Er der en tommelfinger-regel om hvordan turbo opfører sig hvis man skifter mellem en diesel og en benzin motor?
Hvis man f.eks. har en turbo fra en 3-liters ducato med 159hk og 400nm, hvor stor en benzin motor skal der i så fald til at drive den? og hvad kan man regne med af effekt?
Eller bør man slet ikke bruge en diesel turbo til en benziner?
som tommelfinger-regel plejer man at sige :
4L diesel = ca 2L benzin etz etz.
men diesel maskinerne er jo efterhånden blevet ret pumpede, så det er nok en gammel tommelfinger-regel
Laderen hedder TD04H, Den har lagt på hylden i et par år efterhånden, så nu ville det egentlig være sjovt nok at finde ud af om den skal i brokkassen eller om den kan bruges til noget fornuftigt..
Jeg har set der bliver solgt TD04 turboer flere steder, men denne hedder H og der er tilsyneladende rigtig mange forskellige...
Tanken var noget sjov med en 1,6 4afe som ligeledes ligger og samler støv, men som en tidligere chef sagde: "Bar' kør til pisset eksploderer, og så lav det om."
er vi ikke enige om at en turbo lader alt det den kan fx 3 bar, og skal der så kun 1.5 bar ind i motoren så smider wastegaten bare 1.5 bar ud i fri luft?
Smyssen skrev:er vi ikke enige om at en turbo lader alt det den kan fx 3 bar, og skal der så kun 1.5 bar ind i motoren så smider wastegaten bare 1.5 bar ud i fri luft?
Nej sådan hænger det ikke sammen.
Hvis det skal køre som du skriver så er det en blovoff ventil der lukker det uønskede tryk ud i det fri, sådan en opsætning kørte jeg med for 22år siden
Men i dag bruger man en wastegate til at lukke udstødningsgassen uden om turboen, så man på den måde kan styre ladetrykket.