SPØRG TIL TURBO - hvordan, hvorfor, hvornår...

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#41 Indlæg af m power »

bjarne9800 skrev:Hey

Er der en tommelfinger-regel om hvordan turbo opfører sig hvis man skifter mellem en diesel og en benzin motor?

Hvis man f.eks. har en turbo fra en 3-liters ducato med 159hk og 400nm, hvor stor en benzin motor skal der i så fald til at drive den? og hvad kan man regne med af effekt?

Eller bør man slet ikke bruge en diesel turbo til en benziner?


som tommelfinger-regel plejer man at sige :
4L diesel = ca 2L benzin etz etz.
men diesel maskinerne er jo efterhånden blevet ret pumpede, så det er nok en gammel tommelfinger-regel :cooking:
Brugeravatar
bjarne9800
Medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 21 aug 2008, 09:06
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

#42 Indlæg af bjarne9800 »

Laderen hedder TD04H, Den har lagt på hylden i et par år efterhånden, så nu ville det egentlig være sjovt nok at finde ud af om den skal i brokkassen eller om den kan bruges til noget fornuftigt..

Jeg har set der bliver solgt TD04 turboer flere steder, men denne hedder H og der er tilsyneladende rigtig mange forskellige...

Tanken var noget sjov med en 1,6 4afe som ligeledes ligger og samler støv, men som en tidligere chef sagde: "Bar' kør til pisset eksploderer, og så lav det om."
Smyssen
Junior Medlem
Indlæg: 70
Tilmeldt: 18 okt 2011, 00:27

det med wastegate ...

#43 Indlæg af Smyssen »

er vi ikke enige om at en turbo lader alt det den kan fx 3 bar, og skal der så kun 1.5 bar ind i motoren så smider wastegaten bare 1.5 bar ud i fri luft?
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

Re: det med wastegate ...

#44 Indlæg af m power »

Smyssen skrev:er vi ikke enige om at en turbo lader alt det den kan fx 3 bar, og skal der så kun 1.5 bar ind i motoren så smider wastegaten bare 1.5 bar ud i fri luft?


Nej sådan hænger det ikke sammen.

Hvis det skal køre som du skriver så er det en blovoff ventil der lukker det uønskede tryk ud i det fri, sådan en opsætning kørte jeg med for 22år siden :wink:

Men i dag bruger man en wastegate til at lukke udstødningsgassen uden om turboen, så man på den måde kan styre ladetrykket.
Smyssen
Junior Medlem
Indlæg: 70
Tilmeldt: 18 okt 2011, 00:27

aaah

#45 Indlæg af Smyssen »

ja self :)

så wastegate sidder imellem manifold og turbo ?
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

Re: aaah

#46 Indlæg af møffe »

Smyssen skrev:ja self :)

så wastegate sidder imellem manifold og turbo ?


eller i rumpetten af turboen (intern wastegate)
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

Re: aaah

#47 Indlæg af m power »

Smyssen skrev:ja self :)

så wastegate sidder imellem manifold og turbo ?


Ja og går så ud i udstødning eller i det fri :D
Senest rettet af m power 27 okt 2011, 20:31, rettet i alt 1 gang.
Smyssen
Junior Medlem
Indlæg: 70
Tilmeldt: 18 okt 2011, 00:27

aah

#48 Indlæg af Smyssen »

så den sidder imellem der hvor manifold og turbo er samlet ?
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

Re: aah

#49 Indlæg af m power »

Smyssen skrev:så den sidder imellem der hvor manifold og turbo er samlet ?


jep
Besvar