Fin upgrade til en ekstra AD indgang i feks MS eller VEMS.
Problemet er lidt akademisk til de effekter vi snakker om for motoren er fint frisk på at nøjes med færre RPM.

Keld; Jeg har hørt om dine tidlige motoreskapader andre steder fra. Grove løjer, men du er ikke den eneste, hvis det er en trøst.

: 28 apr 2012, 23:52
af lqs
hvis det er SPM stempler med ditto ringe, er ringene bløde. altså ikke megen fjederkraft i dem.
MVH søren

: 29 apr 2012, 17:07
af kjeld
HenrikGM skrev:Daigaard: Volvos egen OEM green manual advarer så vidt jeg husker mod at ændre slange længden.

Snild måde at lave krumtapsudluftningen væsentligt større på: Snup en std strømfordeler. Sæt den i en drejebænk, så kan den moddes til at blive til en studs til ekstra udluftning. Har en liggende et sted i stakken af ting og sager.

Catchtanken; Hvorfor er det den skal være der på en gadebil?
Ville være tilbøjelig til at påstå den ikke har noget at gøre der så længe ydelsen er på det niveau den er, særligt hvis den ikke er lavet så olien automatisk returnerer!
Volvoen får problemer med at holde lækageniveauet nede når du nærmer dig 6800rpm. Ringene er for brede, så de slipper cylindervæggen, samtidigt vrider cylinderen sig lidt. Man kan måle det med et differentryksmanometer henover en måleblænde i olieudskilleren. Fin upgrade til en ekstra AD indgang i feks MS eller VEMS.
Problemet er lidt akademisk til de effekter vi snakker om for motoren er fint frisk på at nøjes med færre RPM.

Keld; Jeg har hørt om dine tidlige motoreskapader andre steder fra. Grove løjer, men du er ikke den eneste, hvis det er en trøst.


Tak HenrikGM.

Jeg håber bare at min oplevelse kan redde andre fra at begå samme fejl. For det koster som bekendt at fejle. (røvrendt).

Nu har jeg fra flere fået at vide at SPM stempler nok ikke var det rette valg til mit koncept, så bilen bliver skilt ad igen og nye propper bliver sat i. Nogen anbefalinger i den retning?

Volvo har nok valgt at gøre den slange så lang af en god årsag, men jeg er ret sikker på at den slange udelukkende er tilbageløbet fra olieudskilleren og derfor ikke er kritisk for motorens holdbarhed. Jeg tror at det ville hjælpe på min da der pga. Den øgede slagvolumen bliver mere bevægelse i luften i krumtaphuset og dermed øgede overtryk og det er jeg sikker på kan suges op af tilbageløbet, da det jo går helt ned i bunden af bundkaret. Det er blot min begrænsede logik der siger mig det. Men måske det virker.

Jeg køre med 2 MSD tændspoler og har derfor ikke brug for fordeleren i enden af motoren og har købt en endeprop fra de tidligere modeller. Mon man kunne lave en studs i den og udlufte den vej??

: 29 apr 2012, 20:35
af Volvo-Dennis
Hej Kjeld.

I min B23'er kører jeg med den originale udluftning, samt et ventildæksel med udluftning i også. Denne "dobbelt udluftning" var der ifølge motorbyggeren brug for, da det originale ikke var nok til 330hk/500nm @1.5bar, og begrænser var den gang 5800rpm (motoren bruger mindre end 1 liter 10/60RS på 10000km)

Så jeg vil mene at men din 2.9 liter's, med så høj effekt, vil have stor nytte af en ekstra udluftning.

/Dennis

: 29 apr 2012, 21:57
af HenrikGM
Hvis du korter slangen af, så skal olien "rende" frit ned forbi krumtappen.
Jeg kan garantere dig at den olie der kommer ned ihvertfald ikke render ned i bundkarret, men bliver fanget af krumtappen, og det stormvejr der er i bunden af motoren hvis det skal rende i fri dressur.

Om du så har ret i at olien kan presses den anden vej op, det undrer jeg mig lidt over.
En std motor kan være så slidt at ventildækslet decideret siger "pop" når du løsner det, uden den trykker olien op....
For at olien skal trykkes op, så skal der være overtryk i bunden. Der vil du have noget gavn ud af at have en smule vacuum istedet, på flere fronter.

: 08 maj 2012, 21:04
af Yugo Turbo
Hvorfor er det lige at i vil ha mere udluftning?

jeg tænker at uanset stempelstørrelse og slaglængde, så går to stempler ned, samtidigt med at to går op og dermed vil stemplernes "rene" bevægelse ophæve hinanden og blot stå og pumpe luft fra stempelunderside til stempelunderside.

Som ubekendt er der blowby. men det afhænger vel af ringgab, samt tæthedsevne, vil mene at slaget og boringen er ligegyldig i den sammenhæng. Ellers hører jeg gerne en uddybende forklaring

Venlig hilsen Lasse

: 08 maj 2012, 21:39
af lqs
en motor med flere cylindre, er et antal 1 cylindrede motorer sat sammen.
blow bye kommer bestemt ikke kun fra ringgab.
MVH søren